Az átlagos 33, illetve 50 ezer forintos költést csak az ajándékokra szánjuk. Ebben nincsenek benne az ünnepi menü vagy éppen a karácsonyfa kiadásai – derül ki az Árukereső.hu aktív internetezők részvételével készíttetett hazai online felméréséből.
A karácsonyi ajándékozáskor a család az első
A felmérésben válaszolók a karácsonyi ajándékozásnál jellemzően 6-7 fővel terveznek. Az ajándékozottak között a családnak persze kiemelt szerepe van. A szűk család ajándékozási szempontból általában 4, a tágabb pedig további 1-2 főt jelenthet.
Érdekes, hogy a barátok és munkatársak ajándékozását 10-ből mindössze 2-3 aktív internetező tervezi. Egy átlagos – 4 fős – család pedig idén karácsonykor 10-12 ember (családtag, barát, munkatárs) számára fog ajándékot, meglepetést vásárolni.
A családtagokra többet is költünk
A karácsonyi ajándékozáskor nemcsak az ajándékozottak számánál van kiemelt szerepben a család, hanem az ajándékok egy főre jutó értékében is.
Míg a szűk családban az aktív internetezők átlagosan 6200-6300 forintot szánnak egy szerettükre, addig a tágabb rokoni körben ez már csak 3800 forint körül alakul.
Barátokra fejenként 2700 forintot, munkatársakra pedig már csak alig 1900 forintot szánnak. A karácsonyi ajándékozásnál összességében egy ajándékra átlagosan közel 5 ezer forintot terveznek költeni.
Ha többet költünk, jobban félünk hogy nem tetszik az ajándék
A családi ajándékok vásárlásánál jobban jellemző az is, hogy figyelnek rá, mit szeretne a megajándékozott. Így a saját ötleteléshez képest többnyire előnyben részesítik a családtagok kívánságait, szűkebb (78 százalék), illetve tágabb (64 százalék) családi körben is. Persze, ezzel is igyekeznek csökkenteni annak kockázatát, hogy olyan dolgokra költsenek, mely végül nem nyeri el a megajándékozott tetszését.
Ahogyan a családi kötelék enyhül, úgy arányaiban egyre kevesebben veszik figyelembe a kívánságokat, ami szorosan összefüggésbe hozható az ajándékokra szánt összeg nagyságával is.
Sokba kerül az ajándékozás
A karácsonyi ajándékozás sokba kerül, átlagosan 33 ezer forint értékben vásárolnak a fa alá. Egy 4 fős családnál – ha figyelembe vesszük a közös rokonokat – a karácsonyi ajándékvásárlás mintegy 50 ezer forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét.
És ebben még nincs benne az ünnepi menü vagy éppen a karácsonyfa ára sem.
A karácsony nem a műszaki cikkekről szól
Az elmúlt években sokszor olvashatunk arról, hogy a mobiltelefonok, illetve tabletek az elmúlt pár évben az ajándékozási listák élén szerepeltek. A karácsony azonban más. Az ajándékok gyakran olyan termékek közül kerülnek ki – kivétel ez alól a gyermeknek szánt ajándék – melyekre a mindennapi életünk során amúgy is szükségünk lenne, csak esetleg nem volt anyagi lehetőségünk megvenni.
A felmérésben részt vevők jellemzően 3-4-féle különböző termékkörből fognak karácsonyi választani, ebből 2-3 termék biztosan a ruházati cikkek, kozmetikumok, gyerekjátékok, háztartási eszközök, illetve könyvek közül fog kikerülni.
Tablet, illetve mobiltelefon ajándékozását csak negyedük tervezi, míg a számítástechnikai, illetve szórakoztatóelektronikai termékek csupán alig minden ötödik vásárlónál kerülhetnek az ajándékok közé.
Neten keresünk, akciókat várunk, boltokban nézelődünk
A sok reklámfelületből a gyakori internetező jellemzően csak 2-3 forrást használ fel az ajándéktippek begyűjtéséhez.
Náluk karácsonyi ajándékok kapcsán az elsődleges ötletforrást az internet jelenti, 10-ből 7 aktívan internetező az ajándékötleteket is részben a világhálóról gyűjti be.
Az internet mellett leggyakrabban az áruházak akciós újságai adják az ötletvadászat alapját (50 százalék), de sokan vannak, akik az áruházakat járva találják ki, mit vesznek végül (49 százalék).
Gyorsan letudjuk
A karácsonyi vásárlást a válaszolók jellemzően decemberhez kötik. Harmaduk 1-2 héttel karácsony előtt kezdi el a beszerzést, míg ötödük ezt a karácsonyi akciók megjelenéséhez köti (december elejéhez).
10-ből kevesebb mint 4 olyan vásárló lesz, aki már karácsony előtt 1-2 hónappal nekilát a vásárlásnak.
És a többség nem szívesen tölt sok időt az egésszel: 47 százalékuk mindössze néhány napot, 15 százalékuk pedig még ennél is kevesebbet, legfeljebb csak egy napot szán karácsonyi vásárlásra.
100-ból 6 vásárló ennél is gyorsabban elintézi az ajándékok beszerzését, mindössze 1-2 órát szánva rá. Ők jellemzően azok, akik keveset ajándékoznak.
Ha karácsony, akkor bevásárlóközpont, vagy internet
A legnépszerűbb vásárlási helyszínnek továbbra is a nagy bevásárlóközpontok számítanak, így a felmérésben résztvevők 71 százaléka fog várhatóan plázákban soppingolni.
Az internetes vásárlás terjedését jól jelzi ugyanakkor, hogy az aktív netezők már több mint fele tervezi, hogy online boltból is rendelni fog. És hogy miért nő folyamatosan az online vásárlás szerepe?
A neten nincs sorban állás, könnyű az összehasonlítás és még olcsóbb is
Az online vásárlás számos előnnyel rendelkezik a hagyományos vásárlással szemben. Mivel sokan minél kevesebb időt szeretnének eltölteni az ajándékok vásárlásával, így nem meglepő, hogy az internet adta vásárlási lehetőséget a legtöbben (36 százalék) a kényelem és az elkerülhető tömeg, valamint a termékek egyszerű és gyors összehasonlíthatósága miatt választják.
A kutatás készítői szerint fontos azonban kiemelni, hogy míg korábban az online vásárlás egyik fő mozgatórugója a kedvezőbb ár volt, ez ma már csak minden negyedik válaszadónál jelenik meg szempontként. A webáruházak nyújtotta minőségi és kényelmi szolgáltatások tehát kiemelt szerephez fognak jutni a jövőben.
Hiába a karácsony, az áruhitelt nem szeretjük
Az is kiderült, hogy a válaszadók pénzügyeik tervezésében erősen tudatosak, hiszen jelentős többségük (83 százalék) biztosan úgy alakítja ki a karácsonyi ajándékozásra szánt költségkeretét, hogy ne kelljen külső forrást igénybe vennie.
100 megkérdezettből mindössze 8 volt olyan, aki nem zárkózott el az áruhiteltől és elenyésző maradt azok aránya, akik már most tudták, hogy szükségük lesz ilyen jellegű anyagi forrásra és élni is fognak vele.
Így készült
A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette, 2014 októberében. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők karácsonyi vásárlási terveinek vizsgálatára épült.
Aktív internetező alatt azt a közönséget értik, akik napi rendszerességgel használják az internetet. A felmérés másfél hétig zajlott és összesen 2340 teljes értékű válasz összegzése alapján kapták meg az eredményeket.