Magyarországon csupán 27,7 százalékban terjedt el a vezeték nélküli szélessávú internet használata, míg az OECD országainak átlaga már elérte a 72,4 százalékot.
Európában utolsók vagyunk
Az OECD államainak átlagos szélessávú mobilinternet-penetrációja egy év alatt 3 százalékkal 72,4 százalékra nőtt. Míg hét tagországban minden lakosra több mint egy mobilinternet-előfizetés jut (Finnország, Ausztrália, Japán, Svédország, Dánia, Dél-Korea, USA), addig Magyarországon átlagosan csupán minden negyedik lakos rendelkezik mobilinternet-előfizetéssel, amellyel az európai tagországok rangsorában az utolsó helyen vagyunk.
A kelet-közép-európai OECD-tagországokhoz képest is nagyon le vagyunk maradva. A mi 27,7 százalékunkhoz képest ugyanis Szlovákiában például 55,3, Lengyelországban 61,3, Csehországban pedig 62,5 vezeték nélküli internetcsomag jut 100 lakosra.
Túl drága nálunk
Az alacsony hazai penetrációért elsősorban a szolgáltatások viszonylagos magas díjai okolhatók. A mobilinternet-csomagok ára ugyanis a bruttó átlagkereset 6,8 százalékát teszik ki – adta hírül az Internetet.hu távközlési ár-összehasonlító portál.
„Megfigyelhető, hogy azokban az országokban, ahol az átlagkeresethez viszonyítva alacsonyabb arányt érnek el a szolgáltatások díjai, a penetráció jelentősen magasabb. Szlovákiában például a fizetésekhez képest feleannyit kell áldozni mobilinternetre, így nem meglepő, hogy kétszer akkora a penetráció. Itthon a sokkal megfizethetőbb kábeles internet, illetve a DSL-kapcsolat elterjedt. Amint az emberek megengedhetik maguknak a mobilinternetet, várhatóan többen is fogják használni” – magyarázta a portál távközlési szakértője, Solt Ádám.
Bár a mobilinternet-szolgáltatások bővülése a hazai piacban rejlő potenciál miatt természetes folyamat, a nagyobb arányú növekedésnek megvannak a gátjai. „A hazai mobilinternet áraiban jelentős arányt képviselnek a telekommunikációs szektort terhelő, kirívóan magas adók is, amelyek mindent beleértve a szolgáltatások díjának közel 60 százalékát teszik ki. Így a szolgáltatók az árak egészének kevesebb mint felére vannak hatással, és kisebb intervallumban tudnak rajtuk változtatni.
Az alacsony ügyfélszám miatt pedig a rendszerfenntartási költségeket is kevesebb felhasználóra tudják áthárítani. Mivel a hazai előfizetőkre nem jellemző a szolgáltatók közötti váltás, azok mesterségesen magasan tarthatják az árakat” – jegyezte meg Solt Ádám.
Ez is kell hozzá, hogy jobban elterjedjen a mobilnet
A penetráció további növekedésében nagy szerepet vállalhat a szélessávú mobilinternet lefedettségének növelése, a 4G-technológia további fejlesztése, illetve az okostelefonok és hordozható eszközök árainak csökkenése. A legnagyobb előrelépéshez azonban kétségkívül a megfizethető csomagdíjak tudnának hozzájárulni.