Pénzügy

Bútorbalhé – a webáruház a vevőtől várja a hibajavítást

Ifjúsági szekrénysort rendelt egy nagycsalád, amit csak sokára kaptak meg. És akkor derült ki, hogy nem is az van a csomagban, amit kértek. Panaszuk kezelésével nem foglalkozik az online áruház. Lapunk kérdéseire pedig nem voltak hajlandóak válaszolni.

Azért kereste meg szerkesztőségünket a hatgyerekes család, hogy másokat megóvjanak a csalódástól. Július 4-én rendelték meg kicsivel több mint 100 ezer forintért az xbútor.hu webáruházból a 4 elemből álló ifjúsági szekrénysort. Azért, hogy mire elkezdődik az iskola, addigra biztosan át tudják pakolni a srácok cuccait az új bútorokba. Erre jó esély is volt, hiszen telefonon azt mondták nekik, hogy 2-6 hét múlva esedékes a szállítás.

Egy hónap múlva azért e-mailen már érdeklődtek, és azt a választ kapták, hogy azon a héten szállítanak nekik. De csak nem jött a bútor. Még újabb 2 hét múlva sem. Akkor azt mondták nekik, hogy a lengyel gyárban nem rakták fel a kamionra. És a szülők szerint ultimátumot ajánlott a webáruház: vagy várnak újabb két hetet, vagy elállnak a megrendeléstől.

Ekkor már elég mérgesek voltak, és kártérítést szerettek volna a késlekedésért, de ezt elhárította az áruház. Végül úgy döntöttek, mégis várnak. Szeptember 2-án érkezett meg a pakk. Vagyis 8 héttel a megrendelés után. De a tartalommal is gond volt és ez azóta sem rendeződött.

Hidegzuhany az összeszereléskor

Amikor elkezdték összerakni a bútort, akkor jöttek rá, hogy több gond is van a leszállított áruval. Elmondásuk szerint az egyik bútoron – egy akasztós sarokszekrényen – látszott például, hogy lebontott darabról van szó: a csavarokat, mintha kitépték volna a helyükről. Pedig ők vadiújat fizettek. Az ajtófront pedig benne sem volt a csomagban. Azt aztán később leszállították nekik, de úgy, hogy hiányoztak róla a csavarhelyek.

Ezenkívül egy hátlap is hibádzott, meg a három másik szekrény közül kettő sem olyan volt, amilyet kértek. Két balost és 1 jobbost rendeltek. Helyette 3 jobbos érkezett. Így tehát a megrendelt négy elemből három nem felelt meg annak, amit megrendeltek és kifizettek.

Ha nem megfelelő, fúrja át a kedves vevő!

Írásban is panaszt tettek, meg számos alkalommal jelezték telefonon is, hogy mi a gondjuk. A jobbos-balos problémájukat egy alkalommal úgy akarták megoldani, hogy a telefonban adtak egy szakembert, aki elkezdte magyarázni, hogyan fúrogassa át a lyukakat, és fordítsa át az oldalelemeket a családfő.

Műszaki ember lévén azonban felvilágosította a telefon túlfelén a szakit, hogy ha a javaslata szerint járna el, akkor a fiókos rész a szekrény tetejére, fejjel lefelé kerülne. Ő erre belátta, hogy a javaslata szerint tényleg nem orvosolható a probléma. A családapa meg egyébként sem gondolta, hogy neki kéne megbarkácsolnia egy vadonatúj szekrényt.

Már a telefont sem veszik fel

Első körben számlát sem kaptak a vevők, csak árukísérő szállítólevelet. A reklamációjuk nyomán aztán pár nap múlva e-mailen küldött nekik a webáruház egy szlovák nyelvű számlát. Mert mint kiderült, egy Szlovákiában bejegyzett cég áll az üzlet mögött. (Ezt egyébként a honlapjukról is meg lehet tudni, ha valaki alaposabban megnézi.)

A szülők panaszára azonban érdemben nem reagáltak, nem ígértek semmit. Illetve a családanya elmondása szerint egyszer azt is mondták nekik, hogy hiába fordulnak bárhova, úgysem tudják őket sem korrekcióra, sem kártérítésre rászorítani.

Állítása szerint most már a telefonjukat sem veszik fel, akkor sem, ha ismeretlen számról hívják őket. Emiatt az is megfordult a fejükben, hogy talán már nem is működik az online bolt.

Tesznek lapunk kérdéseire!

Ezt azonban meg tudjuk cáfolni, mert mi is hívtuk az xbútor.hu-t, és elsőre felvették. Igaz, utána az irodavezető már nem fogadta hívásunkat azon a számon, amit az ügyfélszolgálatos megadott. Annyit megtudunk az ügyfélszolgálatostól, hogy kérdéseinket megkapták. De a kedd déli határidőig nem válaszoltak (és cikkünk megjelenéséig sem).

Délután aztán visszahívott minket az irodavezető (ha jól értettük, Lamperger Zoltán), aki azt mondta, nem válaszolnak a kérdéseinkre, mert nem állnak jogviszonyban. Mármint lapunkkal. Rákérdeztünk, ez így szokás-e náluk (vagy Szlovákiában), hogy ha egy újság ír őket érintő kérdéseket, akkor arra nem válaszolnak? De újra csak azt mondta, nem állunk jogviszonyban. És arra sem állt költélnek, hogy megpendítettük, a válaszadás az ő érdekük is lenne.

A szülők annyit kinyomoztak, hogy a cég székhelye egy kis szlovák falucskában található. Magyarországon irodájuk nincs, a honlapon csak egy budaörsi raktár van megnevezve, ahol ők nem találtak senkit. 

Visszaküldhették volna

Az online vásárlásokra vonatkozó kormányrendelet szerint a termék kézhezvételétől számított tizennégy napon belül visszaküldhették volna a bútort. És még az sem kellett ehhez, hogy az árucikk hibás legyen. Mert ha csak egyszerűen nem nyeri el a vásárló tetszését a leszállított áru, akkor is elállhat a szerződéstől.

Ehhez elállási nyilatkozatot kell írni, és azt megküldeni a vállalkozásnak, mivel a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy elállási jogát a jelzett határidőben gyakorolta: ezt célszerű ezért e-mailben vagy tértivevényes postai levél útján megtenni. Amennyiben erre sor került, úgy a fogyasztó részére visszajár a már kifizetett összeg, neki pedig saját költségén kell visszajuttatnia a kereskedő számára a bútort, az elállástól számított tizennégy napon belül. A fogyasztónak pedig igazolnia kell, hogy a terméket visszaküldte – írta megkeresésünkre a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnöke, Baranovszky György.

Annyit még hozzátett: a 14 napos határidő akkor érvényes, ha a szerződést 2014. június 13-a után kötötték meg. Esetünkben ez áll.

A szülők egyébként tudtak a 14 napos elállásról, és elmondásuk szerint jelezték is ezt az igényüket a cégnek, de nem kaptak rá választ. De azt már nem tudták, hogy ha szlovák cég áll a webáruház mögött, akkor is él-e ez a szabály. No meg arra is gondoltak, mi van, ha a saját pénzükön visszaküldik a bútort, aztán mégsem kapják vissza az árát. Mert akkor se bútor, se pénz. Eddigre már elveszett minden bizalmuk. Szóval mivel elmondásuk szerint az áruház nem reagált a kérésükre, megerősítés hiányában ezt nem merték bevállalni.

Ha már lejárt a 14 napos elállási határidő

A BBT elnöke arra is kitért válaszában, hogy ha a 14 napos határidő már lejárt és az olvasó elmulasztotta gyakorolni az indokolás nélküli elállási jogát, még mindig van jogorvoslat. Az ÚPtk. alapján a fogyasztó ezután is felléphet például a forgalmazóval, azaz a webáruházat üzemeltető céggel szemben, amellyel szerződést kötött. Ez azt jelenti, hogy követelheti elsősorban a bútor kijavítását vagy kicserélését. Ha pedig ezeket az nem vállalja, úgy vételár-leszállítási igénnyel léphet fel, illetve a vállalkozás költségére kijavíttathatja a hibát vagy akár el is állhat a szerződéstől. Ez utóbbi esetben visszajár neki az általa kifizetett összeg is.

Mindez azért lehetséges, mert a 10 ezer forint eladási ár feletti bútorok ugyanis tartós fogyasztási cikknek minősülnek, ezért azokra egyéves kötelező jótállás jár. Ez azt jelenti, hogy ha az átadástól számított egy éven belül a termék meghibásodik, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy az árucikk még hibátlan volt az eladáskor. Amennyiben e bizonyítási kötelezettségének nem tesz eleget, akkor ez a Budapesti Békéltető Testület gyakorlata alapján megalapozottá teheti a fent jelzett fogyasztói igényeket.

Unión belül érvényesek a szabályok

Igen ám, de itt egy szlovák cégről van szó. És a szülők is abban voltak bizonytalanok, hogy rájuk milyen szabályok vonatkoznak. Baranovszky Györgynél erre is rákérdeztünk. A lényeg, hogy az Európai Unión belül egységesek az előírások, vagyis az említett elállási és jótállás jog is. Tehát az említett kötelezettségek akkor is vonatkoznak a forgalmazóra, ha nincs a vevő országában székhelye, telephelye. Vagyis ha a magyar vevő például egy szlovák webáruháztól rendel.

Sőt, mint Baranovszky György megjegyezte, az ÚPtk. szerint a fogyasztó még ún. termékszavatossági igénnyel is felléphet közvetlenül a gyártóval (tehát esetünkben a bútor előállítójával) szemben, 2 évig: kijavítást vagy kicserélést kérhet.

Mit lehet tenni?

A BBT elnöke azt tanácsolta a családnak, hogy ha harminc napon belül nem kapnak választ panaszlevelükre, vagy pedig azt elutasítják, akkor írásban kezdeményezzék a Budapesti Békéltető Testület ingyenes és gyors eljárását az ügyben.

A testület ajánlásai egyébként nem kötelezőek az üzletekre nézve. De aki nem teljesíti az ajánlásban foglaltakat, azt feketelistára teszik. És ha a vállalkozás a békéltető kötelezését tartalmazó határozatát vagy a határozattal jóváhagyott egyezséget a teljesítési határidőn belül nem hajtja végre, a fogyasztó kérheti a bíróságtól, hogy a határozatot végrehajtási záradékkal lássa el.

Mint megtudtuk, az xbútor.hu webáruházzal szemben egyébként eddig még nem indított eljárást testület.

A szülők tanácsa így utólag: aki neten rendel, alaposan böngéssze át a webáruház elérhetőségeit (akkor is ha .hu-ra végződik) és a céginformációt se hagyja figyelmen kívül!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik