Tavaly is várakozásokon felül teljesített a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom, amely elérte a 217 milliárd forintos összeget – derül ki z eNET kutatásából. Ezzel az eredménnyel tovább növelte arányát a teljes hazai kiskereskedelemben, így már annak 3,1 százalékát teszi ki.
Egyre többet költünk
A webáruházak legnagyobb volumenben számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, lakás-felszerelési termékeket, játékokat és ajándékokat, valamint ruházati termékeket értékesítettek tavaly. Az átlagos kosárméret 7800 forint volt, ami 300 forintos növekedés a 2012-es összeghez képest.
Az eNET elemzése szerint a várakozásokat meghaladó forgalmi adatok részben az új, nagy szereplők teljesítményének köszönhetők (Tesco, Media Markt, eMAG), részben pedig a már piacon lévő nagy cégek dinamikus bővülésének.
Dominál a készpénz
Bár vásárolni egyre inkább szeretünk az interneten, a fizetésnél még inkább a készpénzhez ragaszkodunk. Az utánvétes fizetés arányaiban némileg veszített ugyan a pozíciójából, de ezzel együtt 2013-ban is megőrizte a hegemóniáját. A korábbi évekhez képest azonban többen választották személyes átvétel esetén a bankkártyás fizetést.
A vásárlások értékét tekintve arányaiban a futárszolgálattal történő kiszállítás a legnépszerűbb, ugyanakkor évről évre nő a személyes átvétel aránya, történjen az akár boltban, akár valamilyen átvételi ponton. Ez természetesen összefügg azzal, hogy ez a három leggyakrabban elérhető szállítási mód a hazai online áruházak körében.
Felpörgött a mobil platform
A hazai webáruházak közül is egyre többen optimalizálják mobil eszközökre a weboldalukat vagy fejlesztetnek mobilalkalmazást. Fokozódik a mobil platform súlya akár az onnan érkező látogatók számát akár a vásárlók számát vagy éppen a forgalmat figyelembe véve. Az online kiskereskedelmi piac egészét nézve egy év alatt másfélszeresére nőtt a webáruházaknál a mobil platformról érkező látogatók aránya (8,5 százalék). A vásárlók számánál ez az arány valamivel kevesebb (4,3 százalék). A teljes online forgalomnak pedig már közel 5 százaléka bonyolódott mobil platformról.