Mit tehetünk, ha azt mondja a pénztáros, hogy sajnálja, de teszem azt ezer forint alatt nem fogadhatja el a bankkártyát? Kínos lehet a szituáció, ha nincs nálunk készpénz. Mert vagy többet kell vásárolnunk, vagy el kell mennünk, hogy kivegyünk egy ATM-ből. De vajon jogos-e az ilyen hozzáállás az üzlet részéről? Ennek járt utána a Pénzcentrum.hu.
Elméletileg nem lehetséges
Bár törvényi szabályozás nincs rá, a kártyaelfogadói általános szerződési feltételek tartalmazhatják a kitételt, hogy nem lehet a kártyás fizetést értékhatárhoz kötni.
Legalábbis a lap által megkérdezett bankoknál, az OTP-nél, a Budapestnél és a CIB-nél is ilyen értelmű megkötés szerepel a szerződésben.
Az unió egyébként nemrégen fogadott el egy olyan szabályozást, ami tiltja, hogy a kereskedők korlátozzák a kártyás fizetést összeg szerint (vagy a kisebb összegekre felárat számítsanak fel). De a jogharmonizációra még 22 hónapjuk van a tagállamoknak.
Tisztességtelen lehet
A fogyasztóvédelem szerint, ha az egyébként bankkártya-elfogadó hely a fogyasztók előzetes tájékoztatása nélkül utasítja vissza az elektronikus fizetés lehetőségét, azzal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósíthat meg. Vagyis törvényt szeghet.
Ha az üzlet a kis összeg miatt visszautasítja a kártyás fizetést, elsősorban a kártyakibocsátó banknál érdemes reklamálni.