Se szeri, se száma a webshopok előnyeinek, mind az egyén, mind bolygónk jövője szempontjából. Az internetes vásárlással nemcsak a hagyományos beszerzéssel járó autós közlekedést lehet megúszni, de kiválthatók a fütőtt és kivilágított óriásboltok is, ezáltal pedig jelentősen csökkenthetjük modern életünk környezetkárosító hatásait.
Mivel pedig ez a kereskedők számára is alacsonyabb fenntartási költségeket jelent, az online térben általában olcsóbban is vásárolhatunk. Az árakat és a termékeket a különböző oldalakon nyugodt körülmények között hasonlíthatjuk össze, emellett pedig a választék is szélesebb: az Európai Bizottság felmérése szerint az EU-ban elérhető internetes áruházak választéka átlagosan tizenhatszor nagyobb, mint az egyes országokban üzemelő hagyományos üzletek kínálata.
A számszerűsíthető előnyök mellett az érzelmi vonal is említést érdemel. Azt, hogy mennyire megterhelő egy zsúfolt plázában harcolni az utolsó darabokért az ünnep előtti időszakban évről évre a saját bőrén is sok elfoglalt ember megtapasztalja. A karácsonyi bevásárlási stressz egszségromboló hatását pedig ma már kutatások is tényszerűen bizonyítják. Amint arra a MindLab International friss vizsgálata rámutat, a karácsonyi tülekedésben az emberi szervezet a “harcolj vagy menekülj” üzemmódba kapcsol, a szívverés felgyorsul, fokozódik az izzadás és a test egyre több kortizol stresszhormont termel. Ettől aztán – az adventi időszak lelki előkészületeivel némiképp ellentétesen – agresszívak leszünk, de a felfokozott érzelmi állapot akár pánikrohamot is kiválthat.
Mindez pedig néhány kattintással elkerülhető.
Terjed a kényelem
Nem csoda, hogy a tájékozódás mellett immár egyre többen vásárolnak is az online térben. Az Eurostat friss felmérése szerint az Európai Unió felnőtt lakosainak több mint 75 százaléka internetezik, 60 százalékuk pedig vásárolt is online 2012-ben.
A webes vásárlás a britek körében a legnépszerűbb, az ottani netezők 82 százaléka rendel online, de a dánok és a svédek is szeretnek a kanapén ülve vásárolni: mindkét ország netezői 79 százaléka rendel online. Romániában viszont még nem jött el az áttörés, ott csupán az internezetők 11 százaléka rendelt már a világhálón keresztül.
Az Amazon egyik raktára
Fotó: AFP / Andrew Yates
A keresett termékeket illetően azonban nemzetek felett álló trend a tabletek és az okostelefonok növekvő népszerűsége. A Canalys piackutató cég idei felmérése szerint 2013 első negyedévében mintegy 42 millió tabletet és 216 millió okostelefont értékesítettek világszerte. A következő években pedig várhatóan a hordozható kommunikációs eszközök végérvényesen átveszik az uralmat az asztali pc-k felett.
Nálunk is menő
A hazai szokások illeszkednek a nemzetközi trendekhez. Az eNET-Telekom Jelentés az internetgazdaságról című kutatása szerint a magyarországi online kiskereskedelem forgalma töretlenül növekszik annak ellenére, hogy a hagyományos kiskereskedelmet súlyosan érintette a 2008-ban kirobbant válság. 2012-ben már 1,6 millióan vásároltak legalább egyszer online módon, az e-kereskedők pedig mintegy 177 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak, ami egy év alatt 14 százalékos bővülést jelent.
Az online vásárlásoknál általában a kosár is nagyobb: az interneten egy vevő egy alkalommal átlagosan hétezer forintot költ, míg a hagyományos kereskedelemben csak háromezret.
Szintén az eNet-Telekom kutatása mutat rá, hogy az idei év slágerajándékai Magyarországon is a táblagépek, mellettük pedig a már hagyományosan nagy forgalmat generáló nagyfelbontású televíziók és okostelefonok. Azonban míg a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek forgalma fokozatosan növekedett, addig hazánkban a könyveknél stagnálást észleltek a kutatás készítői.
A kasszánál
Habár az online shopping már nemcsak az eseti jellegű vásárlásoknál, de a rutinbevásárlásoknál is hódít, az online fizetési módokkal szembeni bizalmatlanságra utalhat, hogy az összes forgalom 70 százalékát még mindig készpénzben bonyolíták le. Ezt 15 százalékkal az átvétellel egybekötött bankkártyás fizetés, majd 10 százalékkal a banki utalás, végül 5 százalékkal az online bankkártyás fizetés követi.
Az ismert cégek webes vásárlófelületei azonban általában megfelelő adatvédelemmel rendelkeznek, itt tehát nem kell aggódni, de az online vásárlási paranoia egyéb intékezédekkel is elhárítható.
Az interneten megrendelt termék bankkártyával történő fizetésére valamennyi, előlapján dombornyomású, védjeggyel ellátott kártya alkalmas, de a bankok speciális, internetes fizetésre használatos kártyáik az adatlopás ellen is bevethetők. Ezek esetenként fizikai formában nem is, pusztán virtuálisan létező kártyák, előnyük pedig, hogy csak az általunk oda átvezetett összeggel gazdálkodunk. Így tehát illetéktelen kezek biztosan nem férnek hozzá a megtakarításainkhoz, valamint a vásárlás hevében mi magunk sem tudunk többet költeni az eredetileg eltervezettnél.