Pénzügy

Az AXA 2 milliós bírságot kapott az MNB-től

idős pár (séta, )
idős pár (séta, )

Valós igényfelmérés nélkül kötöttek életbiztosítást idősekkel.

Az MNB jogelőd felügyeleti hatósága (a PSZÁF) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le AXA Biztosító Zrt.-nél az időskorú személyekkel kötött életbiztosítási szerződéskötések kapcsán az ajánlattételt megelőző tájékoztatási kötelezettség teljesítéséről.

A hatóság a vizsgálata során figyelemmel volt arra, hogy az időskorúak az átlagos fogyasztóknál lényegesen kiszolgáltatottabbak egy bonyolult életbiztosítási szerződés megkötésekor, ezért a biztosítóktól fokozott figyelem és együttműködés várható el az e szerződésekre vonatkozó tájékoztatás során.

Az időseknél jobban oda kell figyelni az igényfelmérésre is

A vizsgálat kiterjedt a biztosító igényfelmérési gyakorlatára is, azaz, hogy a befektetési egységekhez kötött életbiztosítási szerződések megkötésére a fogyasztók tényleges igényeinek megfelelően került-e sor. A jogszabályi rendelkezések előírják a biztosítóknak és a biztosításközvetítőknek, hogy az életbiztosítási szerződés megkötése előtt mérjék fel, illetve az ügyfél által megadott információk alapján pontosítsák a fogyasztó igényeit. (Ez csak az olyan megtakarítási elemet nem tartalmazó, tisztán kockázati életbiztosításoknál nem előírás amelyeket pénzügyi intézmény az általa nyújtott, pénzügyi szolgáltatással összefüggésben javasolt, vagy amelyeknek a biztosítási összege nem haladja meg az 1 millió forintot.)

S határozottan elvárható, hogy időskorú fogyasztóknál a biztosítók fokozott figyelemmel és körültekintéssel járjanak el az igényfelmérésnél, hiszen az időskorúak – kiszolgáltatott helyzetüknél fogva – erőteljesebb védelmet igényelnek.

Nem voltak elég körültekintőek

Az MNB a vizsgálat során megállapította: az AXA Biztosító Zrt. az időskorú ügyfelekkel anélkül kötött hosszú távú elkötelezettséggel járó, folyamatos díjas életbiztosítási szerződést, hogy meggyőződött volna az ügyfelek tényleges igényeiről, valós szándékáról. Ezzel az eljárással megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket.

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa ezért határozatában 2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, és megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

Az MNB a biztosítóknál jövőben lefolytatandó vizsgálatok során is kiemelt figyelmet fordít az időskorúakkal, illetve a kiszolgáltatott fogyasztókkal kapcsolatos eljárások felülvizsgálatára.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik