A zöldség és a gyümölcs a legnépszerűbb élelmiszer-kategóriák közé tartozik hazánkban. Gyakorlatilag minden harmadik bevásárlókosárba kerül a két terménycsoport valamelyikéből. Az őszi és téli időszakban talán felértékelődő zöldségek vásárlásának havi eloszlása egyenletesebb. Gyümölcsre legtöbbet júliusban és augusztusban költenek a fogyasztók – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanelből származó adataiból.
Lényeg, hogy finom legyen
Az egészségtudatosságot növelni igyekvő, egészséges táplálkozást népszerűsítő kampányok ellenére a felnőtt magyar lakosság számára az egészség mint élelmiszervásárlási szempont egyelőre nem elsődleges. Saját bevallása szerint minden második honfitársunk azt eszi, ami a legjobban ízlik neki, még akkor is, ha az nem igazán tesz jót az egészségének.
Ennél lényegesen kevesebben vannak azok (kb. 33 százalék), akik normális ételeket esznek és úgy vélik, így a szervezetük automatikusan hozzájut a számára szükséges tápanyagokhoz. Tízből csak egy magyar felnőtt válogatja meg körültekintően azt, hogy mit eszik és táplálkozik kizárólag egészséges ételekkel.
Szívesen esszük a zöldséget, gyümölcsöt is
A kutatás szerint viszont a legnépszerűbb ételek között megtalálható a zöldség és a gyümölcs is. Hiszen a válaszadók 97, illetve 95 százaléka állítja, hogy szívesen fogyaszt gyümölcsöt, illetve zöldséget. Ráadásul az utóbbi időben egyre zárul az „olló” a két terménycsoport népszerűsége között, aminek különös jelentősége lehet az őszi-téli időszakban, amikor is a hangsúly inkább a zöldségeké.
Százból 28 vásárlói kosárba kerül friss zöldség vagy gyümölcs, ugyanakkor a teljes kategória részesedése a napi fogyasztásicikk-költésekből mintegy 10 százalékra tehető.
A zöldség- és gyümölcsvásárlások havi megoszlásából az látszik, hogy gyümölcsre a legtöbbet július-augusztusban költenek a fogyasztók. A zöldségvásárlás havi eloszlása ennél egyenletesebb, ám a szeptembertől novemberig tartó időszak részesedése, majd – a friss zöldségek megjelenésével – az április, május és júniusi hónapok részesedése a zöldségekre kiadott összegekből magasabb mint a gyümölcsökre fordított kiadásokból.
Havonta ennyit (százalékosan) fordítottunk zöldségre és gyümölcsre:
Friss áru, így zöldség és gyümölcs vásárlásakor a fogyasztóknak fontos a magyar eredet. A kérdésre, miszerint „Mennyire fontos Önnek vásárláskor a termék magyar eredete” (ötös skálán, ahol 1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos) gyümölcsöknél a válaszok átlaga 3,4, zöldségeknél pedig 3,6 értéket ért el. A termék hazai eredetére a vásárlók odafigyelnek a friss tőkehús, tojás és húskészítmény vásárlásakor is.
A legtöbb – tízből jellemzően nyolc – háztartásnál a paprika, paradicsom, hagyma, répa és burgonya vezeti a vásárolt zöldségek listáját. Uborka és káposzta tízből hét háztartás kosarába kerül, az októberben külön kiskereskedelmi kampánnyal népszerűsített gombát viszont csak minden második háztartás vásárolja.
Az egyes zöldségekből fogyasztott mennyiséget és a vásárlási gyakoriságot természetszerűleg nagyban befolyásolja az is, mennyire elérhetőek éppen, és milyen az eltarthatóságuk. A legtöbb burgonyából fogy – egy átlagos vásárló háztartásban egy évben mintegy 67 kilogrammnyi. Ráadásul meglehetős gyakorisággal (egy évben mintegy 14 alkalommal) kerül a kosárba belőle. Ennél gyakrabban csak friss paprikát (19 alkalommal) és paradicsomot (15 alkalommal) visz haza egy vásárló háztartás.
Íme, mennyit (hány kg-ot) vásárolt egy háztartás átlagban az egyes zöldségfélékből egy év alatt 2012-ben.