Palásti József (41) 1979-ben, 18 esztendősen egy barátjával együtt P&P Kft. néven saját pékséget nyitott, miután megkapta a mesterlevelet és otthagyta munkahelyét, a kiskunfélegyházi sütődét (ahol egyébként csodagyerekként kezelték, tizenévesen már csoportot vezetett). Ment is a saját üzlet, évről évre bővült a forgalmuk.
A vállalkozó öt évvel ezelőtt kezdett el azon gondolkodni, miként lehetne egy látványpékséget létrehozni és felfuttatni. Felismerte, hogy a nyugati modell másolása kevés, adaptálni kell az ottani módszereket – itt ugyanis jóval alacsonyabb az életszínvonal, s az árakat is ennek figyelembevételével kell kialakítani. A következő évben kidolgozta, majd 1997-ben kecskeméti székhellyel megvalósította a projektet. A számítás bevált, a közönség szó szerint és képletesen is ráharapott az olcsó aprósüteményekre.
s mára hat országban együttesen 2 ezer partnerrel működő lánccá vált a vállalkozás. A társaság tavaly átlépte az országhatárt, akkor Szlovákiában és Lengyelországban kezdte meg működését, az idén pedig Csehországban, Horvátországban, valamint Romániában folytatták a terjeszkedést. A cég elsőként északi szomszédunknál vetette meg a lábát, ahol szinte ismeretlen volt a franchise, e rendszernek szövetsége sem létezett. Ám Palásti szerint az ehhez hasonló nehézségek leküzdése visszahat a fejlesztés gyorsítására, ami idehaza is meglátszik a növekedésben.
A céget az Európai Unió tagállamaiból is egyre többen keresik meg, például hamarosan Németország észak-nyugati részén is beindulnak. Itt már megalakult a helyi érdekeltség, jövőre pedig várhatóan Franciaország, Belgium és Olaszország következik. Ez év elején 6 Fornetti vállalat működött, számuk mostanra 13-ra bővült, s a jelek szerint 2001-ben további 5–7 alakul. Az alapítónak most az jelent izgalmat, hogy már az Egyesült Államokból és Ausztráliából is érdeklődnek az üzlet iránt.
Az agilis üzletember a barátjával alapított eredeti cégben, a P&P Kft.-ben is megőrizte tulajdonrészét – e társaság ma már szintén franchise-ban, 160 partnerrel regionális méretekben tevékenykedik.
Nem esik pánikba, ha hirtelen kell valamit megoldani – szerinte nem is menedzser, aki nem kerül gyakorta ilyen helyzetbe. Azt azonban ő is elismeri, hogy nagyon jó problémamegoldó képesség kell munkájához. A cégnél pedig nincs megállás, s vezetője úgy véli, hiába a termék, a marketing, a reklám, ha nincs meg a kellő alázat a szolgáltatás piacán.
Nős, két gyermeke 17, illetve 12 éves. A cégvezetés nála elhivatottság, de csekélyke szabadidejében horgászni jár a fiával. Imádja a kocsikat, szeret száguldani, s az olvasás is a hobbijai közé tartozik.