Idén év elején indult a kormány munkáshitelprogramja. Akkor Varga-Bajusz Veronika államtitkár „elképesztő sikernek” nevezte, hogy január végéig 2000 fiatal igényelte meg a kamatmentes, akár 4 millió forintos kölcsönt. Azonban az azóta eltelt 11 hónapban világossá vált: a „sikertörténet” inkább illúzió, amely mögött a valóság jóval árnyaltabb – írja a szakportál.
Az igénylések drasztikus csökkenése után a bankok egymás után szüntették meg a vonzó ajánlataikat, a fiatalok pedig rádöbbentek arra, hogy az „ingyenpénz” valójában 5 éves röghöz kötést, könnyen 1 millió forintos szankció lehetőségét és végső soron a kudarc élményét hordozza magában.
Három fázis, egy végkifejlet
Amikor 2025. január 1-én elkezdhető volt a munkáshitel igénylése, a kormányzat és a bankok azt várták, hogy 300 ezer fiatalt vonzhat majd a lehetőség. A kezdeti érdeklődés nem volt vitás: az első hírekről tájékozódni akaró fiatalok tömegesen kerestek információkat.
Január végéig 2000 igénylés történt, a valódi helyzet azonban az volt, hogy a robbanásszerű kereslet nem kevéssel az indulás után elmaradt. A fordulat február első hetében érkezett. Az online keresési érdeklődés – mely a munkáshitel-igénylés iránti valós kereslet igen erős mérőszáma – 75 százalékkal csökkent az induló szinthez képest. Akik érdeklődtek, vagy ráébredtek arra, hogy nem felelnének meg az igénylési feltételeknek, vagy éppen a feltételeket alaposabban tanulmányozva felismerték a kétségtelen hátulütőket.
Februárról márciusra a kereslet negyedére zuhant. Ekkor vált nyilvánvalóvá a számok alapján: azok 50–60 százaléka, akik keresnek, végül nem igényelnek munkáshitelt. Csak hab a tortán, amit korábban a portál szakértői is feltártak: az igénylők legalább 40 százaléka nem is felel meg az igénylési feltételeknek – túl kevés a jövedelmük vagy nem teljesítik az egyéb kritériumokat.
Áprilistól novemberig teljesen elfogyott a lendület, és stagnáló állapot állt be. Az igénylések alacsony szinten stabilizálódtak, és azóta gyakorlatilag nem történik jelentős növekedés.
Mi áll a munkáshitel-igénylések csökkenésének hátterében?
A legerősebb eltántorító tényező a portál szakértői szerint az 5 éves röghöz kötés lehet. A munkáshitel egyik legkeményebb feltétele, hogy a fiatal igénylő 5 évig Magyarországon éljen és itthon dolgozzon, magyar munkaviszonnyal rendelkezzen, különben akár 1 millió forintos szankcióval számolhat.
Aki egy kicsit is belegondol a fiatal korosztály helyzetébe, pontosan látja, hogy A célcsoport, a 25 év alattiak többsége ugyanis éppen ekkor aktívan építi karrierjét: külföldi munkalehetőségek, multinacionális cégeknél történő elhelyezkedés vagy akár a nyelvtanulás miatt tervezett költözés a legtöbbek számára jelentős előny lehet a szakmai előmenetelben. A bizonytalan jövő miatt sokan eleve nem merik bevállalni a kötöttséget. Ez ugyanis különösen sérülékennyé teszi őket: a fiatalok jövedelme amúgy is kevesebb, illetve kevésbé stabil, és, ha megszegik a feltételt, a kamatmentes hitelből drága tartozás lesz, ami évekre ellehetetleníti a pénzügyi függetlenségüket.
például részleges külföldi munkavállalást megengedő kivételek vagy csökkentett szankciók, hogy ne kelljen választani a hitel és a jövő között. Azonban könnyen lehet, hogy ez éppen ellentétes azzal a céllal, amiért a program létrejött. Rendkívül népszerű hitelcél a fiatalok körében a lakásvásárlás és felújítás/korszerűsítés is, ugyanakkor, aki ezen tervekre fordítaná az akár 4 milliós kamatmentes hitelt, annak nagy valószínűséggel más támogatott vagy piaci kölcsönt is igénybe kell vennie. Így a kifeszítettség – még két kereső, otthon start, csok plusz esetén is – komoly megélhetési kockázatot rejthet magában hosszú távon.
További lehetséges népszerűtlenségi okok a munkáshitelnél
- Szigorú jövedelmi feltételek.
A munkáshitel hiába kamatmentes, jelentős minimum nettó jövedelmet várnak el a bankok az igénylőktől. Sok fiatal fizetése ugyanakkor a kvóta alatt marad, így a kedvező hitel lehetősége gyakorlatilag látszólag elérhető, de sokak számára fal. Pedig épp a fiatalok karrierjének beindítása, vállalkozásfejlesztés, a jogosítvány megszerzése lenne a cél, amely így azoknak is meg tudna adatni, akik nem tudják zsebből finanszírozni az induláshoz szükséges indikátorokat.
- Továbbtanulás kizárva.
Az elmúlt években, évtizedekben a fiatalokat a továbbtanulás felé terelte a társadalom. A munkáshitel ezen irányokkal szemben mást képvisel, hiszen csak azok használhatják ki, akik a középiskola után nem tanulnak tovább. Természetesen mindenki nem mehet főiskolára, de a fiatalok jelentős részének számára ez egy fontos cél, ami nem összeegyeztethető a munkáshitel felvételével.
- Havi 33–35 ezer forintos törlesztőrészlet.
A teljes 4 millió forintos munkáshitel igénylésével járó kötelezettség sokak számára szintén megterhelő lehet. 150 ezres nettónál ez 20–30%. Egy tipikus fiatal büdzséje mellé ez pedig már legfeljebb extra spórolással kicsengethető, főleg, ha az albérlet-, rezsi- és élelmiszerárak mértékére tekintünk.
Az MNB figyelmeztet rá, hogy a munkáshitel sérülékeny fiatalokat vonz, fizetési gondokkal
A havi 33–35 ezer forintos törlesztőrészlet tehát sokszor a fiatalok jövedelmének jelentős részét elviszi, miközben alapvető megélhetési kiadásokra is szükségük van. Az MNB kimutatása szerint a konstrukció indulásától számított fél év után a Munkáshitellel késedelembe esők aránya (2,57%), ez az érték nem tragikus, de fél évvel a kölcsön indulását követően mindenképpen intő jel. Mindez azt jelenti, hogy Az biztos, hogy fokozottan figyelni kell a konstrukcióra, az adósok fizetési képességére.
Összességében a munkáshitel egy olyan hiteltermék, amely, bár technikailag és kommunikációban vonzónak tűnik, valójában olyan fiatalok számára is elérhető, akiknek anyagi kereteik, pénzügyi tudatosságuk és élethelyzetük miatt kockázatos lehet. Ezért fontos lenne, hogy a hitel feltételeit a célcsoport valós igényeihez és élethelyzetéhez igazítsák, vagy hogy a támogatási rendszer egyéb elemei segítsék a fiatalokat abban, hogy valóban fenntartható módon vállalhassák a hitel visszafizetését – írják a portál szakértői.
A cikkben szó van még arról is, hogy már a bankok sem versenyeznek a munkáshitel-igénylőkért – ha erre is kíváncsi, kattintson.
Nemrégiben foglalkoztunk azzal is, hogy vajon egy kölcsönzött dolgozó kaphat-e munkáshitelt.

