Gazdaság

Mi magyarok úgy érezzük, sokat adózunk. De tényleg így van?

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
A közbeszédben gyakran találkozunk a magas hazai adókulcsok kritikájával – ezt a témát vesézte ki most a GKI.

Ha nem vagyunk kedvezményekre jogosultak,

  • bruttó bérünk 18,5 százalékát fizetjük tb-hozzájárulás gyanánt,
  • 15 százalékát pedig személyi jövedelemadó címszóval vonja el az állam.
  • A megmaradó összegből (ami tehát az eredeti jövedelmünk 66,5 százaléka) ha javakat vásárolunk, azokat jellemzően további 27 százalékos áfa terheli.
  • Ezzel máris csaknem felére csökkent vásárlóerőnk.

A helyzet azonban még ennél is borúsabb.A magyar vállalatok nyereségük után 9 százalékos társasági adót fizetnek, munkavállalóik bruttó bére után pedig 13 százalékos szociális hozzájárulási adóval támogatják az államkassza forrásait. Emellett iparűzési adót, extraprofit adót és számtalan egyéb adót is fizetnek a cégek. Ezek óhatatlanul is beépülnek a különböző termékek és szolgáltatások áraiba.

Habár Wagner törvénye – miszerint a közszolgáltatások iránti kereslet és az állami kiadások szintje a gazdasági növekedéssel arányosan nő – nem minden esetben bizonyul igaznak, mégis megfigyelhető, hogy a világ gazdaságilag fejlettebb részein az állam GDP-arányosan több adót szed be.

Adóbevételek a GDP százalékában, forrás: UNU-WIDER, Our World in Data (2023)

A vélemények megoszlanak afelől is, hogy a nagyobb arányú állami költekezés a gazdag országok „luxusa”, vagy pont azért fejlettek ezek az országok, mert sokat invesztálnak pozitív megtérülésű közkiadásokba (pl. infrastruktúrafejlesztés, oktatás, K+F). A magas adók tehát nem szükségszerűen rosszak, a kérdés az, hogyan hasznosulnak.

De igaz az, hogy sokat adóznak a magyarok?

Az államháztartás bevételei a GDP százalékában (2004-2023), forrás: Eurostat (2024)

Mint minden államháztartásnak, a hazainak is elsősorban az adókból és a járulékokból származik a bevétele. Emellett fontos forrás még a régiós szinten is kimagasló EU-s támogatás, de ezenfelül léteznek – kisebb arányban – egyéb bevételek is.

  • Az uniós átlagnál 3,4 százalékponttal kisebb a magyar állam GDP-arányos bevétele, de
  • a 42 százalékos magyar szint lényegében megegyezik a többi visegrádi ország átlagával.

Mozgalmas 20 év alatt jutottunk el idáig. Uniós csatlakozásunkkor nagyobb volt a magyar GDP-arányos bevétel, mint régiós versenytársainknál, majd a 2006-os költségvetési konszolidáció céljából bevezetett kiigazítási (megszorító) csomag tovább növelte ezt. A 2010-es kormányváltást követő 5 évben újra megugrott a GDP-arányos bevételek szintje (elérte a 48,4 százalékot), majd az évtized közepétől növekvő GDP ütemét nem követte a bevételek hasonló mértékű bővülése, így a húszas évek elejére már a visegrádi országok szintjén álltunk e tekintetben, egyre inkább távolodva az uniós átlag 46 százalékos szintjétől.

Kevesebb bevétel = kevesebb kiadás?

Míg a bevételeket tekintve átlagosak vagyunk a régióban, az ország GDP-jéhez képest a magyar állam költi a legtöbbet a visegrádi országok közül (GDP-jének 49 százalékát).

Államháztartási kiadások a GDP százalékában (2004-2023), forrás: Eurostat (2024)

Ezzel párhuzamosan 2016 óta minden évben mi halmozzuk fel a legnagyobb GDP arányos hiányt a V4-es országok közül, 2023-ban 6,7 százalékos deficitünkkel az unió második legnagyobb költségvetési hiányával rendelkező országa lettünk. A térségben kimagasló állami költekezés a közszolgáltatások színvonalán sajnos nem látszik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik