Gazdaság

Nem az üzemanyag túl drága nálunk, hanem a fizetésünk túl kevés

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Az üzemanyagárak kérdését járta körül a Totalcar – a kormányzati elvárást, hogy a régiós átlagnál olcsóbb legyen nálunk a nafta, meg foglalkoztak a KSH-statisztikával is, ami a régiós átlagos mutatja, valamint az adók kérdésével szintén. Új szempontként pedig behozták a fizetések kérdését, vagyis hogy az egyes országokban mennyit kell költeni az átlagfizetésből üzemanyagra (havi 70 literrel számoltak). Mert szerintükha az átlagbért és az üzemanyagárakat párhuzamba helyezzük, akkor kapunk valós képet arról, hogy mennyire drága az üzemanyag egy adott országban.

Összehasonlításuk alapján az derült ki, hogy a hét régiós országból

  • csak Romániában és Szlovákiában kell egy átlagfizetésből többet költeni az üzemanyagra, mint nálunk,
  • Horvátországban, Szlovéniában, Csehországban és Lengyelországban kevesebből is kijön.
  • Nem is beszélve Ausztriáról, ahol a fizetésből arányaiban a legkevesebbet kell költeni üzemanyagra.

Nem véletlen ez, hiszen az osztrák nettó átlagkereset (3205 euró) messze megelőzi a mezőnyt, és a Magyarországi átlagkeresetet is (1149 euró). Így hiába, hogy egyébként a sógoroknál volt a legdrágább az üzemanyag (1,62 euró/liter), a jóval magasabb átlagfizetésükből arányaiban jóval kevesebbet (3,5%) kell költeniük ugyanannyi üzemanyagra, mint nekünk (9,5% a benzinnél, 9,7% a gázolajnál).

Vagyis ha az adócsökkentés esélytelen, az ársapka hosszú távon nem járható, akkor talán a fizetéseket kellene megizmosítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik