Gazdaság

NGM: a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki pénteken, amelyben azt írták: a kormány felszólítja az üzemanyagkereskedőket: az üzemanyagáraknak a szomszédos országok átlagára alatt kell lennie.

A tárca közlése szerint Magyarországon most a 95-ös oktánszámú benzint átlagosan 610 forintért, dízel üzemanyagot pedig átlagosan 629 forintért lehet literenként vásárolni. A Központi Statisztikai Hivatal ma közzétett adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, a gázolaj átlagára 611 forintot ért el.

Mindez azt jelenti, hogy a ma a magyar családoknak többet kell fizetni az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai: a benzin 4 forinttal, a gázolaj 18 forinttal drágább. A kormány álláspontja továbbra is változatlan: elfogadhatatlan és igazságtalan, hogy a magyar családok többet fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai

– írták a minisztériumi közleményben. Hozzátették: a Nemzetgazdasági Minisztérium a KSH jelentése alapján megállapította, hogy mind a benzin mind a gázolaj esetében csökkenteni kell az árakat. Ezért a kormány felszólítja az üzemanyagkereskedőket, hogy térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Végül hangsúlyozták:

ellenkező esetben a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon.

A KSH egyébként azt írta pénteken, június 28-án kísérleti statisztikájában, az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb (június 24-i) adatai alapján:

  • Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 606 forint volt, ami 10 forinttal, 1,7 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. Viszont a szomszédos országokban az átlagár 606 forint volt, vagyis a magyar árral megegyezett.
  • A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 624 forint volt, ami 28 forinttal, 4,7 százalékkal haladta meg a régiós 596 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 611 forint volt a dízel átlagára, a magyar adat 2,1 százalékkal, azaz 13 forinttal volt ennél magasabb.

Valamint arra is kitért a statisztika, hogy az előző heti adathoz képest:

  • A 95-ös benzin magyarországi átlagára 11 forinttal emelkedett, miközben a régiós és szomszédos országokban a benzin átlagára 1, illetve 3 forinttal csökkent.
  • A gázolaj magyarországi átlagára 17 forinttal nőtt, míg a régiós átlagár 4 forinttal, a szomszédos országokban megfigyelt ár pedig 3 forinttal növekedett.

A jelentésben azt is részletezik, mely országokhoz képest hogyan állunk. Magyarországhoz képest a régiós országok közül

  • Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt magasabb a benzin átlagára,
  • a dízel ára pedig csak Ausztriában és Szerbiában haladta meg a magyar értéket.

Csütörtöki cikkünkben részletesen foglalkoztunk a témával, megállapítottuk, hogy nagyjából az önkormányzati és EP-választás idejéig masszívan csökkentek a hazai üzemanyagárak, utána azonban felfelé mentek. Valamint hogy éppen a voksolást követően módosított a Mol az árváltozás-közzététel menetrendjén is, így első pillantásra úgy tűnik, mintha az elmúlt hetekben „felülről” rángatták volna a benzin- és dízelárakat. Kiderült azonban, hogy egészen másról volt szó. Az elmúlt két hét és az azt megelőző időszak árváltozásai csakis a kőolaj- és kőolajtermék-jegyzésárakkal, illetve a forint/dollár árfolyamváltozással magyarázhatók a megszólaló szakértő szerint.

Kapcsolódó
Miért pont a választások után szaladt el az üzemanyagár?
Trendforduló történt a kőolajpiacon, amit kormány éppen „megúszott”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik