Gazdaság

200 milliárdos romániai sztrádaépítéssel próbálkozik Mészáros Lőrinc üzlettársa

Marjai János / 24.hu
Középen Szíjj László.
Marjai János / 24.hu
Középen Szíjj László.
A jachtos milliárdos Szíjj László érdekeltsége is rástartolt a Romániában tervezett nagy útépítésre. Ha sikerrel jár, mégiscsak csurran-cseppen uniós pénz a magyar útépítőknek.

A forgalom már régóta túlnőtte az Arad és Nagyvárad közötti 79-es főutat, ezért keresett forrást a két szomszédvár megyei tanácsa egy gyorsforgalmi út megépítésére, amely végre elkerülné a városokat és a nagyobb falvakat. A tervek elkészültek, megindult a három szakaszból álló közbeszerzés.

Az első, Nagyvárad és Nagyszalonta közötti, 33,7 kilométeres szakasz kivitelezésére nem kevesebb mint hét konzorciumi cég jelentkezett. Az érdeklődés ilyen foka még a megrendelő két önkormányzatot is meglepte azzal együtt, hogy természetesen komoly megrendelésről van szó:

a beruházás értéke mintegy 600 millió euró áfával, azaz közel 240 milliárd forint.

Ebből az összegből ezen a szakaszon 32 kisebb híd és felüljáró épül, valamint egy 5,3 kilométeres leágazás Nagyszalontánál – ez köti majd össze Arany János szülővárosát, pontosabban a meglévő 79-es főutat az új gyorsforgalmival.

Az említett hét ajánlattevő közül

  • két román,
  • három török,
  • valamint egy ukrán-román formáció mellett
  • egy magyar-román konzorcium is ajánlkozik a sztrádaépítésre.

Ez pedig a Duna Group Europa Kft./Duna NRG/Duna Construcţii RO SRL/He-Do Útépítő Kft./ING Service SRL vállalkozói összeborulás.

Mohos Márton / 24.hu Mészáros Lőrinc

A konzorcium cégeinek többsége Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László tiszakécskei vállalkozó Duna Aszfalt köré épült csoportjába tartozik. Nézzük a konzorciumi tagokat közelebbről:

  • A Duna NRG Zrt.-t korábban Közgép Zrt.-ként ismertük, az egykori Simicska-céget a főoligarcha bukása után vette át Szíjj László, és tavaly novemberben át is nevezték. Az egykor mindent vivő Közgép egyelőre árnyéka önmagának, tavaly valamivel 21 milliárd forint alatt maradt a forgalma, az adózott eredménye pedig nem érte el az egymilliárdot.
  • Régi cég a Duna Group Europa Kft. is, még 1992-ben alapították, de Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft.-ként, és egészen tavalyig ezen a néven futott. A cég az elmúlt évben ugyan csupán 6 milliárd forint árbevételig jutott, de a korábbi években röpködtek a tízmilliárdok körülötte, 2019-ben például 58 milliárd forint forgalmat mutattak ki, és az adózott eredmény meghaladta a 6 milliárdot.
  • Sokkal fiatalabb tagja a csoportnak a Duna Construcţii RO (DCRO), amelyet Szatmárnémetiben 2022. október 12-én jegyeztek be utak, autópályák építésére. A cég eddig nem sok aszfaltot terített Romániában, legalábbis a 2023-as esztendőben egyetlen alkalmazottal és nulla árbevétellel működött, miközben mintegy 10 millió forint adósságot hozott össze. Viszont a DCRO-t eddig több más magyar konzorciumba is bevették, 2023-ban például a Marosvásárhely–Nyárádszereda közötti, 22 kilométeres autópálya-szakasz megépítésére a Duna Group International Kft., az A-Híd Zrt. és az ING Service SRL társaságában.
  • Az Arad–Nagyvárad gyorsforgalmi út első szakaszának megépítésére összerakott magyar-román konzorcium tagja, a 2006-ban Csíkszeredában bejegyzett ING Service SRL valóban épít és aszfaltoz, a profitjukat, megrendeléseiket évről évre növelték, a 2023-as esztendőt 24,3 millió lejes (közel ötmillió eurós) nyereséggel zárták, és 172 alkalmazottat foglalkoztatnak. Nem egészen ismeretlenek Magyarországon sem, legalábbis az Átlátszó oknyomozó portál képet közölt a csíkszeredai vállalkozókról azzal, hogy Szíjj László társaságában utasai lehettek annak a luxusrepülőnek, amelyet a magyar kormány politikusai, valamint a NER-hez közel álló vállalkozók szoktak használni.
  • A konzorcium magyar tagja még a He-Do Útépítő Kft., amelyet a helyi útépítő sikerei miatt valamikor Heves és Nógrád vármegye kis-Közgépeként emlegettek. Dobróka Tamás családi cégének árbevétele ugyan nem mérhető a mélyépítő gigászok 100 milliárdjaihoz, de figyelemreméltó, hogy bő 20 milliárdos forgalomból 3,8 milliárd forint adózott eredményt tudtak kihozni a múlt évben. Nem először állnak össze egyébként a Duna Aszfalttal, emlékezetes közös alakításuk volt a 37-es út bővítése nettó 21 milliárd forintért, amit megdobtak még 42,5 millióval, hogy az egyik szakaszt zenélővé alakítsák, és az Érik a szőlő népdalt játssza.

A hét pályázóból bármelyik is nyeri el az uniós forrásokból finanszírozott beruházást, annak 24 hónap alatt át kell adnia az első szakaszt. A 120 kilométeres gyorsforgalmi útnak lesz egy nagyjából 10 kilométeres leágazása Békéscsaba irányába is, így a békési vármegyeszékhelyről könnyen rá lehet majd kapcsolódni az erdélyi-romániai autópályákra Nagyvárad vagy Arad irányában.

Eszék, Szófia, Mwenda

A Duna Aszfalt Zrt. Szíjj László központi cége tavaly 214,5 milliárd forint bevételt és 20,9 milliárd profitot mutatott ki, de a határokon túl is aktív a csoport. Az erdélyi pályázatban is induló romániai filiálén kívül érdekelt Horvátországban a zágrábi Osijek Asfalt révén, Bulgáriában, Szófiában bejegyzett cége a Rail-Via Bg, lengyelországi érdekeltsége pedig a WKS Duna Polska.

Európán kívüli projektje a GED Africa, amely a térség egyik legnagyobb beruházása, és „világkereskedelmi szempontból is jelentősnek mondható” – olvasható a Duna Aszfalt mérlegéhez fűzött kiegészítésben. Leánycégük a GED Ltd. koordinálja az útépítést a Kongói Demokratikus Köztársaságban található Kasomeno és a zambiai Mwenda település között. A közúti közlekedés színvonalának javítása mellett az is cél, hogy a kongói és zambiai bányászati, illetve egyéb termékek a lehető legrövidebb úton érjék el a Tanzánia indiai-óceáni részét. A projekt része 184 kilométernyi új út építése, egy 345 méter hosszú, a Luapula-folyón átívelő kábeles híd építése, valamint egy egyablakos határállomás létesítése Kongóban, illetve Zambiában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik