Gazdaság

Hülyeségem története, avagy hogyan húztak csőbe egy meg nem rendelt utánvétes csomaggal

Adrián Zoltán / 24.hu
Adrián Zoltán / 24.hu
Csomagja a kézbesítőnél van – ezzel a tárggyal kaptam emailt a Magyar Postától, pontosabban az MPL-től. A levélből kiderült az is, hogy a feladó a European Chinese Supply Chain Zrt. (ECSC), és 13 ezer forintot kell majd fizetnem. Akkoriban több különböző helyről rendeltem, és úgy emlékeztem, hogy mindent előre kifizettem. Mégis elbizonytalanodtam: talán valamit tényleg utánvétellel kértem? Mivel a levél a megbízható Magyar Postától érkezett, és láthatóan nem volt spam, nem aggódtam. Pedig kellett volna.

Még aznap hívott a futár – nem voltam otthon, szóltam a férjemnek, hogy fizesse ki a rendelést. Amikor kibontottam a csomagot, már biztos voltam benne, hogy ilyet biztosan nem rendeltem, ugyanis egy rémronda okosóra volt benne. Engem egyáltalán nem érdekelnek ezek a jószágok, még hagyományos órát sem hordok. Ráadásul az okosóra hajszálra úgy nézett ki, mint amilyet az apósom is kifizetett az év elején – nem is egyet, hanem kettőt. Mondta nekünk, hogy ő ezt nem rendelte meg, de nem hittünk neki. Azt gondoltuk, hogy talán elfelejtette, esetleg félrekattintott valamit.

Ahogy később jobban megnéztem a csomagomat, az szerepelt rajta, hogy a tartalom ruha (clothes), volt rajta egy március 4-i dátum, elmosódottan egy FAN logó, az ECSC, a Hongkong Yake Traiding Limited (Yake) neve, valamint egy aradi visszaküldési cím. Ekkor már aggódtam: hogy kapom így vissza a pénzem?

Na, de mit is kaptam? Mennyire okos a küldött okosóra?

Adrián Zoltán / 24.hu

A kütyükben igencsak jártas Birkás Péter kollégámat megkértem, vizsgálja meg. Íme a szakvéleménye.

Okosóra? Na ne!

Az óra az Apple-féle Watch Ultra 2 koppintása, Kínában, Sencsenben gyártották, elméletileg Android és iOS operációs rendszert is használó okostelefonokkal is működik. Az eszköz a gyártó ígérete szerint – többek között – képes vérnyomás-, véroxigénszint-, pulzus- és EKG-mérésre, illetve több tucat sportolási mód monitorozására. Az óra vezeték nélkül tölthető, bekapcsolva mutatja az időt, válthatunk a számlapok között, és találunk rajta mindenféle alkalmazásokat. Ezek nagy része (Twitter, Facebook, WhatsApp) működésképtelen átverés. A fent említett egészségfunkciók pedig anélkül mérnek mindenféle adatokat, hogy az eszköz az ember kezén lenne. A kivitelezés és az összeszerelés minősége kritikán aluli, az óra ugyan összeköthető telefonnal, de a kapcsolat nem stabil, és a mindössze pár dollárból összerakott eszköz színvonalát az is jól mutatja, hogy a kapcsolódó applikáció alatt az értékelések jelentős százaléka arról szól, hogy a kütyü konkrétan használhatatlan.

Az ECSC csak szállít

Még aznap, amikor a csomagot megkaptam, írtam a Magyar Postának, hogy szeretném visszaadni a nem megrendelt terméket, visszakapni a pénzem, de válasz nem érkezett. Ugyanebből a célból – illetve, hogy küldjék el a visszaigazolást az állítólagos megrendelésemről – írtam a feladó ECSC-nek is, ahonnan azt válaszolták, ők csak logisztikai szolgáltatók, a megrendelt termékek ügyfélszolgálata nem hozzájuk tartozik, hanem az adott webáruházhoz/marketplace-hez.

European Chinese Supply Chain Zrt.

Az Opten adatai szerint a European Chinese Supply Chain Zrt.-t 2018-ban alapították, 16 alkalmazottja van jelenleg, és 40 százalékban a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. tulajdona, 60 százalékban pedig a European Post Service Kft.-é. Az értékesítés nettó árbevétele 2021-ben még csak 1,4 milliárd forint volt, 2022-ben pedig már 7 milliárd forint. Adózott eredménye 53-ról 204 millió forintra nőtt. Honlapjukon azt írják, hogy közép-kelet-európai, balkáni térségi központként a kínai eredetű e-kereskedelmi küldemények logisztikai piacának kulcsszereplőjévé kívánnak válni.

Az ECSC megadta a Yake elérhetőségét, illetve a panaszbenyújtás helyét. Egy későbbi levelükben elmagyarázták, hogy partnereik zárt küldeményeket adnak át nekik, és nincs infójuk sem a megrendelésekről, sem a küldemények tartalmáról, illetve hogy náluk nem lehet rendelni, ezért nem is tudják elküldeni a rendelési visszaigazolást. Kizárólag szállítanak, nem állnak közvetlen kapcsolatban a webáruházakkal, a Kínából rendelt termékek több szolgáltatócégen keresztül jutnak el a címzettekhez, a Yake-kel pedig nem állnak partneri kapcsolatban. Hozzátették, sajnálják, hogy a megrendelésemmel kapcsolatban kellemetlenség ért, és bíznak benne, hogy az illetékes webáruház mihamarabb megoldást talál a problémámra. Jeleztem, ha már itt tartok, megírom, mire jutottam. Mint kiderült, ezt szívesen vennék, mert akkor tudnák jelezni a konszolidáló felé a problémát, hogy ez alapján kiszűrjék a nem korrekt webáruházakat.

Na, de ki az illetékes webáruház, ha a Yake nem partnere az ECSC-nek?

Yake – alkudozás

Megnéztem, a Yake-től sem rendeltem semmit, nem volt tőlük rendelés-visszaigazolásom. (Soha nem törlöm ezeket az emaileket.) Viszont találtam egy március 5-i emailt, amiben szerepelt a nevük, de akkor figyelmen kívül hagytam, mert rossz magyarsággal írtak. A Fancourier.eu adta fel, és egy bizonyos FAN-szállítmányról volt benne szó, de fizetnivalót nem említettek. Ártalmatlan spamnek tűnt, nem kellett semmire kattintani.

Adrián Zoltán / 24.hu

A Yake panaszbejelentő oldalán az adataim mellett kérték a bankkártyaszámomat is, amit nem értettem, hiszen nem fizetni akarok, hanem pénzt visszakapni, és az alap, hogy a bankkártyánk számát nem adjuk meg – pláne nem akkor, ha mi várjuk az utalást. Jeleztem ezt az ECSC-nek, és a Yake-nek is, valamint utóbbitól is kértem, hogy küldje meg a visszaigazolást az állítólagos megrendelésemről, mert úgy érzem, csőbe húztak.

Az ECSC visszaírt, hogy a magyar űrlapon a bankkártyaszám rovatnál a bankszámla számát kell megadni, és csak azért szerepel a bankkártyaszám, mert az űrlap magyar nyelvű fordítása hibás lett. És tényleg, az eredeti, angol nyelvű szövegben valóban bankszámlaszámot írtak (bank account number).

A Yake sem küldte el az állítólagos megrendelésemről a visszaigazolást. Kitöltöttem a panaszigényt. Válasz egy újabb szereplőtől, a Banlin_ron@126.comtól, jött, hogy küldjem el a csomag képét, és adjam meg az adataimat. Lefotóztam a csomagot, elküldtem, egyúttal jeleztem, hogy a Yake-panaszbeadványon már megadtam az adataimat. Rákérdeztem, ki ez az új szereplő, de ez nem derült ki. Kértem a rendelés-visszaigazolást most is, mint minden levelemben, de ezt a kérésemet mindenhol figyelmen kívül hagyták. A Yake annyit írt még, hogyha „az üzlet” (hogy ez pontosan mit takar, azt nem írták) három napon belül nem rendezi a panaszomat, írjak nekik ismét.

Végül ismét a Yake keresett meg a harmadik napon, és ekkor megkezdődött az alkudozás.

  • Először 50 százalékos visszatérítést ajánlottak azzal, hogy a visszaküldés részemről drága lenne, de ha ezzel megelégszem, nem kell visszaküldenem a csomagot. Kérték újra az adataimat a visszatérítéshez, ezúttal a bankom swiftkódját is, de érdekes módon a bankszámlaszámomat nem. Nem fogadtam el az 50 százalékot, 100 százalékos visszatérítést kértem.
  • Erre ajánlottak 70 százalékot.
  • Jeleztem, hogy a 100 százalékot szeretném, mert nem igazolták, hogy megrendeltem a terméket. De már le akartam zárni az egészet, kértem, fizessenek vissza a 13 ezerből 10 ezret.
  • Meglepetésemre erre azt írták, hogy visszafizetik a teljes árat, és vissza sem kell küldenem a terméket.

Újra adatokat kértek. Megküldtem. Aztán ismét megkérték az adatokat, külön jelezték, hogy a születési dátumom is kell. Egy átutaláshoz? Minek? De legyen. Itt tartunk most. Többször nem kérték el az adataimat. A pénz még nem érkezett meg.

Frissítünk!

Nem tudom, a kitartásomnak köszönhetem-e, de április 12-én visszaérkezett a 13 ezer forintom.

Más is járt már így

A kamuwebshopok Facebook-csoportban megkérdeztem, mással is történt-e már hasonló, és többen is jelentkeztek, akiknek jött már nem egyszer meg nem rendelt csomag – utánvéttel. Ők azonban okosabbak voltak, mert nem vették át. De biztosan sokan vannak olyanok is, akik átveszik, mint az apósom és én, és ezért megérheti küldözgetni a kéretlen csomagokat. Akadt, aki azt írta, ez a csalás már régóta működik.

A Magyar Posta oldalán is kint van egy figyelmeztetés , amelyben szerepel többek között, hogy gyanakodjunk, ha nem is rendeltünk csomagot, mégis arról értesítenek, hogy fizessünk a megrendelt csomagért. Ezek szerint ők is tudnak a dologról.

Írtam hivatalos sajtómegkeresést a Magyar Postának, hogy jelezzem, miként húztak csőbe a közreműködésükkel, illetve a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. 40 százalékos tulajdonában álló ECSC-n keresztül. Ez a válasz érkezett:

A Magyar Posta minden olyan visszaélést kivizsgál, amely kapcsán a nevével vagy a szolgáltatásával visszaélnek, és károsítják az ügyfeleit. Az említett esetben azonban a Magyar Posta mindössze postai kézbesítő szolgáltatóként vesz részt a küldemények házhoz szállításában. A megrendelés valódiságának ellenőrzése értelemszerűen nem társaságunk feladata, ahogyan más kézbesítő szolgáltatóé sem lenne. A megrendelés ellenőrzése kizárólag az ügyfél joga, mint megrendelőé, akinek lehetősége van az átvételt megtagadni.

Vagyis magára vessen, aki így jár.

FELHÍVÁS

Arra kérjük olvasóinkat, hogy akivel szintén megpróbáltak már kéretlen utánvétes csomagot átvetetni, jelezze ezt a zsuzsanna.szabo@24.hu címre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik