Gazdaság

Megvan, mikor indul az M1-es, az M7-es és M3-as autópálya bővítése

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – többek között erről is beszélt a cég vezérigazgatója, Németh Tamás a Világgazdaságnak. Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Erre a célra 2024-re az állam bruttó 200 milliárd forintot (nettósítva 156 milliárd forint) irányzott elő a cégnek. A 2023-ra vonatkozó előirányzatuk bruttó 182 milliárd forint volt, a tényleges összeg pedig a cégvezető megfogalmazása szerint jó néhány milliárd forinttal kevesebb lett.

A felújításokkal kapcsolatban elmondta, eddig 3,6 millió négyzetméteren cserélték a régi, tönkrement burkolatot új aszfaltra, ami az összes útszakasz 19 százaléka volt. Idén 3,9 millió négyzetmétert terveznek, ami a teljes főpálya újabb 20 százalékát jelenti. A teljes szintre hozással maximum három év alatt akarnak végezni, tehát 2025-ig. A felújítási munkák a március 15-i hosszú hétvége után indulnak idén. Az M1-en nagyrészt végeztünk már, de egy kis rész még maradt. A legnagyobb felújítások az M3-at és az M7-et érintik majd, de lesz az M30-on, M35-ön, M70-en, M15-ön, lényegében mindenhol. A felújítások részletes napi bontását nyilvánosságra fogják hozni időben, tehát minden utazó tudhatja majd, mire számítson – biztosított.

A bővítésekről is szó esett.

  • A MKIF a terv szerint négy év alatt, tehát 2029-ig végez az M1-es első ütemének bővítésével.
  • A következő bővítéssel nem várják meg ezt, az M7-esen már 2027-ben megkezdik a munkát. Itt Szabadbattyánig végezik el a bővítést 2×3+ITS sávra.
  • Az utolsó bővítés pedig az M3-é Gyöngyösig, ami 2031-ben veszi kezdetét és 2034-es átadást terveztek – derült ki.

Tehát durván egy tízéves fejlesztési ciklusról van szó, és a vezérigazgató szerint az ország sem fog megbénulni.

A terv szerint új autópályák is lesznek.

  • Az M200 (korábbi M81) Komáromtól Sárbogárdig tart majd, építése 2027 és 2030 között indul.
  • Az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasza pedig ha elkészül, döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét.
  • Ugyanebben az időszakban elkészül az M4-es még hiányzó, Kisújszállás és Berettyóújfalu közötti része.
  • Illetve az M3-as is eléri az országhatárt, a pályán épül egy új Tisza-híd is.

A cégvezető úgy véli, ha ütemterv szerint haladnak, papíron elégségesek a magyar kapacitások. Beszélgettek még a hitelezésről, a beruházások költségeiről, a profitvárakozásokról, arról, hogy drágán dolgoznak-e a magyar útépítő cégek, hogy milyen a várható minőség, és kitértek arra is, milyen tanulsággal szolgált a tavaly tavaszi, M1-esen és az M7-esen történt tömegbaleset.

Kapcsolódó
G7: Kimagasló profitot hoz Mészároséknak az autópálya-koncesszió
Új szakaszt eddig még nem építettek, csak felújítottak és üzemeltettek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik