Közélet

G7: Kimagasló profitot hoz Mészároséknak az autópálya-koncesszió

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu

Tavaly szeptember elsején vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt., és a konzorcium eddig kiemelkedően teljesített: négy hónap alatt 6,5 milliárd forintos profitot realizált – írja szerdai cikkében a G7.

A portál felidézi: a 2023-as költségvetés eredeti számai szerint az MKIF rendelkezésre állási díjára közel bruttó 230 milliárd forintot szántak, ám a december 29-i rendeleti költségvetésben már csak bruttó 182 milliárd forint szerepelt, ez pedig jelenleg is aktuális. Ezért a pénzért új utat még nem kellett építeni egy centit sem, hanem 1237 km-en üzemeltetik a sztrádákat. Lényeges szerepe van annak is, hogy mikor kell a több tíz- vagy százmilliárd forintos későbbi beruházásokat elvégezni. Egy-két év csúsztatás is tízmilliárdos tőkeköltséget, illetve kamatkiadásokat és/vagy bevételeket jelenthet. Sem a kormányzat, sem az MKIF sem hajlandó megadni ezeket az adatokat – írja a G7.

A 2023-as árak alapján az M5-M6 autópályák egy kilométerének megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül az adófizetőknek, míg a NER koncessziós vállalata 116 millió forintért üzemeltet egy km már meglévő gyorsforgalmi utat. Ez utóbbi töredékköltséget jelent a megépítéshez képest, óriási üzletnek ígérkezik az MKIF sztráda-ügylete. Az MKIF-nél a portál kérdésére elmondták, hogy

az általunk átvett szakaszok után rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díjat (RÁASZD) kapunk. Ez az összeg nem csak az üzemeltetés összegét tartalmazza. Ebben a nagy felületű karbantartások és a szintrehozás összege is benne van. RÁD csak azokon a szakaszon jár majd, ahol átépítés vagy új pálya építése történik (az átadástól a RÁASZD megszűnik és helyét a RÁD veszi át). A beruházás díja mellett, a RÁD tartalmazza a későbbi nagy felületű karbantartások és az üzemeltetés összegét is.

Az MKIF válasza alapján év végéig 3,4 millió négyzetméteren, a teljes hálózat várhatóan 18 százalékán újul meg az aszfaltfelület. Ezek nagy számok, ám a költsége a fenti adatok tükrében valahol 15–25 milliárd forint között lehet. A cég válasza szerint a szintrehozás három évig, 2025-ig tart és 538 kilométert érint. A hároméves munkálatok összeértéke várhatóan több százmilliárd forint lesz. A portál becslése szerint ennek költsége inkább a 35–60 milliárd forint lehet, és így a nyolchavi állami kifizetés fedezi az MKIF első három és fél éves útfelújítási beruházási költségeit.

Az MKIF Zrt. nem mutatott ki első évében érdemi nyereséget. Az üzemi eredmény a 43 milliárd forintos árbevételhez képest elenyésző volt, 139 millió forint, míg a pénzügyi műveletek és adózás után az adózott eredmény 416 millió forint. A legnagyobb tétel az eladott, közvetített szolgáltatások ellenértéke 41,5 milliárd forinttal, mivel a cég szinte a teljes árbevételét továbbadja más vállalkozásoknak. Létrehozták az MKIF Infrastruktúra Üzemeltető Zrt.-t az üzemeltetésre, és hat fejlesztő társaságot – ezekben Szíjj László és Mészáros Lőrinc magántőkelapjai a tulajdonosok, MKIF Primus, Secundus, Tertius, Quatrus, Quintus, Sextus Zrt. néven.

A Mészáros Lőrinc és Szíjj László magántőkealapjai által birtokolt vállalatok 2022. szeptember 1-je és december 31- e között, tehát 4 hónap alatt 6,5 milliárd forint adózott eredményhez jutottak. Ez az állami rendelkezési díj összege alapján 15 százalékos profitrátának felel meg – írja a G7.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik