Gazdaság

Jogi lépéseket tesz a Continental a makói szakszervezeti vezető ellen, aki szerint a cég a külföldi munkavállalókat hozná előnybe

MTI Fotó: Rosta Tibor
MTI Fotó: Rosta Tibor

Közleményt adott ki kedden a Continental azzal a tegnapi hírrel kapcsolatban, amely szerint elbocsátják a cég makói gyárából a magyar dolgozókat, akik a vendégmunkásokat tanították be. Az ügyről Hajdú Roland, a Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkára számolt be a Népszavának, amelynek cikkét lapunk is szemlézte.

A makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél nem autógumik előállítása folyik, hanem autóalkatrészek gyártása, közel 1800 munkavállaló foglalkoztatásával.

Hajdú azt mondta: novemberben és decemberben – az információk szerint – összesen 50 munkavállalót küldenek el. A szakszervezeti vezető szerint ugyan nem ismerik az elbocsátások szempontjait, ám feltűnőnek tartják, hogy ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég. Hozzátette: a gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. Ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel százötven indonéz munkás dolgozik a gyárban. Hajdú szerint az ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Olyanokat is, akik fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a makói gyárban, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak.

A Continental keddi közleményében azt írják: a Makói Gumiipari Szakszervezet titkára, Hajdú Roland nyilatkozata nyomán számtalan szándékosan valótlan állítást, kontextusból kiragadott információt tartalmaz. „Sajnálatos módon a Makói Gumiipari Szakszervezet rendszeresen támadja vállalatunkat hasonlóan rosszindulatú, szándékosan valótlan, kicsavart állításokkal.” Jelzik, hogy cég jogi lépéseket tesz a szakszervezettel, pontosabban Hajdu Roland titkárral szemben.

A közlemény összegzi, hogy tavaly a növekvő megrendelésszám miatt Makón több mint 500 fővel bővült a foglalkoztatotti létszám, ám jelenleg „a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melynek kapcsán a törvényi előírásoktól pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak” – olvashat a közleményben.

Mint írják, a sajtóhírekkel ellentétben már ebben a fázisban megosztották a létszámcsökkentés okát a dolgozókkal, továbbá a létszámváltozásban érintett munkatársakat a HR-osztály személyesen is tájékoztatta.

A létszámcsökkentésben érintettek meghatározásával kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a kiválasztás teljesítmény, nem pedig nemzetiségi alapon történik. A folyamat során természetesen a külföldi kollégákat is vizsgáljuk, így nem megfelelő munkavégzés esetén ők is lehetnek az elbocsájtottak között

– fogalmaz a közlemény, amelyben kitérnek arra is, hogy a létszámváltozásban érintett területen a negatív autóipari trendek okán sem jelenleg, sem a közeljövőben nincs tervben toborzási folyamat, így nem igazak a spekulációk a külföldi munkatársak felvételével kapcsolatban. „Az elbocsátások többségében kölcsönzött munkavállalókat érintenek, és a törvények szerint a kölcsönzött kollégák munkaviszonya maximum 5 év lehet. Ebből adódóan az az állítás sem igaz, hogy a távozó munkatársak többségében 20 évnél régebb óta dolgoznak nálunk” – zárul a közlemény.

Kapcsolódó
Elbocsátják a Continental makói gyárából a magyar dolgozókat, akik a vendégmunkásokat tanították be
Sok esetben a legtapasztaltabb magyar munkavállalókat küldték el az üzemből.

Kiemelt kép: Szakemberek dolgoznak a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemének csőmagraktárában 2015. szeptember 2-án. MTI Fotó: Rosta Tibor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik