Gazdaság

Dinnyeháború: a kormány kötelező akciózást írt elő, a kamara és termelők háborognak

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
A kormány június 1-jétől rendelte el a multiláncoknak a kötelező akciózást, amelyet gyümölcsökre és zöldségekre is alkalmazni kell. A napokban az áruházláncok dinnyére is hirdettek kedvezményt, amin a termelők és az agrárkamara felháborodott. Kérdésünkre most a dinnyetermelők egyesülete reagált, kifogásolva, hogy alighogy elindult a szüret, máris akciós áron adják termékeiket.

A kormány június 1-jétől rendelte el a vágtató élelmiszerinfláció mielőbbi letörése érdekében a multiláncoknak a kötelező akciózást – húsz termékkategóriában (a többi között a friss gyümölcsnél, illetve zöldségnél) kell hetente egy-egy szabadon választott terméket a megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban értékesíteni.

Ha innen nézzük, meglepő, hogy július 11-én a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács nekiment a Pennynek, amiért dinnyeakciót hirdetett. Mint megtudtuk, július 13-ától 16-áig 299 helyett 229 forintért árulták a dinnyét.

A három szervezet szerint elfogadhatatlan a diszkontlánc lépése, indokolatlan a 229 forintos fogyasztói ár. Úgy számoltak, hogy a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van, miközben a Penny 229 forintos fogyasztói ára mindössze 140–150 forintos beszállítói árat feltételez. Ez azért gond szerintük, mert a 140–150 forintos ár az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi. A Penny válaszában egyebek mellet az infláció elleni küzdelemre hivatkozva azt írta, az árrés terhére hirdette meg az akciót.

Megkérdeztük a három szervezetet a nehezményezett dinnyeakcióról. A FruitVebnél először a gyümölcs terméktanácshoz fordultunk, ahonnan a zöldség terméktanácshoz irányítottak (még nem döntötték el, hogy a dinnye gyümölcs vagy zöldség), onnan pedig a NAK-hoz küldtek, mondván, ők nyilatkoznak. A NAK viszont nem válaszolt az írásban már korábban elküldött kérdéseinkre, amik között arról is érdeklődtünk, hogy

ha a kormány kötelező akciót rendelt el, miért éppen a dinnye ne lehetne akciós.

Megkérdeztük az Agrárminisztériumot is, mely válaszában ismertette a kötelező akciózás szabályait, illetve kitért arra, hogy az akciózási segédlet szerint a friss gyümölcs és zöldség kategóriákban lédig és kiszerelt termékeket is választhatnak a kereskedők. Ami, ha lefordítjuk, azt jelenti, hogy dinnyével is szabad akciózni.

Árakról beszélni semmi jóra nem vezet

Nem akart velünk árakról beszélgetni a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke, Göcző Mátyás sem, mert szerinte az semmi jóra nem vezet. Az a baj a júliusi akciózással, hogy ha már a dinnyeszezon kezdetén letörik az árakat a láncok, akkor az augusztusi dinnyedömpingre nagyon lemehetnek az átvételi árak – mondta.

Ha egy hónapig annyi lenne a dinnye fogyasztói ára, mint most, akkor nem lenne semmi baj.

De abban biztos, hogy nem a jelenlegi áron fogják a szezon végéig árulni a dinnyét a kereskedők, hanem újabb és újabb akciókat hirdetnek majd, és akkor lesz probléma. Ezért harcolnak most.

Már most is érezhető az akció hatása – elmondása szerint ahogy a Penny bejelentette, hogy július 13-ától elkezdi az akciót, azonnal körülbelül 40–50 forinttal eshetett a görögdinnye felvásárlási ára. Hogy mihez képest, azt nem árulta el, mondván, „bajságot okoz” a piacon, ha árakat mondanak. Nem értik, hogy az import dinnyét miért árulták magas áron az üzletek, a magyar dinnyét meg miért olcsóbban – keresleti piac van, nem nyom az import (görög, olasz) görögdinnye.

Alighogy elkezdték szedni a dinnyét a gazdák, három nap múlva akciózik a Penny. Milyen dolog ez?

Akciózni akkor kell, amikor a termelők azt mondják, már látják, hogy sok dinnyéjük lesz, és az export sem úgy húz, ahogy számítottak rá. Akkor arra lehet jó egy akció, hogy azzal levezessék a leszüretelt nagy mennyiségű dinnyét” – jegyezte meg.

Az idei szezonban egyébként arra számítanak a termelők, hogy a dinnyeminőséggel nem lesz probléma, a mennyiséget még nem látják. Összességében bizakodók.

Rosta Tibor / MTI

A láncok korrekt partnerként tekintenek magukra

A válaszoló öt multilánc mindegyike hangsúlyozta, korrekt partnerségben dolgoznak a beszállítóikkal, olyan beszerzési árat alkalmazva, ami a beszállítóknak is megfelel, és fontosnak tartják, hogy jó minőségű magyar dinnyét áruljanak, jó áron.

A Penny 229 üzletében már a múlt hét második felében is csak magyar dinnye volt. Az akciós átvételi árakkal kapcsolatos kérdésünkre üzleti titokra hivatkozva nem válaszoltak sem ők, sem a többiek.

A Tesco a hazai termesztésű görögdinnyéből első akcióját – 399 forint helyett 269 forint – július 19-éig hirdette meg. Évek óta együtt dolgoznak partnereikkel, és a hazai üzletek ellátásán túl a termelői görögdinnyét a cseh és szlovák piacra is exportálják. Hasonlóan jár el a Lidl, amely szlovákiai, csehországi és lengyelországi üzletekbe is segít eljuttatni a magyar gyümölcsöt. A Tesco úgy véli, akciós áraiból is látszik, hogy felelősen, a tényleges piaci helyzethez igazítja a görögdinnye árazását, és az akciókat nem a termelői árak lenyomásával éri el. Azt írták, görögdinnyéből teljesen átállnak a hazai forrásra, amint elérhetővé válik a magyar termesztésű. A fekete magszegény, mini, sárgahúsú és bébi sárgadinnyék tenyészideje hosszabb, szezonjuk később indul – ezen termékeknél folyamatos az átállás a hazai termesztésűre.

A Lidl válasza szerint náluk még nem volt akció az idén. Logisztikai központjaikban július 4-étől kizárólag magyar beszállítóktól érkező görögdinnyét vesznek át. Áruházaikban múlt csütörtökön a magyar magvas görögdinnye kilója 399 forintért, a magyar magszegény görögdinnye 699 forint/kg áron volt megvásárolható. A kínálatban elérhető volt még a mézdinnye 1199 forint/kg áron, a cukordinnye 999 forintért és a sárgabélű görögdinnye, amelynek kilója 699 forint volt. Az áruházlánc tavaly 9200 tonnát értékesített a gyümölcsből hazai áruházaiban, a régióban pedig mintegy 2,5 milliárd forint értékben adtak el magyar görögdinnyét. Céljuk, hogy idén az exportnál mintegy 100 százalékos növekedést érjenek el. Az elmúlt öt évben belföldön összesen 38 ezer tonnát értékesíttek a hazai dinnyéből, a külpiacokra pedig 26 ezer tonnányit juttattak el az áruházlánc közreműködésével magyar beszállítóik. Mindezzel úgy vélik, jelentősen hozzájárultak a hazai dinnyetermesztés erősítéséhez, fejlesztéséhez, a termesztők mind stabilabb megélhetéséhez, valamint a magyar gazdaság versenyképességének növeléséhez.

Import dinnye magas áron?

A kamara és a termelők rendkívül visszásnak tartják, hogy a szerintük kifogásolható minőségű import görögdinnye árát magasan tartották a kereskedők. Az Aldi erre azt írta, az előszezonban nem tartották magasabban az import dinnye árát, hiszen az import dinnyét esetenként olcsóbban tudták beszerezni, mint a magyart. Ám a magyar termelők támogatása érdekében inkább magasabb átvételi árat fizettek a hazai termékért annak érdekében, hogy a fogyasztók mielőbb magyar dinnyét tudjanak vásárolni. A Tesco pedig azt közölte, hogy az idei szezonban több importdinnye-akciót is szerveztek már, olasz és görög dinnyéből.

A hét elejétől szintén már kizárólag magyar dinnye érkezik a Spar raktáraiba, de áruházaikban a készlet forgása miatt még előfordulhat import is. Az akciótervezés a kínálat és a kereslet figyelembevételével történik. Árképzésüket úgy jellemezték, hogy az minden esetben saját döntés alapján történik, figyelembe véve a keresleti és kínálati helyzetet.

Az Aldi is hangsúlyozta, hogy a lehető legtöbb élelmiszert hazai forrásból szerzik be – a nyári főszezonban zöldség-gyümölcs kínálatuk több mint 80 százalékát, akárcsak teljes szortiment frisshús-kínálatát, illetve 66 alapvető tejterméket. Július 3-ától kizárólag magyar forrásból származó dinnyét fogadnak biatorbágyi logisztikai központjukban, így már minden üzletükben hazai görög- és sárgadinnyével várják vásárlóikat. Görögdinnyéből a hagyományos sötétzöld (múlt csütörtöki ár: 399 forint) és a mag nélküli (499 forint) érhető el náluk. Tavasszal és nyár elején főként import dinnyét kínálnak, amíg elérhetővé nem válik Magyarország déli megyéiben a hazai termelésű dinnye. Idén görögdinnyéből közel 40, sárgadinnyéből pedig 15 százalékkal többet terveznek eladni, mint tavaly.

Ők arra is kitértek, hogy ahogyan nő az elérhető görögdinnye mennyisége a szezonban, úgy csökken hétről hétre az ára. Úgy vélik, amennyiben a szezon előrehaladtával nagyobb mennyiségek lesznek elérhetők a piacon, a termelőknek is az lesz az érdekük, hogy minél előbb elfogyjon a gyümölcs. Ebben a korábbi évekhez hasonlóan közös akciók létrehozásával segítenek – tették hozzá. Hangsúlyozták, megbízható és fair partnerként a saját árrésükből is engedményt tesznek, így a termelői ár csökkenésével párhuzamosan az áruházlánc eredményének csökkentése révén is segíti a termelőket és a fogyasztókat.

Dinnyebeszerzés

A Spar hazai dinnyebeszállítói között van nagyobb termelői integráció, kisebb és nagyobb termelő és nagyon kis volumennel rendelkező kereskedő is. Az Aldi jellemzően nagyobb, 40–60 hektáron termelő gazdáktól vásárolja a dinnyét, akiknek saját logisztikájuk van, így e termékeket közvetlenül a termelőktől szerzik be. A Tesco a magyar dinnyét közvetlenül termelőktől szerzi be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik