Gazdaság

Így lehetne lecsapni a buszsávot jogtalanul bitorlókra

MTVA / Bizományosi: Róka László
MTVA / Bizományosi: Róka László

Vitézy Dávid közlekedési és város-mobilitási szakértő, korábbi közlekedésért felelős államtitkár egy érdekes megoldást mutatott be a Facebook-oldalán, amely segítheti a buszsávot jogtalanul használó járművek és sofőrjeik kiszűrését.

A módszer lényege, hogy a szabálytalankodók azonosítását maguk a buszok is elvégezhetik. Ezt elsőként New Yorkban vezették be, és most követi a példát Washington is.

A rendszer úgy működik, hogy a busz elejére szerelt kamera érzékeli, ha a buszsávban egy autót lát, a rendszámot összeveti az adatbázissal (hisz egyes járművek használhatják megengedett módon a buszsávokat, pl. a taxik), és ha szabálytalan használat gyanúja merül fel, a videót hitelesítve, visszakövethető GPS-alapú helyszín és az időpont megjelöléssel továbbítja a rendőrségnek. A rendszer a buszüzemeltető szempontjából teljesen automatizált, a buszvezetőnek nem kell semmit csinálnia, a bírság kiszabása előtt azonban a rendőrség visszanézi a videókat, hogy ellenőrizzék, ténylegesen szabálytalan volt-e a rögzített felvételen látható autós

– ismerteti a módszert Vitézy Dávid.

Mint írja, ezzel a megoldással elsősorban nem a buszsávban haladó autókat akarják kiszűrni (erre vannak rögzített kamerák), hanem a buszsávban megálló, rakodó gépjárművek számát szeretnék visszaszorítani. „A rendszer telepítése 2,5 millió dollárba került, az első évben több, mint 4,3 millió dollár bírságot szabtak ki a segítségükkel, tehát elég gyorsan megtérült, így aztán most folyamatosan bővítik újabb vonalakra. A bírság progresszív New Yorkban: az első alkalommal 50, 12 hónapon belül a második alkalommal már 100, harmadszorra 150, negyedszerre 200, ötödik alkalommal 250 dollár a bírság” – írja Vitézy.

Hozzáteszi: Magyarországon a jogszabályok nem engedik a szabálysértési bírságok kamerafelvételekkel való kiszabását néhány éve.

Ahogy ez a technológia egyre olcsóbban rendelkezésre áll, ezeken a szabályokon indokolt lenne változtatni. Az összes újabb budapesti busz 2014 óta fel van szerelve frontkamerával, tehát jelentősebb beruházás sem kellene a központi rendszeren túl, ami valószínűleg elég gyorsan megtérülne

– érvel Vitézy Dávid.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik