Gazdaság

Vida, Némethné, Magyar – nagytakarítás után új vezetők érkeztek a Volánbuszhoz

Vasvári Tamás / MTI
Vasvári Tamás / MTI
A NER harcostársait, valamint a szakma régi motorosait reaktiválta a Volánbusz újjászervezéséhez Lázár János miniszter. Az állami közlekedési cégnél szinte teljesen megújult az igazgatóság és a felügyelőbizottság.

A politika semleges, jól működő állami vállalatot kíván működtetni – nyugtatta Lázár János építési és közlekedési miniszter a múlt év végén egy találkozón a MÁV és a Volán szakszervezeteinek képviselőit. Arról, hogy jól, avagy rosszul működik a közösségi közlekedés, elsősorban az utasok tudnak véleményt mondani, de a Volánbusznál a napokban történt személyi változások az állítás első felét illetően is kétségeket ébreszthetnek.

A hatályos cégpapírokban még nem látszik, de információnk szerint a társaság igazgatóságának elnöke lett Vida József, aki Mészáros Lőrinc bizalmasaként jutott magasra a pénzügyi világban, előbb a Takarékbank vezetőjeként igyekezett egyenrangú féllé válni a magyar bankvilágban, majd a Budapest Bank és az MKB közreműködésével formálódó államközeli MBH Bank előkészítéséből vette ki a részét, amíg tehette.

Mónus Márton / MTI Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója 2021. szeptember 14-én.

A kezét azt követően sem engedték el, hogy kiszorult az OTP vetélytársának szánt új szuperbank irányításából. Mészáros tőzsdei cégénél, az Opus Global Nyrt. igazgatóságában változatlanul számítanak rá, mint ahogyan a TV 2 Csoport tulajdonosaként is megőrzött valamennyit közéleti befolyásából. Most pedig a Volánbusz igazgatósági elnökévé tette őt a politika, de biztos nem a kenyérre valót fogja itt megkeresni: Vidának stabil helye van a legvagyonosabbakat listázó top 100-as kiadványokban. A Volánbusznál a korábbi igazgatósági elnök, Kruchina Vince (aki a vezérigazgatói posztját megtarthatta) tiszteletdíja 700 ezer forint volt egy tavaly októberi kimutatás szerint, ez a pénz Vida szintjén valószínűleg kiegészítő jövedelemnek számít.

Bár ezen a szinten már mindenhez is szokás érteni, Vida track recordjában nem találtuk nyomát nagyszabású közlekedési feladatok ellátásának, a hobbijának számító fogathajtás még peremvidéknek sem számít. Nem úgy Németh Lászlóné esetében, aki a második Orbán-kormány fejlesztési minisztereként szoros kapcsolatban állt a közlekedési ágazattal, a múlt évtized közepén nemzeti közlekedésfejlesztési stratégia megalkotásával bízták meg. Ennek egyik hangsúlyos eleme volt a különböző közösségi közlekedési formák működtetésének összehangolása. Ez ma is érvényes és megoldandó feladat, aminek az állami céghálózat szintjén már van eredménye: a Volánbusz tulajdonosa 2021 óta a MÁV Zrt.

Szintén új it-tag a cégnél Eppel János, a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. korábbi ügyvezetője, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnöke. Aki egyben az Eximbanknál felügyelőbizottsági tag. Ha máshonnan nem, innen biztos ismerheti a Volánbusz egy másik, szintén friss it-tagját, Dancsó Józsefet, aki tavaly nyárig dolgozott az Eximbanknál, korábban pedig egyebek mellett a Magyar Államkincstárat igazgatta.

Az igazgatóság tagja lett továbbá dr. Magyar Péter, Varga Judit igazságügyi miniszter válófélben lévő férje. Magyar korábban a Diákhitel Központot vezette. Megerősítette kinevezését, és érdeklődésünkre elmondta azt is, hogy mi teszi alkalmassá a feladatra: „mintegy nyolc évig foglalkoztam közlekedési szakpolitikával a magyar kormány uniós nagykövetségén (Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviselete). Először 2011-től a magyar uniós elnökség alatt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési szakdiplomatájaként, majd a Külügyminisztérium és végül a Miniszterelnökség diplomatájaként tartozott hozzám többek között az uniós és ezáltal a hazai közlekedési szakpolitikai jogalkotás követése, illetve a kapcsolódó magyar kormányzati álláspont képviselete. Ezenkívül, mintegy nyolc hónapja a Magyar Közút Zrt. igazgatóságának a tagja vagyok”.

Máthé Zoltán / MTII Varga Judit igazságügyi miniszter az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) zárómiséjén a Hősök terén 2021. szeptember 12-én. Jobbról Magyar Péter, a Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója.

A politika régi motorosokat is reaktivált a szakmából. A Volánbusz megújult felügyelőbizottságában kapott helyet Vereczkey Zoltán, aki bő 12 évvel ezelőtt már részt vett a cég igazgatótanácsának munkájában, sőt, a korabeli sajtóhírek szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megbízásából az ő irányításával állították össze a Volánbusz 2002 és 2010 közötti működéséről és gazdálkodásáról szóló jelentést, amely alapján a vagyonkezelő igazgatósága „egyetértett azzal, hogy a vizsgálat vezetésével megbízott Vereczkey Zoltán megtegye a szükséges hatósági bejelentéseket és feljelentéseket”. Vereczkey jelenleg a Parragh László vezette Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke. A másik új tag, Szarvas Ferenc pedig a MÁV-ot vezette 2010 és 2012 között; akkori menesztése meglepte a szakmát. Ő jelenleg egyebek mellett az MVM Zrt. igazgatóságában dolgozik, míg MÁV-os korszaka előtt az Államadósság Kezelő Központot vezette. Az fb-ben két korábbi tag tudta megőrizni pozícióját: Brauner Béla és Fazekas Kovács János.

A távozók között is találunk érdekes – bár kevésbé közismert – neveket. Az igazgatóságból kikerülők közé tartozik Kretter Diána, a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeletért felelős helyettes államtitkára, a felügyelőbizottságnak pedig a Technológiai és Innovációs Minisztérium tavaly decemberben felmentett közigazgatási államtitkárának, Gazsó László Balázsnak kellett búcsút intenie. Tehát két, a kormányzati munkában közvetlenül részt vevő, illetve részt vett tisztségviselő nélkül folytatódik a Volánbusz tevékenysége.

Lázár János korábban egy Facebook-posztjában akként foglalt állást, hogy sok sebből vérzik a közösségi közlekedés. A cikk elején említett múlt év végi találkozón még úgy fogalmazott a miniszter, hogy „a MÁV és a Volánbusz jelenlegi vezetőinek megbízatását – a társaságok biztonságos és folyamatos működésének érdekében – továbbra is fenntartja”, mert állandóságot és nyugalmat szeretne a cégcsoportnál. A tárcavezető szakmai álláspontja az volt, hogy a közösségi közlekedést a kötött pályára kell alapozni, a vasút azonban „borzalmas állapotban van”, elengedhetetlen a vasúti pályák korszerűsítése. Arról is beszélt a parlament gazdasági bizottsága előtt tavaly, hogy a MÁV-nak és a Volánnak 2023 végére közös tarifarendszere és menetrendje lesz. A bizottság előtti beszédében ugyanakkor éreztette, hogy nem elégedett ezzel az ütemtervvel, már januártól el szerette volna indítani az új rendszert.

Az egyelőre nem világos, hogy a Volánbuszhoz érkezők mekkora lendületet tudnak adni a közösségi közlekedés fejlesztésének. Feltűnő, hogy többen is – Vida, Eppel, Dancsó – rendelkeznek a NER-ben gyarapított vezetői menedzsment tapasztalatokkal, a banki forrásokhoz való hozzáférés vélhetően nem lesz akadály. Információink szerint a Volánbusznál történtekkel nem értek véget az átalakítások, a MÁV-nál is változások várhatók a vezetésben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik