Gazdaság

Igazgatóságok tűntek el a Magyar Nemzeti Bankból

24.hu / Varga Jennifer
24.hu / Varga Jennifer

Lapunk írt arról néhány hete, hogy a Magyar Nemzeti Bankon (MNB) belül átalakításokat hajtottak végre, ezek eredményeképpen megszűnt a bankbiztonsági igazgatóság. Információnkat megerősíti, hogy időközben frissült a jegybank szervezeti és működési szabályzata és szervezeti ábrája: a január 20-i állapot szerint a bankbiztonsági igazgatóság már egyikben sem szerepel. Az igazgatóság sorsáról érdeklődtünk az MNB-nél, ám hetekkel ezelőtt elküldött kérdéseinkre hivatalos válasz még nem érkezett.

A friss szmsz-ből viszont kiderül, hogy a korábban a bankbiztonsági igazgatóság által ellátott feladatok – kiemelten a jegybankot veszélyeztető fizikai-védelmi, humán és reputációs kockázatok kezelése, a biztonsági ellenőrzések elvégzése – az úgynevezett compliance igazgatósághoz kerültek, amelynek elnevezése bővült, immár compliance és védelmi igazgatóságként működik az MNB-n belül. A csomag részeként a bankbiztonsági igazgatóság alá tartozó biztonsági főosztály is itt kötött ki, annyi változással, hogy amíg

a korábbi szmsz ezen főosztály dolgaként határozta meg a kapcsolattartást és együttműködést a nemzetbiztonsági szolgálatok, rendvédelmi szervek mellett a Terrorelhárítási Központtal (TEK), az utóbbi már nem szerepel az új felsorolásban.

A TEK közvetlenül a belügyminiszter, Pintér Sándor irányítása alá tartozik, a polgári nemzetbiztonsági szolgáltatok viszont a tavaly felállt kormányban a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Rogán Antalhoz kerültek, egyebek mellett a Belügyminisztériumtól is. Kettejük nem éppen rózsás viszonyáról számos pletyka kering, melyek az előbb említett átszervezésre vezetik vissza a két kormánytag közti munkakapcsolat megromlását. Mindenesetre az, hogy a TEK kikerült a jegybanki információs körből, tovább gyöngíti a belügy rálátását a pénzpiacok biztonsági vetületeire.

Kovács Tamás / MTI Rogán Antal és Pintér Sándor az Országgyűlés plenáris ülésén 2013. március 18-án.

De nem ez volt az egyetlen változás – derül ki a frissített szmsz-ből. Megszűnt ugyanis egy nagyobb egység, a pénzügyi rendszer elemzéséért és statisztikáért felelős ügyvezető igazgatóság: az új felállásban ezt a munkát két másik szervezet, a monetáris politikáért, pénzügyi elemzésekért felelős ügyvezető igazgatóság (vezetője Kuti Zsolt), valamint a jegybanki eszköztárért, pénzügyi stabilitásért és devizatartalék-kezelésért felelős ügyvezető igazgatóság (vezetője Banai Ádám) látja el. A változtatás hátterében az áll, hogy a statisztikai ügyvezető igazgatóság irányítója, Fábián Gergely tavaly év végén a kormányban kapott megbízást, Nagy Márton volt jegybanki alelnök (akinek köztudottak konfliktusos volt a viszonya az MNB vezetőjével, Matolcsy Györggyel) Gazdaságfejlesztési Minisztériumában tölt be államtitkári posztot. Távozásával pedig a jelek szerint együtt járt az általa vezetett részleg beolvasztása más egységekbe.

További változás az eddigiekhez képest, hogy a korral lépést tartani próbáló MNB az elemzésekkel foglalkozó jegybanki részlegen belül önálló osztályt hozott létre a big data elemzések elvégzésére. Ahol a hivatalos forrásokon túl „az interneten fellelhető strukturálatlan információkat” is begyűjtik, hogy továbbíthassák azokat a közgazdasági modellezést végző főosztálynak. Ezen túl fel kell mérniük és ha kell, megtenniük a szükséges lépéseket az adatok beszerzéséhez kapcsolódó jogi kérdések tisztázásához.

Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni, hogy új főosztály jött létre a jegybankon belül a gazdaságelméleti és gazdaságtörténeti elemzések koordinálására. A nemzeti bank elnökének filozofikus, vizionárius alkatához passzoló részleg a jegybankhoz kötődő oktatási munkából is kiveszi a részét. Idézzük az szmsz-ből:

  • más szakterületekkel közösen részt vesz a bank által stratégiai partnerségben felépített oktatási feladatok megvalósításában, kiemelten a Neumann János Egyetem MNB Tudásközpontjában végzett pénzügyi és közgazdasági tematikájú mesterképzés (Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás) tekintetében.
  • közreműködik a jegybanki oktatási projektekhez kapcsolódó közgazdasági és jegybanki ismeretterjesztési anyagok elkészítésében és azok folyamatos fejlesztésében.

E tevékenység egy részét az MNB által létrehozott alapítványi világ végezte az elmúlt években, azonban ezt a „leágazást” még idén meg kell szüntetnie a jegybanknak, az Eurostat felé tett vállalása részeként. Innen nézve nyer értelmet az eddig az alapítványok által ellátott feladatok átvitele az MNB szervezetébe, ami egyben arra is utal, hogy valóban közel járhatunk az alapítványok megmaradt részeinek bezárásához.

Frissítünk! Az MNB cáfol

A Magyar Nemzeti Bank cikkünk megjelenése után azt közölte: a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálatára időről időre sor kerül, melynek során a szervezeti struktúra áttekintése mellett megtörténik az egyes feladatmeghatározások felülvizsgálata is. „Az időszerű felülvizsgálat részeként a Bankbiztonsági igazgatóság szervezeti változásából adódóan a feladatok átcsoportosítása mellett azok egyszerűsítése, az áttekinthetőség magasabb szintjének elérése is szükségessé vált a feladat-és hatáskörök tartalmának változatlanul hagyása mellett. A Terrorelhárítási Központ nevesített szerepeltetése ebből következően nem volt indokolt, mert az adott pontban felsorolt szervezetek között külön nevesítés nélkül értelmezhető, így a módosult szöveg semmilyen változást nem eredményezett a Magyar Nemzeti Bank és a Terrorelhárítási Központ eddigi viszonyában. A Magyar Nemzeti Bank Szervezeti és Működési Szabályzatának aktuális módosítása tehát a korábbi szabályozás részletekbe menő jellege helyett integratív módon az absztrakciós szint emelésével könnyebben kezelhető normaszöveg kialakítását célozta úgy, hogy közben a benne rögzített feladatok változatlansága biztosított legyen.”

 

Cikkünk címét a közlemény alapján frissítettük. Annak eldöntéséhez, hogy a TEK nevesítésének elhagyása az adott szövegből milyen módon emelte az absztrakciós szintet és tette könnyebben kezelhetővé a normaszöveget, felidézzük a korábbi és a hatályos szmsz idevágó részét:

 

A 2022. október 26-tól hatályos szmsz szerint a Biztonsági Főosztály „kapcsolatot tart és együttműködik a büntető és szabálysértési ügyekben eljáró hatóságokkal, a nemzetbiztonsági szolgálatokkal, a rendvédelmi szervekkel, a Terrorelhárítási Központtal és egyéb szervekkel.”

 

A 2023. január 21-től hatályos szmsz szerint a Compliance és védelmi főosztály „kapcsolatot tart és együttműködik a büntető és szabálysértési ügyekben eljáró hatóságokkal, a nemzetbiztonsági szolgálatokkal, a rendvédelmi szervekkel és egyéb szervekkel.”

 

Mint látható, az egyetlen változás a Terrorelhárítási Központ elhagyása volt a felsorolásból. A TEK-et már a 2014-es jegybanki szmsz is nevesítette, aminek a felülvizsgálatát az elmúlt kilenc évben tehát nem tartotta szükségesnek az MNB. Korábban valóban részletesebben taglalta, hogy melyik meghatározás alatt melyik szervezeteket érti, így volt akkor még része a dokumentumnak az Alkotmányvédelmi Hivatal (mint nemzetbiztonsági szolgálat), valamint külön említette a rendőrséget és a TEK-et, egyértelműen megkülönböztetve azt az egyéb szervektől, egészen mostanáig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik