Gazdaság

A karácsonyi akciós újságok árain is vastagon látszik az infláció

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Karácsonyi nosztalgiázásra csábultunk el, visszakerestük az Akcios-újsag.hu-n, hogy a nagyobb élelmiszerláncok milyen kínálatot hirdettek 2021 karácsonya előtt és most, és ezekben mennyire tetten érhető az infláció. A KSH jelentése szerint a novemberi éves infláció 22,5 százalék volt, az élelmiszerek pedig éves szinten majdnem 44 százalékkal drágultak, de a tojás például 100 százalék felett. Árkörképünkből az derült ki, hogy az egyes akciós termékek 9–130 százalékkal drágultak a karácsony előtti időszakban, átlagban pedig mintegy 50 százalékkal kerülhetett többe a hat tételből álló vásárlás idén, mint tavaly.

Értelemszerűen azokat a termékeket nemigen találtuk meg az idei akciós kínálatban, melyekre árstopot hirdetett a kormány, és kisebb vagy nagyobb mértékben hiány is kialakult belőlük, ami miatt a láncok korlátozást vezettek be. Az Aldi például éppen karácsony előtt szigorított a mennyiségi korlátozáson. Egyes láncoknál számos termék szerepelt a 2021-es és a 2022-es karácsony előtti akciós újságban is, másoknál viszont alig találtunk teljesen egyező termékeket az ár-összehasonlításhoz. Ezért van az, hogy végül lánconként csak hat-hat termék került be virtuális kosarunkba.

Aldi

A német diszkontláncnál a kiválasztott darált sertéshús tavaly akciós volt, idén nem, a többi vizsgált termék (mákos-diós tekercs, növényi ital, mogyorókrém, tojáspótló, praliné) pedig nem volt akciós. A hat élelmiszer 23–130 százalékkal drágult egy év alatt a karácsony előtti időszakban az akciós újságok alapján.

Ha mindegyik termékből egyet-egyet vásároltunk volna a két katalógusból, az tavaly 6544, az idén 9894 forintba került volna. Vagyis 3350 forinttal (51 százalékkal) kellett többet fizetnünk 2022-ben.

Auchan

A francia multiláncnál volt talán a legnehezebb egyforma termékeket találni az idei és a tavalyi karácsony előtti akciós újságban. Két akciós termék volt a végül megtaláltak között, a tökmagolajat tavaly, a Karaván sajtot pedig az idén hirdették árengedménnyel. Ezen kívül a pisztráng, a pulyka alsócomb, a juhtúró és a porcukor árát néztük meg. Ezek a termékek az akciós karácsonyi katalgógusokban 40–89 százalékkal drágultak.

Ha mindegyik élelmiszerből egy darabot, illetve egy kilót vettünk volna, tavaly összesen 11 364 forintot, az idén 17 814 forintot fizethettünk volna. Vagyis 57 százalékkal került volna többe az idei vásárlás, összegszerűen pedig majdnem 6500 forinttal.

CBA

A magyar franchise láncnál az országos katalógust néztük, a kiválasztott azonos termékek ára 9–38 százalékkal emelkedett. Ennél a láncnál is igaz, ami a többieknél, hogy ha más termékeket választunk, más eredményre jutunk, szóval ettől még nem szabad arra a következtetésre jutnunk, hogy a CBA drágult a legkevésbé. Az újságon belül egyik kiválasztott termék (pezsgő, téliszalámi, lencse, majonéz, fűszerkeverék, narancs) sem volt akciós.

A tavalyi vásárlás 8905 forintba került volna, ha mindenből egységnyit veszünk, az idei pedig 11 785 forintba. Összességében 32 százalékkal (2880 forinttal) fizettünk volna többet az idén.

Coop

A másik magyar láncnál is az országos katalógusokat választottuk – ezek december második hetében voltak érvényesek, de mivel a következő országos katalógus már januári, ennél maradtunk. Külön akció itt sem volt a kiválasztott hat termékre (szalámi, sertéskaraj, panírozott csirkemell, gesztenyepüré, sajt, majonéz). Az egyes vizsgált élelmiszerek 14–67 százalékkal drágultak tavaly óta.

Ennél a láncnál 11 715 forint helyett 18 085 forintot kellett volna költeniük, ha a hat élelmiszer mindegyikéből egy darabot vagy egy kilót veszünk. Ez azt jelenti, hogy 54 százalékkal (6370 forinttal) lett volna drágább a 2022-es vásárlás, mint a tavalyi.

Lidl

Úgy alakult, hogy a német diszkontláncnál három akciós termék is akadt a kosarunkba. És mindhárom (bejgli, tv-paprika, citrom) akciós volt tavaly és idén karácsony előtt is az újság szerint. A másik három termékre (liba, téliszalámi, méz) nem volt külön akció. A hat élelmiszer 28–116 százalék között drágult.

A teljes kosár értéke tavaly 9444 forint lett volna, az idén 14 193 forint – utóbbi 50 százalékkal több.

Penny

A harmadik német diszkontláncál négy akciós termék került be a kosárba, de mindegyik (tejföl, margarin, sütőpor, sör) tavaly volt csak akciós. Ezen kívül a sertés lapocka és a karaj árát néztük. A drágulás 26–68 százalék közötti volt a hat terméknél.

Mindegyikből egységnyit vásárolva viszonylag kis kosárérték jött ki, 3464 forint, illetve 5434 forint, azaz az idén 1970 forinttal (57 százalékkal) került volna többe ez az akciós újságokból összeállított vásárlás. A sütőmargarinnál a tavalyi akciós ár ugyanannyiról indult, mint amennyiért most megvásárolható volt a termék.

Reál

A harmadik magyar élelmiszerláncnál a kiválasztott termékek (virsli, pizza, pulykamell, halászlé, sajt, szalámi) egyikénél sem jeleztek külön akciót a karácsony előtti akciós újságban. Ez is egy viszonylag kisebb értékű kosár lett, és 34–111 százalék közötti árváltozást mutatott, pluszban, termékenként. Az egy évvel ezelőtti bevásárlás egységnyi élelmiszerből 6876 forintot tett volna ki, a friss 11 396 forintra rúgott volna, azaz 4520 forinttal (66 százalékkal) többet kellett volna a pénztárosnak fizetnünk erre a hat termékre.

Spar

A holland székhelyű láncnál is egy viszonylag kisebb értékű kosár lett a hat termékből, amiért tavaly 5314 forintot, az idén 7995 forintot kellett volna fizetni, egy-egy darab, illetve kiló vásárlása esetén. A 2681 forintos kosárérték-növekedés 50 százalékkal több kiadást jelent. Az akciós újságon belül is akciós volt mindkét évben a darált dió, az idén pedig a sör. „Vettünk” még karajt, pontyszeletet, darált húst és energiaitalt. Az egyes kiválasztott termékeknél 17 és 66 százalék közötti drágulást láttunk.

Tesco

Külön ünnepi katalógussal készült a brit élelmiszerlánc, amelyben tavaly négy akciós termék volt a kiválasztottak között (kacsamell, töltött káposzta, téliszalámi, gesztenye), az idén viszont csak a gesztenye. Került még a kosárba szűzpecsenye és sajt. Az egyes termékeknél 10 és 92 százalék közötti drágulást észleltünk (az utóbbi esetben a tavalyi akciós ár miatt lett a nagy különbség). A vásárlásunk értéke 14 424 forintról 21 394 forintra emelkedett volna, ha ezt a hat terméket visszük ismét a pénztárhoz. Így 6970 forinttal kellett volna többet fizetnünk, vagyis összességében 48 százalékos drágulást észleltünk volna.

Amelyik láncnál volt külön dedikált karácsonyi katalógus, ott azt néztük meg, amelyikeknél nem, ott a karácsonyhoz legközelebbi akciós újságot lapoztuk át. Ahol több akciós újság is volt (például egy-egy áruházra, régióra, termékkörre), ott az általános, országos kiadványt néztük meg. Az áraknál azt a szabályt követtük, hogy ha volt akciós ár, akkor azt vettük figyelembe. Viszont a különböző hűségkártyás ajánlatokkal, többet vesz, kevesebbet fizet típusú akciókkal nem számoltunk, csak a minden vásárló számára elérhető árakkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik