Gazdaság

Ezért lőhetett ki nagyon a tojás ára szeptemberről októberre

Czeglédi Zsolt / MTI
Czeglédi Zsolt / MTI

Januárban még 50 forint körül volt a tojás átlagára, szeptemberre már 70 forint felett lehetett venni, mostanra pedig eljutottunk odáig, hogy bolti megfigyelésünk alapján 1100-1200 forintba kerülhet egy tízdarabos doboz. Vagyis, amint az ábrán is látható, pár éves viszonylagos árstabilitás után az idei év eleje óta több mint a duplájára hízott a tojás ára.

Szeptemberben a Központi Statisztikai Hivatal jelentése alapján 20,1 százalékos volt az éves infláció, az élelmiszerinfláció 35,2 százalékos, a tojás pedig ezen belül is kiemelkedően, 60,2 százalékkal drágult. A bolti árakat nézve az októberi jelentésben feltehetőleg még magasabb lehet az éves tojásáremelkedés. Az okokat kerestük.

Jelentősen megnőttek a költségek

A magyar tojástermelés jellemzően magyar boltokba megy (minimális az export), és a becslések szerint csak a hazai igények mintegy 80 százalékát elégíti ki, a többi tojás importból érkezik – tudtuk meg a Magyar Tojásszövetség alelnökétől, Pákozd Gergelytől. A tojás fogyasztói ára három lépcsőben alakul ki.

  • Termelői ár

A termelői költségek mintegy 70 százaléka takarmányköltség, aminél 2-3-4-szeres drágulás volt. Két jelentős búza-, kukorica- és napraforgó-termelő ország áll háborúban egymással, ami jócskán megbolygatta a piacot, szűkítette a kínálatot, versenyt indított ezekért a termékekért. A takarmánynál világpiaci árakkal dolgoznak, így a forintgyengülés sem tett jót. Ha a költségek 70 százalékát kitevő takarmányra átlagban 2,5-szeres drágulást veszünk, az már 75 százalékos emelkedést okoz a termelői áraknál.

Jelentős tétel még a tojótyúk beszerzése/felnevelése, az energetika (fűtés, hűtés, légcsere), az állatgondozás (emberi munkaerő, gépek), az állategészségügyi, higiéniai költségek, az amortizáció, valamint a karbantartás és az új eszközök beszerzése. Az energiánál tíz-hússzoros drágulások jellemzőek. A bérnövekedés költsége sem elhanyagolható, de e másik két tétellel összevetve az idén mégis kevéssé jelentős. Ha úgy számolunk, hogy a költségek maradék 30 százaléka átlagban 15 százalékkal emelkedett, akkor összességében már a 100 százalékos drágulás is indokolt lehet. A termelői ár jellemzően a fogyasztói ár fele körül lehet a tojásszövetség szerint.

  • Csomagolóhelyi ár

A termelők egy részének van ugyan dobozolója, de a tojásmennyiség zöme csomagolóközpontokba bekerül, ahonnan a csomagolóhelyi áron továbbítják az árut az üzleteknek. A csomagolókban válogatják, jelölik a tojást, dobozokba, tálcákba rakják (amelyekben aztán leemeljük a boltok polcáról), valamint gyűjtőcsomagolásba (amiben szállítani tudják). Itt a legnagyobb költség a csomagolóanyag, ami a papír árdrágulása miatt jelentősen emelkedett. Van élőmunkaköltség is, és a gépek, berendezések üzemeltetésének, a karbantartásnak és eszközbeszerzés is van költsége.

A tojástermelőknél és a csomagolóknál is jellemző, hogy az eszközök, berendezések, gépek, karbantartási eszközök beszerzése mind euróhoz kötött, ugyanis a beszállítók euróban adnak árajánlatot, hogy az árfolyamingadozást kiküszöböljék. Fizetni pedig lehet euróban vagy forintban.

  • Fogyasztói ár

A nagy áruházláncok jellemzően tendereztetik a tojásbeszállítókat, egy-egy időszakra és megadott mennyiségre, és jellemzően a legalacsonyabb áron szállítót választják ki. A végső ár persze tartalmazza a kereskedők költségeit is.

Összerendeztük egy táblázatba az Agrárgazdasági Kutatóintézet által hétről hétre közölt csomagolóhelyi árakat, és a KSH által mért fogyasztói árakat. Amint látszik, a két ár nagyjából együtt mozog, és évekig tojásonként 13–20 forinttal volt magasabb átlagban a fogyasztói ár, mint a beszerzési ár. Idén májustól azonban minden hónapban 20 forint fölött volt a a csomagolóhelyi és a fogyasztói ár közötti különbség, októberre pedig meghaladta a 45 forintot is tojásonként.

Nincs olcsóbban tojás

De mi történt, hogy szeptemberről októberre így kilőtt a tojás ára? Pákozd Gergely szerint ennek több oka is lehet. Az aratások alapján bebizonyosodott, hogy nem lett jó az idei termés. A takarmányt a termelők egy része előre meg tudja venni, akár egy évre is, de az már elfogyott, másoknak viszont nincs annyi tartaléka, ezért folyamatosan az aktuális áron kénytelenek vásárolni. És lehet, hogy a nemzetközi piacon éppen nem mozdul a kukorica ára, de a forint gyengülése miatt mégis drágábbá válhat. A hazai mezőgazdasági árak ugyanis együtt mozognak a tőzsdei árakkal.

Megemlítette még, hogy a tojás ára évekig lemaradásban volt minden egyéb termék drágulásához képest – ezt a nyomott árat most hozza be. A nyomott árat okozhatta piaci túlkínálat – a tojástermelést ugyanis nemigen lehet befolyásolni.

Az utóbbi években az látszik még, hogy a tojás ára sokáig nem mozdult együtt a takarmányárak növekedésével. A kukorica és a búza ára például az Agroinform adatai szerint 2019 elején átlagban 58/65 forint, 2020 elején 57/62 forint, 2021 elején 72/75 forint, 2022 elején pedig már 86/95 forint volt, ami mostanra 138/141 forintra emelkedett kilónként. A termelőknek sokáig nem volt lehetőségük arra, hogy árat emeljenek, hogy folyamatos 1–2 forintos emelésekkel szoktassák hozzá a vevőket a megnövekedett költségek miatti magasabb árakhoz.

Pákozd Gergely feltételezése szerint szeptemberről októberre azért nyílhatott tér a termelői árak emelésére, mert a korábban az uniós piacra Ukrajnából behozott jelentős mennyiségű tojás részben kieshetett, ami a kínálatot szűkíthette és hiányt generálhatott. És mivel most nincs olcsó import tojás, így a kiskereskedők hajlandók a magyar tojásért is többet fizetni, illetve elfogadni a termelők részéről kért áremelést.

Mostanra értek el odáig, hogy a lánc minden szereplője kénytelen elfogadni a másik emelt árait, mert nincs olcsóbb tojás a piacon.

Megjelentek olyan hírek, miszerint külföldön már olcsóbb a tojás, mint Magyarországon – erre azt mondta, hogy mivel a magyar piac nem teljesen önellátó, így ha az Európai Unióban lenne nagy mennyiségű, olcsó tojás, ami keresi a helyét, akkor az már itt lenne, és lenyomná az itteni árakat is. De mivel nincs, így valószínűleg más országokban sem olcsóbbak a termelői vagy a csomagolóhelyi árak, vagyis az itthoni üzletek nem tudnak olcsóbban külföldről beszerezni.

Azt is hallani, hogy bejött az olcsó ukrán gabona, ahogy megindultak a szállítások. És bár ez lehet, hogy így van, de az alelnök szerint ebből a tojástermelők nem láttak eddig még semmit.

Mohos Márton / 24.hu

Még tovább emelkedhetnek az árak, hacsak nem lesz ársapka

Megkérdeztük az üzletláncokat is a tojásdrágulásról.

  • A Pennynél a 10 db-os M-es tojás bruttó fogyasztói ára augusztus végén 649 forint volt, szeptember végén 799 forint, jelenleg 1099 forint.

Szerintük a tojás aktuális nagykereskedelmi árszínvonalát különösen az határozza meg, hogy a megtermelt tojás messze nem fedezi a felhasználói igényeket, így Magyarország nettó tojásimportőr. Ebből következően az országba érkező tojás – az elmúlt hónapokban (főleg forintban) nagy mértékben emelkedő – árához igazodnak a hazai nagytételű értékesítésben alkalmazott termelői árak. Az exportőr országokból érkező piaci és más EU-országokból kapott kapcsolódó információk is módosítják a hazai árakat. Ilyen például a sok EU-országban terjedő – és hazánkban is pusztító – madárinfluenza, amely miatt a nagy létszámú tojótyúk-állományok kivágása várható.

A termelés helyreállása a biológiai átfutási idő miatt még mindig nem történt meg, és várhatóan teljesen nem is fog, mivel több termelő felhagyott a termeléssel, vagy csökkentette azt. Emiatt is erős jelenleg a (hazai) tojás keresleti piaca. Ők is megemlítették a termelői költségek növekedését, például a tojás közvetlen megtermelésének alapját adó takarmány 290 százalékos árszintjét, a termelés, termékelkészítés 5-8-szoros energiaköltségét; de több más költségemelkedést is.

Az áremelés hatására azonban némileg megtorpanó keresletet érzékeltek.

Hozzátették, igyekeznek továbbra is folyamatosan jó ár-érték arányú ajánlatokat biztosítani, amivel tompítani szeretnék a begyűrűző áremelkedések hatását. Jelenlegi információik és a fent leírt tényezők alapján szerintük további áremelkedés várható a termelői oldalról, azonban ennek pontos mértékét, illetve kifutását még nem látják.

A Tesco konkrétumokat nem írt válaszában, de jelezték, tisztában vannak vele, hogy a jelenlegi inflációs környezet milyen kihívásokat jelent a háztartásoknak. Hangsúlyozták, jelenleg csak hazai termelésből származó tojást kínálnak, támogatva a hazai termelőket, és folyamatosan a leginkább megfizethető kínálat kialakítására törekednek. Példaként említették, hogy az árgaranciás (tartósan alacsony árú) termékek között többféle tojás is megtalálható.

A Lidl és Aldi válaszát cikkünk megjelenése után illesztettük be. A Lidlnél mérettől, kiszereléstől és tartásmódtól függően a tojás jelenleg 1099 forint és 1.349 forint/10 db közötti áron vásárolható meg. A német lánc hangsúlyozta, a tojás ára a környező országok közül már jó ideje Magyarországon a legmagasabb. A magas kiskereskedelmi árak elsősorban az indokoltnál lényegesen magasabb beszállítói átadási árra vezethetőek vissza (amely a környező országokban jóval alacsonyabb), és amelyet időről-időre agresszívan emelnek a magyar beszállítók. A magyar beszállítók áremelése szerintük részben indokolható csak az energiaárak emelkedésével, vagy más külső hatással. A tojás ára tehát az emelkedő beszerzési ár miatt magas, és nem a kiskereskedelmi árrés miatt – szögezték le.

A Lidl Magyarország a hazai gazdaság támogatása mellett már 2013-ban elkötelezte magát. Ennek eredményeként az elmúlt évek során kizárólag magyar forrásból származó tojásokat értékesített, hogy ezáltal is támogassa a hazai gazdákat. A vállalat célja, hogy a lehető legjobb áron kínálja a tojást vásárlói számára, de lehetőségei igen korlátozottak, míg a nagy magyar beszerzési források, visszaélve piaci helyzetükkel, a beszerzési árakat mesterségesen magasan tartják. A tojás kiskereskedelmi árának összetételében alapvetően a beszállítók haszna mutatkozik meg, melyen természetesen a kiskereskedő is realizál hasznot, ami érdemben az elmúlt időszakban nem változott. Beszállítói oldalról az átadási árakban további drágulás várható, melynek következtében valószínűsíthetően csökken a termék iránti kereslet.

A Lidl bízik abban, hogy a beszállítók a fogyasztók érdekeit is szem előtt tartva határozzák meg a beszerzési árakat. A Lidl célja az, hogy a vásárlóit a legjobb áron szolgálja ki.

Az Aldinál a legkedvezőbb árat a 30 darabos tálcás tojás megvásárlása jelenti. Ha ennek a terméknek az árát vesszük alapul, akkor augusztus végén 10 db tojás ára 499,7 forint, szeptember végén 566,3 forint, október végén pedig 933 forint volt. A tojás árának emelkedéséhez számos tényező járul hozzá, így az aszályos év miatti takarmányár-emelkedés, a csomagolóanyag árának növekedése, a szállítási és energiaköltségek együttesen eredményeznek magasabb tojásárat. A következő hónapok során az Aldi további mintegy 10 százalékos áremelkedésre számít. A magasabb ár ellenére az értékesített mennyiségben nem tapasztalható csökkenés és visszaesés. Az áruházlánc továbbra is arra törekszik, hogy a piacon elérhető legalacsonyabb áron biztosítsa a tojást is vásárlói számára.

Új fejlemény, hogy Orbán Viktor október 28-án pénteken bejelentette, újabb élelmiszerek kerülhetnek ársapka alá. Az Index pedig erre reagálva azt írta iparági forrásaira hivatkozva, hogy a tojás is árstop alá kerülhet.

Kapcsolódó
Kibővül az élelmiszerárstop: ezek a termékek kaphatnak hatósági árat
A lépés egyetlen kedvezményezettje a lakosság, de károkat okoz a gyártóknak és a kereskedőknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik