A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) együttesen 900 ezer forint bírságot szabott ki három hazai influencer-ügynökségre, amiért hiányosan teljesítették a jogsértően reklámozott Ask Bongo (Nálunk Kérdezd Bongót néven futó) SMS-játék kapcsán előírt kötelezéseket – közölte kedden a GVH.
A közlemény szerint a versenyhatóság tavaly májusban 350 milliós bírságot szabott ki egy külföldi cégre az Ask Bongo nevű mobiljáték miatt. A játék ausztrál működtetője burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett emelt díjas SMS-ek küldésére bírni gyermekeket. A GVH az ügyben megállapította három hazai influencer-ügynökség és egy webtartalomgyártó felelősségét is, de – együttműködésükre tekintettel – bírságolás helyett a jövőbeni jogkövetést elősegítő programokat írt elő számukra.
A GVH a határidő lejártával utóvizsgálat keretében ellenőrizte a vállalkozások számára előírt kötelezettségek teljesítését. Az eljárás azt állapította meg, hogy a négy vállalkozásból hárman késve vagy hiányosan dokumentálva hajtották végre a hatóság által előírt programot. Mivel a kötelezések valamennyi eleme – így a határidők betartása és a megfelelő igazolás – egyformán lényeges a közérdek megfelelő érvényesülése szempontjából, a GVH minden esetben szigorúan ellenőrzi a döntéseiben előírtak pontos és teljes megvalósítását – írták.
„A jövőbeni jogsértések elkerülését célzó belső szabályozások, megfelelési programok kialakítását és megvalósítását nem csupán vállalni kell, hanem pontosan végre is kell hajtani. A nemzeti versenyhatóság kiemelten védi a gyermekek, a családok, az idős vagy beteg emberek tízezreit” – idézte a közlemény Rigó Csaba Balázst, a GVH elnökét.
A Gazdasági Versenyhivatal nem csupán az eljárások során támogatja a jogszerű influencer-marketinget: nemrég zárta le társadalmi konzultációját a véleményvezéreknek szóló hatósági útmutató felülvizsgálatáról. A megújult, a technológiai fejlődésből fakadó új elvárásokkal is kiegészített iránymutatást a versenyhatóság nyilvános workshop keretében mutatja majd be.