A Renault Rosszija részvényeit Moszkva város, a Renaultnak az Avtovazban lévő részesedését pedig az orosz ipari és kereskedelmi minisztériumnak alárendelt Központi Járműipari Kutatóintézet (NAMI) kapja meg. Az orosz fővárosban ismét megkezdődik a Moszkvics gyártása. Mindkét üzletet jóváhagyta az orosz Szövetségi Antimonopólium Szolgálat. Ezt hétfőn az orosz ipari tárca és Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester jelentette be.
A minisztérium szerint a moszkvai önkormányzat a Renault Rosszija 100 százalékát fogja birtokolni, az Avtovaz részvényeinek 67,69 százaléka pedig az Oroszországi Föderációhoz kerül, amelyet a NAMI képvisel. A fejlett technika exportjával foglalkozó állami cég, a Rosztyeh meg fogja tartani a Lada gépkocsikat gyártó Avtovaz fennmaradó részvényeit. Az ipari tárca szerint az üzlet feltétele, hogy a Renaultnak a következő hat évben opciója van az Avtovazban lévő részesedésének visszavásárlására, amelyeket az ukrajnai háború miatt kialakult helyzetben adott fel.
Az, hogy a Renault részesedéseit az államra ruházzák át, biztosítja, hogy az Avtovaz kezelhető maradjon, és hogy a vállalat a szankciós korlátozások mellett is tovább működhessen. Így megőrizzük a kulcskompetenciákat, a termelési ciklust és a munkahelyeket – idézte a minisztérium sajtószolgálata Gyenisz Manturov tárcavezetőt.
A miniszter pozitívan értékelte a NAMI belépését az Avtovaz irányításába. Rámutatott, hogy az intézet tervezőinek és mérnöki csapatának versenyképességét az Aurus márkanévű járművek egységes moduláris platformjának létrehozása is igazolta. Szobjanyin moszkvai polgármester bejelentette, hogy a fővárosban található Renault Rosszija gyár Moszkvics márkanéven fog autót gyártani. Mint mondta, a KAMAZ az üzem technológiai partnere lesz. Célkitűzésként a lehető legtöbb autóalkatrész gyártásának meghonosítását jelölte meg.
A polgármester szerint az újjáélesztett Moszkvics autógyárban először belsőégésű motorral hajtott autókat terveznek gyártani, a jövőben pedig elektromos járműveket. Mint mondta, az üzemeltető megpróbálja megtartani az üzemben és a beszállító vállalatoknál dolgozó alkalmazottak nagy részét.
A Moszkvics szovjet és orosz autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor ezen a néven csődeljárás keretében hivatalosan felszámolták. Kapacitásai 1998-tól a Renault Rosszija irányítása alá kerültek, és már a francia márka autóit gyártották.
A Reuters brit hírügynökség által közölt nyilatkozatában a Renault a 45 ezer oroszországi alkalmazottjával szembeni „felelős döntésnek” nevezte az Avtovazban lévő többségi részesedése eladását a NAMI-nak, valamint a Renault Rosszija-részvények eladását Moszkvának. Luca de Meo vezérigazgató jelezte: a döntés fenntartja a lehetőséget a Renault számára, hogy a jövőben más körülmények között térjen vissza Oroszországba. (MTI)
Kiemelt kép: Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök látogatást tett az AvtoVAZ oroszországi járműgyártó vállalatnál a Volga mentén fekvő Togliattiban 2016. január 22-én.