Az üzemanyagárstop jelenlegi formájában nem fenntartható – vélték a Népszavának nyilatkozó kis és nagy benzinkutakat üzemeltetők képviselői. Mint ismert, a 480 forintos árbefagyasztást tavaly novemberben rendelte el a kormány a benzinkutakon, a 95-ös benzinre és a gázolajra, első körben idén február 15-ig, majd hosszabbították május 15-ig.
Minden kiskereskedő veszteséges lett
A kiskereskedőket az ársapka az elmúlt fél év alatt egyértelműen veszteséges működésre kényszerítette, ez pedig hosszú távon nem fenntartható – szögezte le megkeresésükre a nagy iparági láncokat összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó. Bár a nagy hazai láncokat csőd nem fenyegeti, a most elszenvedett veszteségeket az árstop esetleges feloldása után akár évekig kell majd ledolgozniuk – tette hozzá.
A Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a napokban három javaslat-változattal élt az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium felé – közölte a lappal Egri Gábor elnök.
- Kérik az árstop feloldását, és hogy az árak piaci szintre emelése mellett a kormány jelöljön ki olyan kedvezményezett társadalmi csoportokat, amelyek számára utólag visszatérítik a piaci és hatósági ár különbségét.
Ennek forrásául szolgálhat a piaci árakból képződő többlet-áfabevétel. A megoldással ki lehetne szűrni a külföldi „benzinturisták” – az ellátást ma is nehezítő – vásárlásait is.
- Alternatív megoldásként a piaci ár meghatározott arányában egy, a kutasok megélhetését biztosító árrést javasolnak.
- Harmadsorban pedig – ha a kormány május 15-től alapvetően nem kíván eddigi gyakorlatától eltérni – emelkedő szállítási és rezsiköltségeikre hivatkozva a kis kutak számára a tavalyi, március-májusi forgalmuk 80 százaléka után biztosított, literenként 20 forintos támogatás emelését javasolják.
Csak az, hogy a Mol, korábbi szerződéseitől eltérően, a finomító és a kút közötti szállítás költségét a velük újonnan szerződő kis kutakra terheli, literenként átlag 10 forint többletköltség. Az így megmaradó, literenként 10 forintos „árrést” az elnök lélegeztetőgéphez hasonlította. Az árstop előtti „békeidőkben” ugyanis az ágazat átlagos árrése literenként mintegy 40 forintot, az ebből megmaradó „profit” pedig az ár körülbelül egy százalékát tette ki.
Az üzemanyagpiaci feszültségekre jellemző, hogy a Holtankoljak.hu szerint péntektől 588 forint lenne a benzin és 674 forint a gázolaj átlagos piaci kútára. Ha tehát ma feloldanák az árstopot, a benzin literje több mint száz, a gázolajé pedig közel kétszáz forinttal lenne drágább.