Kartellezés miatt 877 millió euróra büntette az EU a BMW-t és a Volkswagent

Nem csak ők voltak benne az összejátszásban.
Kapcsolódó cikkek

Az Európai Bizottság jelentős versenybírságot szabott ki a két német autógyártóra, a BMW-re és a Volkswagenre. A Spiegel cikke szerint az autógyártók illegálisan megegyeztek az úgynevezett károsanyag-kibocsátást csökkentő Adblue-tartályok méretéről .

A BMW-nek csaknem 375 millió, a Volkswagennek 502 millió eurót kell fizetnie a versenykorlátozó megállapodás miatt.

Nem csak őket marasztalták el, a kartellben benne volt a stuttgarti székhelyű Daimler is, azonban nekik egyetlen euró büntetést sem fizetniük, mivel koronatanúként működtek közre az illegális megállapodás feltárásban. Ha nem tettek volna így, 727 millió eurós büntetéssel kellett volna szembenézniük. A végül 502 millió euróra büntetett Volkswagen ugyancsak együttműködött és meg is kapták az ilyenkor bevett bírság-kedvezményt, enélkül ugyanis a lap szerint 1000 millió euró fölé kúszott volna a büntetés összege. A Spiegel értesülései szerint a BMW elfogadja a szankció mértékét, a Volkswagen azonban mérlegeli a fellebbezés lehetőségét. A Spiegel korábbi cikke szerint az összejátszásban érintett volt az Audi és a Porsche is.

A Spiegel korábbi oknyomozó anyagát a Totalcar szemlézte, eszerint a dízelbotrány nem öltött volna ekkora méreteket, sőt talán ki sem robban, ha nincs a kartell. Az egész ott kezdődött, hogy széndioxid-kibocsátási normákról, az üvegházhatást fokozó gázokról, globális felmelegedésről tanácskoztak. Az egyik japán márka, a Toyota a hibridhajtást szorgalmazta, ami az Európai Bizottság akkori elnökségének is tetszett, a németek viszont a benzineseknél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó dízelekkel terveztek. A dízelmotoroknak viszont kritikus pont a nitrogénoxid-kibocsátás is. Clean Diesel (Tiszta Dízel) program elindítása nem versenyhelyzetet teremtett a német gyártók között, hanem a titkos együttműködést mélyítette el. 2006-ban az Adblue tartályok méretéről is egyeztetni kezdtek. Tudni lehetett, hogy minél nagyobb az adalék tankja, annál hatékonyabb a tisztítás, ritkábban kell utántölteni, viszont nehezebb, és több helyet foglal, kevesebb hely marad a drágább extráknak. A kisebb tartály autónként 80 eurós spórolást tett lehetővé.

Kezdetben 17-23 liter közötti tartályméretről volt szó, majd 17-35 litereseket szereltek be, 2008-ban aztán úgy döntöttek, minden autó kapjon kicsi, nyolcliteres tankot. Az Egyesült Államokban ez már vitákat váltott ki, a hatóságok azzal fenyegetőztek, hogy nem engedélyezik a forgalmazást. Így végül a német gyártók úgy döntöttek, Európában maradnak a nyolcliteresnél, az USA-ban viszont 16 literessel szerelik autóikat.

Közben azonban szigorodtak a környezetvédelmi előírások, és az Euro 6 szabvány megjelenésével világossá vált, hogy túl kicsik a tankok, nem lehet arra kényszeríteni az ügyfeleket, hogy két-háromezer kilométerenként újratöltessék. Márpedig így nem töltötte be megfelelően a funkcióját, nem volt elég hatékony a tisztítás. Mivel az autógyártók attól tartottak, hogy kibukik az addigi megtévesztő magatartásuk, elkészítették a Volkswagennél azt a csalószoftvert, amely felismerte a környezetvédelmi mérési ciklust, és annak idejére elegendő Adblue-t fecskendezett be.

Kapcsolódó