Gazdaság koronavírus

Több mint egymillió magyar utazhat Budapestre idén

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
A Tárki az Everguest megbízásából készített felmérése szerint a válaszadó magyarok 71,7 százaléka tervez utazni 2021-ben. Háromból ketten belföldön szeretnének kikapcsolódni az idén, sosem látott népszerűségnek örvend a Balaton és jó lehetőséget kaphat Budapest. A turisztikai tanácsadó cég számításai szerint akár egymillió magyar is utazhat a fővárosba, ha több kulturális programmal és jó ár-érték aránnyal várják őket.

A reprezentatív kutatásban olyan magyarokat kérdeztek meg, akik az elmúlt két évben részt vettek legalább egyszer többnapos belföldi vagy külföldi turisztikai célú utazáson. A válaszadók 71,7 százaléka tervez utazni 2021-ben a koronavírus-járvány visszaszorulása esetén: 10,7 százalék külföldre, 40,2 százalék belföldre, 20,8 százalék pedig külföldre és belföldre is utazna nyaralni úgy, hogy legalább egy éjszakát távol tölt az otthonától. Ezzel szemben 18,4 százalék nem tervez utazni, 9,8 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Korábbi cikkünkben – amely arról szólt, hogyan vélekednek a magyarok arról, hogy az iparkamara védettségi igazolással engedné a szállodák és éttermek látogatását – azt írtuk, hogy a kutatásban a megkérdezettek több mint harmada (34,2 százalék) döntött úgy a koronavírus-járvány időszakában, hogy nem utazik. A döntés elsődleges okaként a járvány miatt bevezetett utazási korlátozásokat említették, vagyis a válaszadók szerettek volna utazni, de ez nem volt lehetséges. 29,4 százalék a járványtól való félelem és nem az utazási korlátozások miatt nem utazott, további 18 százalék pénzügyi megfontolásból, 3,6 százalék pedig időhiány miatt döntött az otthonmaradás mellett.

A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar vendégek számára fontos mások véleménye, és szívesebben utaznak olyan helyekre, ahol a korábbi értékeléseket megválaszolják.

Tárki

A belföldi turizmus legerősebb időszaka jöhet

A belföldi turizmus előtt kiváló lehetőség áll, ugyanis előreláthatólag már lesznek védettséggel rendelkező külföldi vendégek is, de még sok magyar lesz, akik idén itthon maradnak. A hosszan tartó bezártság után óriási lesz az utazási kedv, a megtakarításaikat felhalmozó magyarok pedig hajlandók lesznek többet is költeni a belföldi utazásuk során. A nyitástól számítva a valaha volt legerősebb időszaka jöhet a belföldi turizmusban, az itthon elköltött pénz pedig a gazdaság újraindításához is nagy segítséget fog nyújtani – borítékolta a turisztikai tanácsadó cég ügyvezető igazgatója, Belán Miklós.

A balatoni utazási kedv nagyon magas: 67,1 százalék kifejezetten szeretne menni 2021-ben a Balatonra.

Így hasonló telítettségre, de magasabb árakra lehet számítani, mint tavaly ugyanekkor. Érdemes minél korábban lefoglalni idei nyaralásunkat, hiszen az árak csak emelkedni fognak – tanácsolta a szakember.

Tárki

Minden ötödik magyar utazó meglátogatná Budapestet

A kutatásban kiemelt fókuszt kapott Budapest, hiszen a legnagyobb károkat a főváros szenvedte el az elmaradó vendégek miatt. A Budapestre érkező turisták 89 százaléka általában külföldi, 11 százaléka pedig belföldi vendég. A pandémia hatására az elmúlt több mint egy évben padlóra kerültek a fővárosi vendéglátóhelyek, idén azonban pozitív változás következhet be – véli a szakember.

A válaszadók leginkább kulturális programokra (mozi, színház, kulturális örökség, komolyzenei koncert) és gasztronómiára költenek: 36,1-36,5 százalék jelölte meg ezeket a válaszlehetőségeket.

A budapesti turizmust és vendéglátásban jó alkalom adódik a belföldi vendégkör megszólítására. A kutatás rávilágít, hogy a jelenlegi helyzetben majdnem minden ötödik magyar utazó szívesen menne Budapestre kikapcsolódni, és a magyarok majdnem húsz százalékát motiválná egy fővárosi utazás, ha megfelelő rendezvényeket és kulturális programokat szerveznének. Ez azt jelenti, hogy akár több, mint egymillió magyar belföldi vendégre is számíthat idén Budapest. Ehhez viszont a szakmai és állami szervezetek megfelelő együttműködése szükséges Belán Miklós szerint.

Kulturális programokra és kommunikációra van szükség

Hozzávetőleg háromból két ember jelölte meg, hogy kulturális programok miatt utazna legszívesebben Budapestre. A második helyen szerepeltek a fürdők, a harmadikon a gasztronómia. Azok közül, akik nem terveznek budapesti nyaralást az idén, több mint 30 százaléknyian jelölték meg válaszul, hogy a megfelelő kulturális programok mégis arra motiválnák őket, hogy Budapestre jöjjenek kikapcsolódni. Belán szerint így a legfontosabb teendő most a megfelelő programok megtervezése, kivitelezése és intenzív kommunikálása a fővárosi turizmus erősítéséhez.

Tárki

Csökkenő árak a fővárosban

A szakember szerint minden bizonnyal lesz változás a budapesti árakban. A Covid miatti hosszan tartó lezárások végleges bezárásra kényszerítettek több szállodát és éttermet is, ami a kínálat csökkenéséhez vezet. Ugyanakkor a szállodáknak és vendéglátóhelyeknek muszáj alkalmazkodniuk a kereslethez, ami a szűkebb külföldi vendégkör miatt alacsonyabb lesz, ez pedig árcsökkenést hozhat.

A szálláshelyeknek is alkalmazkodniuk kell a változó kereslethez és jó ár-érték arányú ajánlatokkal kell előrukkolniuk. Látunk remek külföldi példákat is. Bécs például egységes áron kínálja szálláshelyeit a belföldi vendégkör számára, míg Oroszországban megtérítik a belföldi utazási költségek 20 százalékát – említette meg Belán Miklós.

Budapest vendégkörének jelentős része külföldiekből áll, így a belföldi vendégsereg a korábbi forgalmat nem pótolhatja, ugyanakkor megfelelő intézkedések bevezetésével elengedő lehet ahhoz, hogy újrainduljon a fővárosi turizmus és az utazókra épülő szolgáltató- és vendéglátószektor.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik