Gazdaság

Jönnek az egységes cigisdobozok: a gyártóknak megváltás, a dohányboltosoknak rémálom

Csóti Rebeka / 24.hu
Csóti Rebeka / 24.hu

Lázár János még miniszterként jelentette be 2015 júniusában, hogy a kormány egységes cigarettacsomagolást szeretne, de az eredetileg tervezett 2019. május 20-ai határidőt végül két és fél évvel kitolták egy kormányrendeletben. Ennek értelmében az idei év végéig kaptak haladékot a gyártók az egységes csomagolás alkalmazására. (Mégis, bár egyelőre elenyésző számban, de már ma is vannak egységes csomagolású termékek a dohányboltok polcain. Ugyanis azokat a termékeket, amelyek 2016 áprilisa és augusztusa között kerültek a piacra, már 2018. május 20-ig egységes csomagolásba kellett tenni.)

Piaci szereplőktől származó értesüléseink szerint a felmárkázott és egyedi designú termékeket november-december körül kezdhetik el tömegesen lecserélni a gyártók. Ugyanakkor a rendelet szerint a dohányboltok 2021. december 31. után is árusíthatják a korábban már beszerzett, nem egységes csomagolásban lévő termékeket, tehát előfordulhat, hogy akár még jövő év januárjában és februárjában is találni a jelenleg forgalmazott darabokból az üzletekben.

Termékfejlesztési roham indulhat

A 24.hu információi szerint iparágon belül komoly téma az egységes csomagolásra történő váltás, nem véletlenül. A szabályozás szerint, amikor egy dohányipari szereplő új terméket szeretne bevezetni a piacra, vagy a már elérhető terméken szeretne lényegi változást végrehajtani, annak azonnal egységes csomagolásba kell kerülnie. Éppen ezért a határidő közeledte megváltás a dohányipar számára. Mivel senkinek nem érdeke, hogy idő előtt váltson csomagolást, a termékfejlesztés minimálisra csökkent, a jelenleg elérhető termékek szinte mindegyike 2016 áprilisa előtt lett kifejlesztve, és alig-alig módosítottak rajtuk. Ezáltal Európa más pontjain már vannak jobb minőségű cigaretták is a piacon.

A törvény azt bizonyos keretek között megengedi, hogy a dohánykeverékekhez hozzányúljanak a gyártók, hiszen a dohánylevél mezőgazdasági termék, és a termőterületnek évről évre más sajátosságai vannak. Ahhoz, hogy a termék minőségét tudják hozni ízben, a különböző évjáratú dohányleveleket okosan kell összekeverni, tehát az összetétel folyamatosan módosul.

Piaci forrásaink arról számoltak be, hogy az új szabályokkal két eszköz marad a gyártók kezében. Az egyik az ár, de árháborúba senki nem keveredik szívesen. A másik a termékfejlesztés, hiszen attól a ponttól kezdve már

ténylegesen csak a minőség lesz a különbség a cigaretták között. Nyilván valamekkora szerepe lesz a márkanévnek is, de a dobozokról minden eltűnik, ami korábban a márkához kapcsolódott.

A dohánygyáraknak van termékfejlesztői csapatuk, akik évtizedes tapasztalatuknak köszönhetően tudják, hogy a különböző paraméterű dohányleveleket összekeverve milyen ízvilágot kapnak, a cigaretta hogyan fog égni. Laboratóriumi méréseket végeznek, és a tesztelt dohányárukba maguk is beleszívnak, majd különböző szempontok alapján pontozzák azt. A szakmára, amelyről meglehetősen keveset hallani, most lesz csak igazán nagy szükségük a gyártóknak.

A dohányboltosoknak lesz a legkellemetlenebb

A kormányrendelet értelmében a cigaretta, a finomra vágott töltős és sodródohányok, valamint a pipadohány kerül egységes csomagolásba, a szivarkák, a szivarok és a dohányhevítéses termékek nem.

Az egységes csomagolás ötlete Ausztráliából ered, ahol egy évtizeddel ezelőtt kutatást készítettek: reprezentatív mintán keresték a legkevésbé vonzó színt. Ez a zöldes keki lett, ezt vezették át a csomagolásokra, ennek a Pantone-számát veszi át Magyarország is. Emiatt egy ideig vélhetően minden dohányosnak furcsa lesz, ha vesz egy blue vagy gold néven eladott terméket, aminek zöld lesz a doboza.

A szabály ugyanakkor nemcsak a zacskóra, a dobozra vonatkozik majd, hanem a cigarettaszálakat is érinti. A filter és a rúd találkozásánál, a mandzsettán jelenleg fel lehet tüntetni a márkajelzést, a jövőben ezt viszont csak egyformán, megadott betűtípussal és betűnagysággal, feketén lehet megtenni.

A cigarettásdobozoknak most is számos kötelező elemük van, amiknek nincs közük a márkához. Az egészségvédelmi feliratok mellett ott van az egyszer használatos műanyag logó is, de a kormányrendelet értelmében csak jóval kevésbé feltűnő méretben és ugyanolyan betűkkel lehet feltüntetni rajta a márkanevet.

Akiknek mindez az első hetekben komoly fejfájást fog okozni, azok a dohányboltosok, hiszen amikor hátrafordulnak az eladók, öt négyzetméteren ugyanazt látják majd, és nehezebben találják meg, amit a vevő kért.

A gyártóknak érdeke, hogy segítsenek ebben a kereskedőknek, ezt különböző színű árjelzőkkel meg is teszik majd. Erre azért is lesz nagy szükség, mert Franciaországban, ahol már egységes csomagolásban árulják a dohánytermékeket, készült egy kutatás, ami arra jutott, hogy ha egy kereskedő 25 másodpercen belül nem találja meg a kért árut, akkor azt mondja, hogy nincsen. Ez pedig a gyártók mellett a fogyasztóknak sem jó.

Az egységes csomagolás a különböző márkák közötti fogyasztói vándorlást biztosan lecsökkenti, pusztán azért is, mert nehezebb lesz észrevenni a többi terméket az ugyanolyan kínálat között. A dohányosokra egyébként is jellemző, hogy már amikor belépnek a dohányboltba, tudják, mit és mennyit akarnak venni. A fogyasztókra eddig sem volt jellemző, hogy keresgéltek volna a polcon, de jövőre a mostaninál is jóval kevesebb impulzus érheti őket. Ez pedig a mostani piacrészesedési viszonyokat betonozhatja be.

Nincs arra utaló jel, hogy más termékek is egységes csomagolásba kerülnének

Amikor megszületett a kormányrendelet, a törvényalkotó a cigarettára és a finomra vágott dohányra koncentrált, a dohányhevítéses termékek akkor még nem voltak piacon. Úgy tudjuk, egyelőre nincs is napirenden, hogy ezeket a termékeket is bevonják az egységes csomagolás alá. Mivel a dohányhevítéses technológia kevésbé káros a szervezetre, hiszen nincsen égés, nem keletkezik füst, annak is lehetne haszna, ha a fogyasztók áttérnének az ilyen típusú termékekre a hagyományos cigarettáról.

Magyarországon becslések szerint jelenleg 2,4 millió ember szív cigarettát, a hevítéses dohánytermékek fogyasztóinak száma pedig 200 és 250 ezer közé tehető. Ez viszont a piaci adatok szerint hónapról hónapra nő, főként a fiatal, értelmiségi budapestiek között.

Kapcsolódó
Meglepő, mi segíthet leszokni a dohányzásról
Úgy tűnik, a környezet kulcsszerepet játszik a dohányzásban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik