Gazdaság

Rázúdították a piacra az olcsó lengyel almát, de nem biztos, hogy tartósan lenyomja az árakat

Varga György / MTI
Varga György / MTI
Minden héten újraindul az árverseny.

Extra drága volt az alma egész évben, most azonban valami történt a piacon: 300 forint alatti kilónkénti áron is akad – nem rohadt, nem fonnyadt, nem csökkent értékű, hanem normál minőségű áru. A KSH adataiból az látszik, hogy tavaly április-májusban kezdtek kilőni az árak, augusztusban volt a csúcs 624 forintos átlagárral, és utána ugyan jött némi mérséklődés, de így is 450 forint fölött ragadt az átlagár.

A FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, Apáti Ferenc levezette nekünk, miért lett extra drága 2020-ban az alma.

  • 2019-ben a tavaszi fagyok miatt mindenhol az átlagosnál jóval gyengébbre sikerült a szüret, ami magas, de nem kirívó árakat hozott. Ennek oka, hogy a 2018-as rekordtermésből 2019 őszére is maradt, így nem lett kínálati hiány.
  • 2020 tavaszán már lehetett tudni, hogy augusztusig nem tart ki a 2019 őszi szüretelésű készlet, ezért április-május környékén mindenki elkezdte felfelé nyomni az árakat.

A piac így működik, ha szerény a kínálat, lehet felfelé nyomni az árakat, akinek van készlete, az nem adja olcsón, mert tudja, hogy többet is kaphat az árujáért. Másrészt a piac árfelhajtással is igyekszik beosztani a készletet, hogy az mégiscsak kitartson az új szüretig.

  • A tavaszi fagyok miatt friss szezongyümölcs is alig volt, és az is csak szokatlanul drágán, dupla áron, így nem volt olcsóbb helyettesítő termék az alma helyett.
  • Azt is lehetett már tudni tavasszal, hogy a 2020-as almatermés nagyon szerény lesz.
  • A betárolt alma végül mintegy 30 százalékkal lett kevesebb 2020-ban, mint egy jó évben.

Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a piac tavaly soha nem látott szintre tornázta fel az árakat. Némi ármérséklődés augusztus után következett be csak, a szüret miatt.

Augusztusig extrém drága volt az alma normál ára, 700–800 forint körül alakult, augusztusban visszaállt 499–549 forintra, ami még mindig magas, az elmúlt ötéves árak teteje.

Ősszel úgy látszott, hogy a magyar készletek 2021. május-júniusra elfogynak, de a viszonylag magas árak miatt, illetve mert a Covid miatt kevesebb vásárló volt, 20-30 százalékkal kevesebb alma fogyott, mint máskor. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a turizmus, illetve a vendéglátó szektor lepadlózása miatt durván 10 százalékkal visszaesett az üdítőital-fogyasztás. Az almasűrítmény rengeteg üdítőital alapanyaga, és most a feldolgozók kevesebbet igényeltek belőle.

Jelenleg úgy tűnik, nyárig elég lesz a hazai készlet, és nem várható sem áremelkedés, sem árcsökkenés – véli az elnök, aki szerint kitárolás miatt átmenetileg találkozhatunk akciós árú almával. Ha sok lesz az akció mostanában, annak biztos, hogy örülünk, viszont emiatt jelentősen megcsappanhat a készlet – ebben az esetben májustól már valószínűleg nem láthatunk akciós almát.

A kiskereskedelmi láncokban akcióznak

A Lidlben jelenleg 15 fajta almát kínálnak az ismertektől a prémiumig, lédig, hálós, tasakos, egy-, illetve kétkilós kiszerelésben, a Tescókban pedig 13 félét. A kilónkénti akciós ár az előbbiben 299, az utóbbi láncban aktuálisan 349 forint, de a plafon 999 forint, bioalmából pedig 600 grammot adnak 799 forintért.

A Lidlben az árak alakítása folyamatos, a piaci trendek figyelembe vétele mellett meghatározó a termékek mérete, kiszerelése, a termés minősége, annak mennyisége és maga a kereslet. Beszállítói partnereikkel évek óta együtt dolgoznak, komoly tervezéssel készülnek egy-egy szezonra, hogy a megfelelő minőséget és mennyiséget biztosítani tudják, ezzel is kiszűrve az esetleges külső tényezők befolyását, például az ad hoc jellegű árupiaci mozgásokat – írták az általános gyakorlatról kérdésünkre.

A Tescókban éves szinten átlagosan 7-8 ezer tonna almát értékesítenek, 2020-ban ennél kevesebb lehetett a mennyiség. A jelenlegi árszintet nagyjából 2020 novembere óta tartják, ezen az áron tudnak széles választékban jó minőséget kínálni. Ameddig csak lehet, magyar alma van a polcaikon. A Tesco a hazai piacon megjelent lengyel import után több mint három héttel hozott be először lengyel almát, mert a jelenlegi magyar készlet nem tartana ki augusztusig. A pótlás segíti a magyar almaszállítókat abban, hogy nyár végéig folyamatosan tudjanak szállítani, ezzel kiszámíthatóbbá, stabilabbá téve gazdálkodásukat – tették hozzá.

A lengyelek elkezdték a raktárkisöprést

A lapunknak nyilatkozó egyik almafelvásárló arról számolt be, normál években márciusban söprik ki a télire elraktározott almát, de tapasztalata szerint most ez pár héttel előbb kezdődött. Egyelőre csak találgatják, hogy nagy mennyiséget öntenek-e a piacra, mert kikalkulálták, hogy nem érdemes tovább tartogatni, vagy csak egy kisebb akcióról van szó. Az almafelvásárló úgy tudja, elsősorban azért jelent meg az olcsó alma a boltokban, mert az almanagyhatalom lengyelek jelentős készleteket tároltak be, ám a szokásosnál hamarabb öntötték a piacra az almát. S mint mindig, a versenytársak is követik a piacvezetőt, ezért nagy mennyiségű alma zúdult a piacra. Azt csak halkan jegyezte meg, hogy tavaly az elszabadult árakon elég jól kerestek a szállítók, belefér a mostani kiárusítás, és még meg is szabadulnak a tárolással járó költségektől. Apáti Ferenc viszont arra hajlik, hogy csak kényszerakcióról és átmeneti jelenségről van szó.

Az almát egy évig szokták eltárolni, de közben időről időre ellenőrzik a konténerek tartalmát. Ha egy-egy konténerben romlást látnak, abból arra lehet következtetni, hogy idővel az egész megromlik. Hogy minél kisebb legyen a veszteség, gyorsan kitárolják, alaposan átválogatják az almát, és ami még jó belőle, azt piacra dobják. Lengyelországban és Magyarországon is lehetnek olyan időszakok, amikor úgynevezett szükségkitárolás indul, ami a kiskereskedelmi láncokban akciós alma formájában jelenhet meg. A február-március tipikusan az az időszak, amikor a szükségkitárolások megindulnak, esetleg akcióval párosulva – mondta. Ha ilyen kényszerakcióról van szó, nem nagyobb mennyiségről, akkor az a jellemző, hogy pár napig a szokásosnál sokkal olcsóbb a gyümölcs. Az elnök szerint ne számítsunk arra, hogy innentől 249 forint lesz az alma kilója. Ez várhatóan nem lesz így, de akciós almával találkozhatunk mostanában a boltokban. Az alma ára akciósan jelenleg 299–349 forint, normál áron pedig 499–549 forint között van átlagban, ezek a beállt árak már ősz óta.

Máthé Zoltán / MTI

Apáti Ferenc úgy becsülte, ma már az alma mintegy kétharmad részét áruházláncok forgalmazzák – a nekik beszállító kereskedők és termelői értékesítő szervezetek rendelkeznek annyi tárolókapacitással, hogy egész évben tudjanak szállítani a láncoknak. Ez egyébként minimumelvárás feléjük. Abszolút szokványos, hogy kora tavasszal vannak szükségkitárolások, és hogy ilyenkor megzuhan az alma ára az akciók miatt. A lengyelek tízszer annyi étkezési almát termelnek, mint mi. A magyar piacnak pedig fáj, ha egy szükségkitárolás miatt mondjuk a készleteik egy százalékát megmozgatják a lengyelek, mert ez rengeteg almát jelent.

A magyar vevők egyébként mindössze 10-15 százalékban vásárolnak lengyel almát, tehát tévedés azt hinni, hogy az összes bolt polca el lenne árasztva külhoni gyümölccsel. Viszont ha jön a lengyel alma, az piacot vesz el a magyar beszállítóktól. Az olcsó lengyel almára nyilván lecsapnak a láncok, és ezzel próbálják meg a magyar beszállítók árait is letörni. Megtehetik, mert hetente árversenyeztetik a beszállítókat. Ha a lengyelek lejjebb nyomják az árakat, akkor a magyar beszállítók kénytelenek velük versenyezni, de emiatt nem feltétlenül kezdenek el tömegesen kitárolni – jegyezte meg a FruitVeb elnöke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik