A Handelsblatt cikke szerint a német autógyártók attól tartanak, hétfőn már fennakadásokat okozhat a termelésben az, hogy több határon is jelentős szigorításokat vezettek be. Az Autóipari Szövetség (VDA) szóvivője vasárnap Berlinben arról beszélt, a határátkelőkön várható problémák miatt hétfő délre akár a gyártósorok is leállhatnak Németországban. A vasárnap életbe lépett német beutazási tilalom és határellenőrzés az ausztriai Tirol tartomány mellett Csehországot érinti.
A leállás elsősorban a bajor és a szászországi üzemeket veszélyezteti, a szóvivő szerint első körben az ingolstadti, a regensburgi, a dingolfingi, a zwickaui és a lipcsei gyárakban okozhat problémát az alkatrészhiány. Az autógyártók azt szeretnék elérni, hogy amíg ki nem épül a megfelelő tesztkapacitás a határokon – de legalább az elkövetkező négy napban – tekintsenek el a teszteléstől a határokon és helyette engedélyezzék, hogy a gépkocsivezetők saját maguk által elvégzett gyorstesztekkel igazolják egészségi állapotukat. A szóvivő hangsúlyozta: „az autóipar nagyon elégedetlen a jelenlegi helyzettel”.
A tavalyi határzárakkal összehasonlítva most plusz problémát jelent, hogy az autóipar túl kevés időt kapott az előkészületekre. Míg egy évvel ezelőtt lehetséges volt a raktárak feltöltése egy bizonyos átfutási idővel, most nem volt ilyen felkészülési időszak. A Handelsblatt cikke szerint emiatt először az ülések, a motorok és elülső modulok szállításával lehet gond.
A VDA hosszú távú következményekre is figyelmeztetett: szerintük ha az ellátási lánc egyszer megszakad, hosszabb leállásokra kell számítani a járműgyártásban. Egyelőre úgy tűnik, hogy a BMW lehet a helyzet egyik nagy vesztese, regensburgi, dingolfingi és lipcsei gyáruk viszonylag közel vannak a cseh határhoz. Ez a három helyszín kiemelten függ a cseh alkatrészektől, ezért a BMW attól tart, hogy ha a szállítmányok megakadnak a szigorú határellenőrzés miatt, leállhat a termelés. A BMW kevés tartalékkal rendelkezik, mivel az alkatrészek normál munkamenetben gyorsan szállíthatóak. A hétfő reggeli munkakezdéstől számítva 5-6 órányi tartalékuk van.
Jobb helyzetben van a Daimler, a Volkswagennél sincsenek problémák egyelőre. A Volkswagen-csoport vasárnap közölte: egyelőre nem okoz gondot az alkatész-ellátás a szászországi Volkswagen-üzemben és a lipcsei Porsche-gyárban sem. Az ingolstadti Audinál sem számolnak a termelés megakadásával. A német autógyárakat JIT-rendszerben (Just-In-Time szállítás) látják el alkatrészekkel, ez nagyjából azt jelenti, hogy Szlovákiából, Magyarországról, Csehországból, Észak-Olaszországból és Romániából éppen annyi alkatrészt szállítanak, amennyire szükség van. Ez azonban azt is jelenti, hogy ha az alkatrészek nem jutnak át a határon, a szerelőszalagok leállhatnak.
Hildegard Müller, a VDA elnöke pénteken a szigorúbb határellenőrzés miatt ellátási problémákra figyelmeztetett.
Ha a határokon a tesztelési és nyilvántartási követelmények miatt hosszú forgalmi dugók alakulnak ki, az ellátási lánc valószínűleg megszakad, és röviddel ezután számos németországi autógyárban leáll a termelés
– mondta Müller.