Mohos Márton / 24.hu
Gazdaság

A Jófogás eladóit vették célba a Viberen a csalók

A már nem használt babakocsit szerette volna eladni egy 35 éves budapesti édesanya, 49 ezer forintért, amikor átverték. A babakocsit a Jófogáson hirdette meg, és Viberen keresztül jelentkezett nála vevőként múlt csütörtökön Andrei egy ukrán országhívóval kezdődő telefonszámról, és arról próbálta meggyőzni, hogy a vételárat már letétbe helyezte, csak jóvá kell hagynia olvasónknak a tranzakciót, egy űrlap kitöltésével, amin meg kell adnia a bankkártyaszámát is. Bár olvasónk gyanakodott, hogy valami nem stimmel, végül mégis kitöltötte az űrlapot. Óvatosságból azonban szinte teljesen kiürítette azt a bankszámláját, aminek a számát megadta.

Elmondása szerint ezután ezer rubel jelent meg nála az OTP-direkt alkalmazásban, mintha beérkező pénz lenne, de miután rájött, hogy az csak 4000 forintnak felel meg, elutasította a tranzakciót. Ezek után vonták le az ezer rubelt a számlájáról – azóta sem érti, ez hogyan történhetett, és abban reménykedik, hogy az általa megadott adatok alapján nem fogják később is megkopasztani. A bankot értesítette, ott azt mondták neki, menjen majd be jegyzőkönyvet felvenni.

Értesítette a Jófogást, ahol megerősítették, átverési kísérletről lehetett szó, ezután rendőrségi feljelentést is tett.

Így tévesztik meg a felhasználókat

Több felhasználótól érkezett a Jófogáshoz jelzés arról, hogy Viberen vagy más külső szolgáltatón, néhány esetben pedig a Jófogás üzenetküldő rendszerén keresztül küldött üzenetben keresték fel őket ismeretlenek, akik rossz magyarsággal írt üzenetben érdeklődtek a hirdetett termékük iránt – válaszolta megkeresésünkre a portál.

Egy olyan weboldalra mutató linket is elküldtek az üzenetben, ahol az eladó a küldő általi állítólagos vásárlást fogadhatja el. Ez az oldal szintén egy rosszul megszerkesztett, rossz magyarsággal írt szöveget tartalmaz és a felhasználók bankkártya adataira kérdez rá az eladás felhasználó általi „jóváhagyása” után. A további megtévesztés érdekében a csalók használták a Jófogás védjegyeit is (például a logót és a márkához kapcsolódó színeket), hogy azt a látszatot keltsék, mintha ez az áloldal a Jófogáshoz tartozna.

Hozzátették, az ilyen kísérletek mögött jellemzően nem egyetlen tettes áll és nem csak egyetlen oldal felhasználóit célozzák meg. Tudomásuk szerint ez az adathalász próbálkozás eddig felhasználóik rendkívül csekély százalékát érintette. A bejelentések alapján inkább az eladókat keresték meg hasonló módon.

Erre érdemes figyelni

Ha valaki olyan érdeklődő üzenet kap, amely láthatóan furcsa nyelvezettel íródott, annak megfogalmazásához valamilyen fordítóprogramot használtak, ne válaszoljon arra – tanácsolja a Jófogás.

Ha egy érdeklődő akár a Jófogás üzenetküldő rendszerén keresztül, akár más módon (például Viber-üzenet, SMS) egy linket küld azért, hogy a másik fél ezen keresztül fogadja el a fizetést vagy hagyja jóvá a vásárlást, ne kattintson a linkre, ne adja meg bankkártya adatait.

A Jófogás szállítási folyamatainál egyik félnek sem kell előre megadnia a bankkártya adatait egy másik felhasználó részére, vagy egy másik felhasználó által küldött felületen, és nem is javasolják, hogy a felhasználók bármilyen esetben ilyen adatot megadjanak. Amennyiben valaki akár eladóként, akár vásárlóként arra próbálja őket rávenni, hogy bankkártyájuk vagy esetleg valamely személyazonosító igazolványuk adatait adják meg, illetve küldjék el, akkor azt semmiképp ne tegyék.

A fentieken kívül általánosságban azt javasolják, hogy a megvásárolni kívánt termékért soha ne utaljanak előre, ha lehet, válasszák a személyes átvételt vagy a háztól-házig szolgáltatást, ahol a fizetés a futárnál, a termék kiszállításakor történik. A Jófogás egyetlen szolgáltatásánál sem indokolt ugyanis, hogy a vevő a termék átvételét megelőzően fizessen az eladónak.

Minden esetben célszerű alaposan ellenőrizni az internetes felületeket. Csak ismert bank biztonságos oldalát használjuk, amennyiben lehetséges, minden vásárlásnál kiegészítve a kétlépcsős azonosítással (biztonsági kódos megerősítés) – tanácsolják. Az adathalász üzenetekben gyakran használhatnak céges logókat és a vállalatról összegyűjtött grafikus elemeket is. Az üzenetekben található hivatkozásokat igyekeznek úgy megtervezni, hogy az olyan legyen, mintha a szolgáltatáshoz köthető vállalat weboldalára irányítana tovább. Célszerű ezért minden gyanús üzenetnél ellenőrizni például a küldő e-mail címét, a weboldal teljes domain nevét, mert ezek alapján is rendszerint megállapítható, ha másolt felületről vagy forrásról van szó.

Javasolták továbbá, hogy aki bármilyen visszaélést tapasztal, tegyen feljelentést a rendőrségen.

Megteszik a szükséges lépéseket

A Jófogás jelezte, hogy minden hasonló esetet komolyan vesz, ilyenkor – többek között – figyelmeztetik felhasználóikat a veszélyre, hatósághoz fordulnak és segítik a hatóság munkáját, illetve felhívják felhasználóik figyelmét a biztonságos vásárlásra, valamint a gyanús, kerülendő adatszolgáltatásokra is.

Folyamatosan igyekeznek monitorozni az oldalukon feladott hirdetéseket, és vizsgálni azok valóságtartalmát. Az előzetes ellenőrzés mellett utólag is ellenőriznek, illetve a felhasználói bejelentések alapján is vizsgálják a hirdetőket és az érdeklődőket, amennyiben pedig szükséges, korlátozzák az oldalon folytatott tevékenységüket. Ha pedig több felhasználót érintő visszaélésről szereznek tudomást, bizony esetekben büntetőfeljelentést tesznek. A konkrét ügyben is erre készülnek.

Olvasónk pénteken délután jelezte, hogy újabb „vevő” kereste meg, hasonló formában mint Andrei, ezúttal egy bolgár országhívóval kezdődő számról.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.