Az Európai Unióból és a közúton megközelíthető európai és ázsiai országokból érkező szállítmányok mozgatása nagyobb arányban közúton valósul meg, amelyet a szokásos karácsony előtti kihívások mellett az idén újabb tényezők befolyásolnak.
Minden évben jellemző egy általános karácsony előtti kapacitáshiány, így a szállítmányozási feladatok feltorlódhatnak. Főként a nem EU-s országok viszonylatában fogynak el a fuvarozási engedélyek, hiszen erre éves kvóta áll rendelkezésre. Ez tulajdonképpen azzal egyenértékű, mintha maga a fuvareszköz fogyna el, így akár a gyűjtő-, akár a teljes rakományt befolyásolhatja – értelmezi a helyzetet a Trans-Sped szállítmányozási igazgatója, Szántó Lajos.
A helyzet az EU-n belül is nehezebb az elmúlt évekhez képest, ugyanis a vírus miatt visszaálltak a határok, az ellenőrzések, amelyek így időveszteséget okoznak. A fuvarozói kapacitás egyre jobban telített, amely a hetek előrehaladtával egyre növekszik. Ezt a helyzetet rontja 2020-ban a koronavírus okozta válság. Habár a szállítmányozási és logisztikai vállalat nem állított le egyetlen autót sem a koronavírus hatására, de azt látják, hogy a logisztikai piacon a kisebb fuvarozócégeket jobban megviselte a kialakult helyzet, így sokan megszüntették, vagy december elején befejezik a fuvarozási tevékenységet. Az ünnepek előtt ez most extra kapacitáshiány, amely díjemelést hoz magával.
Hazai webshopok és kiszállítás
A szakértők már az év elején is azt jósolták, hogy az e-kereskedelem 2020-ban meg fogja haladni a globális kiskereskedelem 16 százalékát. Szinte minden termékcsoport és ágazat érintett, beleértve a könyveket, videókat, elektronikát és természetesen háztartási cikkeket. Hazánkban az e-kereskedelmi kiszolgálást a nyugati mintától eltérően nem néhány nagyobb szolgáltató fedi le, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások jellemzően önerőből fejlesztik az e-kereskedelemre delegált raktárakat és személyzetet.
Az ügyfelek által érzékelt szolgáltatási minőséget nem csupán a már jól ismert futárcégek teljesítménye határozza meg, hanem a fentebb részletezett nemzetközi árumozgás, és a kereskedőknél zajló logisztikai, raktári háttérfolyamatok.
A kereskedők számára
nem csupán hazánkban, hanem akár az amerikai piacon is. A webáruházakat működtető kereskedők számára jelentős terhet jelent a logisztikai folyamatok felépítése és hatékony működtetése. A kereskedőknek és a fogyasztóknak is gondot okoznak a raktározással, készletezéssel járó problémák, a pontatlanul összekészített megrendelések, a lassú, határidőkből kicsúszó kiszállítás. Havi pár ezer csomag fölött profi logisztikai tudás nélkül, házilag fejlesztett raktári irányítási rendszerekkel, megfelelő eszközök nélküli raktárakkal drága, lassú és kevésbé hatékony lesz a termékek tárolása és a fogyasztókhoz eljuttatása.Ezt a problémát láthattuk a koronavírus tavaszi csúcspontja alatt tetőzni, ami decemberben, a karácsony előtti időszakban fellendült kereslettel együtt újabb nehézséget okozhat. Amerikában, Nyugat-Európában, sőt már Lengyelországban és Csehországban is jól működik az úgynevezett fulfillment logisztikai szolgáltatás, mely hazánkban még éppenhogy elindult. Ennek lényege, hogy professzionális logisztikai szolgáltató kezébe adja a logisztikai feladatokat, amely egy erre a célra berendezett és működtetett raktárközpontban kezeli az árut, és a leadott webshoprendeléseket 24 órán belül útnak tudja indítani. Ez a kereskedők számára a várt vagy nem várt csúcsok kezelésében nyújt segítséget.
Hazánkban a webshoplogisztikai kiszolgálás elterjedése még gyerekcipőben jár, leginkább a saját vagy bérelt raktárak méreteit és saját személyzet létszámát próbálják fejleszteni a kereskedők.
Meddig rendeljünk, hogy karácsonyig megérkezzen a csomag?
Véleményük szerint hazánkban a december közepéhez közeledve és a korlátozások miatt egyre nehezedő és egészségügyileg is kockázatos személyes vásárlások elmaradása miatt az utolsó hetekben egyre hosszabb szállítási időkkel számolhatunk.
A szállítmányozás és logisztikai vállalat a következő ajándékrendelési határidőket javasolja, hogy még idejében megérkezzen a karácsonyi csomag:
- Távol-Kelet: csak légi úton, maximum november végéig, tengeri úton nem érkezik meg.
- Európai országok – a 30 napos szállítási határidőt vállaló webshopokból már kockázatos rendelni.
- Hazai online kiszállítás – csak ha van készleten és maximum december 16-ig adjuk le a rendelést.
Kiemelt kép: Farkas Norbert / 24.hu