Gazdaság

Hetvenezret bukott a szülinapi meccsjegyen a Bayern-szurkoló

De nem csak ő járt pórul, sokan veszíttek komoly összegeket, akiknek külföldi sporteseményre volt jegyük.
Korábban a témában:

Odavágott a koronavírus a sportrendezvényeknek, és a lemondott focimeccsek jegyein nagyobbat bukhattak a drukkerek még azoknál a turistáknál is, akiknek meghiúsult az utazásuk, és a visszafizetéskor lecsíptek a pénzükből – derült ki egyik olvasónk történetéből. Sok a vitás ügy, információink szerint számos utazással kapcsolatos és meccsjegyes panasz van már a Békéltető Testület előtt.

Még tavaly októberben lepte meg olvasónkat a születésnapjára a felesége két jeggyel az idén április 11-re meghirdetett Bayern München–Düsseldorf focimeccsre. A koronavírus-járvány miatt a mérkőzést végül május végén, nézők nélkül, zárt kapuk mögött játszották le, így olvasónk sem szurkolhatott a helyszínen kedvenc csapatának. Ráadásul a World Tickets, amelytől a felesége vette a jegyet, 70 ezer forinttal kevesebbet térített vissza nekik, mint amennyit eredetileg a neje fizetett. Jogosan vagy nem? Ennek jártunk utána.

A Bayern 24 órán belül válaszolt: visszatérítette az alapárat

Amikor olvasónk megtudta, hogy a Német Labdarúgó Szövetség úgy döntött, zárt kapuk mögött kell megtartani a meccseket, először a hazai jegybrókernél érdeklődött a visszatérítésről, de mivel nem kapott érdemi választ, közvetlenül a Bayern Münchennek is írt. Az FC Bayern 24 órán belül reagált, hogy ők már visszafizették a jegyek árát a partnereiknek, és azt ajánlották, hogy olvasónk is a jegybrókernél érdeklődjön.

A meccsrajongó férfi úgy gondolta, innentől már minden sínen lesz, visszakapják a két jegyre kifizetett összesen 172 525 forintot. Csakhogy a bróker a különböző költségekre hivatkozva mindössze 104 ezer forintot utalt vissza nekik, amin felháborodtak, hiszen kis híján 70 ezer forintot buktak így a meccsjegyeken. Annyi vigaszuk volt, hogy a szálloda visszautalta nekik a szobafoglalásra befizetett teljes összeget, sőt, a légitársaság is simán fizetett, csak minimális kezelési költséget vont le.

A jegybróker nem kívánt nyilatkozni az ügyben lapunknak. Más forrásból azonban úgy tudjuk, a brókerek helyzete bonyolultabb lehet a szállásadókénál vagy a légitársaságokénál, ugyanis nem minden esetben kapják vissza a meccsjegyek árát.

A közvetítők költségei drágítják a külföldi jegyeket

Mint megtudtuk, a külföldi sportesemények belépőjegyeihez általában egy vagy több külföldi közvetítőn keresztül lehet hozzájutni. Emiatt a belépőjegy alapárára rárakódik a beszerzésben közreműködő partner(ek) díja és a végső értékesítő saját árrése is. Az ügyfél által fizetendő jegyár ezért magasabb, mint a belépőjegy alapára. A jegyirodáknál eltérőek lehetnek az árak, attól függően, milyen közvetítőkkel dolgoznak, az ügyfél pedig eldöntheti, hogy elfogadja-e az egyik irodánál ajánlott árat vagy másik jegybrókert keres.

Amennyiben egy rendezvény elmarad, ellehetetlenül (akár járvány, akár más ok miatt), a rendezvény szervezője (például a labdarúgóklub) a saját szerződési feltételei szerint nyújt visszatérítést, jellemzően az alapárra. A közvetítők pedig nem térítik vissza a saját jegybeszerzésükkel kapcsolatban felszámított díjakat – emiatt kaphat kevesebbet vissza az ügyfél, mint amennyit befizetett, amikor megrendelte a jegyét.

A hazai irodák többféle lehetőséget ajánlottak azoknak az ügyfeleknek, akik nem mehettek ki a meccsükre:

  • ráfizetés nélküli átfoglalást a következő szezon azonos mérkőzésére,
  • kupont, amely jegyvásárlásra használható  a következő szezonban az adott labdarúgócsapat bármely otthoni mérkőzésére,
  • pénzvisszatérítést, de csak annyit, amennyit ténylegesen visszautalt a hazai jegybrókernek a külföldi partner.

Némelyik klub csak ígérte a visszatérítést

A vírus okozta káoszban szinte minden angol, spanyol, olasz, német bajnoki meccset elhalasztottak, majd később zárt kapuk mögött mégis lejátszottak. (A topligák közül egyedüliként a franciák véget vetettek a szezonnak a járvány kitörése után.) Az ezekre a meccsekre megvásárolt jegyeknél a partnerektől csak a jegyen szereplő összegeket kapták vissza a hazai jegyárusok, nem ritkán nem pénzben, hanem levásárolható voucher formájában. A visszatérítés/voucher általában az általuk a partnernek (nem szervezőnek) ténylegesen befizetett összeg 25–50–70 százaléka volt, meccsenként eltérően. Úgy tudjuk, az olasz meccseknél rendeletet is kiadtak a voucheres jegyvisszatérítésre, hogy megakadályozzák a cégek tömeges bedőlését, elkerüljék fizetésképtelenségüket.

Információink szerint voltak olyan klubok is, amelyek csak ígérték, hogy a jegyek árát visszafizetik, vagy voucher formájában kárpótolnak, de eddig egyik sem érkezett meg a hazai brókerekhez. A bérletekkel vagy jegykontingensekkel, hospitality jegyekkel rendelkező szurkolókat pedig úgy kárpótolták (például a Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United), hogy a klubok költségmentesen átírták a kontingenseket, bérleteket a következő szezonra.

Az átfoglaláson kívül előfordul az is, hogy segítő alapítványnak ajánlják fel a szurkolók a jegyárat, vagy levásárolható voucher formájában némi kezelési költség levonásával kártalanítják őket a kialakult vis maior helyzetben. Hogy melyik országban mit lehet és mit nem, az eltérő.

Voltak olyan sportesemények is, amelyeket töröltek a szervezők a járványra, kormányrendeletre, tilalomra, a sportolók és szurkolók egészségvédelmére hivatkozva (például olyan rangos teniszversenyek, mint a wimbledoni torna vagy a Forma-1-es futamok egy része). Ezeknél az eseményt (a megrendezés utolsó napját) követő 15–30 napon belül automatikusan visszafizették a szervezők a jegyek árát, amit a brókerek is visszaadtak az ügyfeleknek.

Meccsek amúgy nem maradnak el általában, az azonban előfordul, hogy máskor tartják meg azokat, mint eredetileg meghirdették. Ilyenkor a klubok jegyekre vonatkozó ÁSZF-e a mérvadó, ami szerint a jegyek nem lemondhatók. Ha az új dátum nem jó az ügyfélnek, legfeljebb azt teheti meg, hogy átadja valaki másnak a jegyét.

Saját igazolható költségeit levonhatja a jegybróker

A Bayern Münchent ismerve a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke, Baranovszky György biztos abban, hogy a klub automatikusan visszafizette a jegyek árát. Hozzátette, a jegyirodák az általános szerződési feltételben rendelkezhetnek arról, hogy mennyit tartanak vissza, ha a szerződés ellehetetlenül. Megnéztük, de nem találtunk ilyet olvasónk jegybrókerének dokumentumában. Azt viszont írják, hogy az árban a jegyáron kívül benne van az eljárási díj és a beszerzés költsége is. Valamint azt is, hogy amennyiben a visszaigazolás szerinti megrendelés nem vagy csak részben teljesíthető, úgy csak az arányos vételárat fizetik vissza a vevőnek, illetve hogy csak a jegy vételárát térítik meg, kamatot, utalási, kezelési költséget, kiszállítási díjat és egyéb járulékos költségeket, díjakat nem.

Baranovszky György szerint, ha a vírus miatt hiúsult meg a meccs látogatása, akkor valóban ellehetetlenülésről van szó, és a Ptk. alapján a feleknek el kell számolniuk egymással. Ez azt jelenti, hogy a jegybróker a befizetett árból valóban visszatarthatja a szolgáltatás teljesítésével kapcsolatban felmerült igazolható költségeit. De csak ezeket. Ha a fogyasztó szerint ez a levonás túl sok, azt tanácsolja: vetessen fel jegyzőkönyvet. Előfordul, hogy ez már önmagában hatásos lehet, és jobb belátásra bírhatja a szolgáltatót.

Kiemelt kép: Christophe Gateau /DPA /AFP

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.