Gazdaság

Lassan megint annyian járnak a Westendbe, mint a járvány előtt

A Westend látogatóinak száma a járványidőszak legsúlyosabb napjaiban az átlagos forgalom 10 százalékára esett vissza: a korlátozások miatt a megszokott napi 55 ezer helyett alig több mint 5 ezer ember látogatta a bevásárlóközpontot.

Kísérteties volt látni az üres üzleteket, tereket, folyosókat. A Westend megnyitása óta sosem történt olyan, hogy ha kiállt valaki a folyosóra, nem látott mozgást az egész épületben. Most ez is megtörtént. Voltak olyan pillanatok, amikor egy ember sem járt a házban

– idézte föl a 24.hu-nak Ágházi Gyula, a Gránit Pólus csoport vezérigazgatója.

A pláza bezárása azonban a példátlan látogatószám-csökkenés ellenére sem jöhetett szóba. Pedig a járványidőszak alatt ez volt a fő kérdés:

miért nem zár be a Westend, ha nincsenek vásárlók?

Ennek az egyik oka az volt, hogy az épületben több, közszolgáltatást végző üzlet – szupermarket, drogéria, bankfiók és patika – van, ezeknek biztosítani kellett a működési lehetőséget. Jogi szempontból is döntő volt, hogy nyitva maradjon a bevásárlóközpont, még akkor is, ha valójában alig üzemelt. A hitelező bankokkal csak komoly tárgyalások árán sikerült megegyezni a hiteltörlesztés módosításáról. A kormányzat által biztosított moratórium a magyar nagyvállalatok külföldi hiteleivel kapcsolatosan ugyanis nem adott egyértelmű iránymutatást.

Az üzletek bérlői ugyanakkor amiatt panaszkodtak, hogy ők viselik a válság terheit:

Nincs forgalom a plázában, de az üzleteknek a teljes bérleti díjat fizetniük kell
A nullához közelítő bevételekkel egyre súlyosabb helyzetbe kerülnek a bevásárlóközpontok bérlői.

A vezérigazgató szerint a rendkívüli helyzetben egy mindenki számára elfogadható megoldást kellett kidolgozni a bérlőkkel, az üzemeltetést végző alvállalkozókkal, a hitelezőkkel, valamint a jogalkotókkal. A ház gyorsan reagált a kialakult helyzetre, egyik napról a másikra csökkentette a működési költségeit, enyhítve a bérlők terheit. Ágházi Gyula elmondta: kulcsfontosságú volt, hogy a jogalkotó ne avatkozzon a bérlő és a bérbeadó jogviszonyába, hiszen annál jobb üzleti megoldást, mint amit két, egymásra utalt piaci szereplő köt, nem lehet szabályozással kialakítani. A Westend munkatársai végül egyesével ültek le a bérlőkkel, és személyre szabott megoldásokat ajánlottak.

Ami nem kizárólag a bérleti díj csökkentését jelentheti, magába foglalja a fizetési átütemezést, az üzemeltetési költségek csökkentését, az egyéb díjak (például a marketing-hozzájárulás) időszakos elengedését. A Westendnél az a cél, hogy miután a piac lenyugodott, a nyár végére visszaálljanak a tavalyi üzleti megállapodások. Ha ez sikerül, az jó hír, hiszen azt jelenti, hogy a vásárlóerő és a fogyasztási szint is elérte a pandémia előtti szintet. Június második felére egyébként, annak ellenére, hogy a mozit még nem lehetett megnyitni, 80 százalékos szintre emelkedett vissza a napi látogatószám.

Bár a válsághelyzet elmúlt, a bevásárlóközpont vezetése igyekszik a korábbinál jobban kihasználni az épület szabadtéri területeit. A tetőteraszon található 3000 négyzetméteres zöldterületen új vendéglátóhelyeket nyitnak, szabadtéri sportprogramokat szerveznek, és a látogatókat is biztatják arra, hogy az információs pultnál felvehető piknikkosárral a kezükben kiüljenek a tetőkert füves területeire.

Kiemelt kép: Mohos Márton / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik