Gazdaság

Nem a reklámok miatt adjuk oda az 1 százalékot

A válaszadók 73 százaléka döntött úgy idén, hogy adója 1 százalékát felajánlja valamilyen szervezetnek vagy alapítványnak. Akik nem tervezik, azok főleg arra hivatkoznak, hogy nem hisznek abban, hogy az összeg valóban célba ér. Néhányan úgy gondolják, hogy mivel kis összegről van szó, úgysem segítene a civil szervezeteknek, de sokan sajnos el is feledkeznek arról, hogy szabadon rendelkezhetnek adójuk 1 százalékról – mutatja a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány felmérése.

A felajánlással élők többségének pozitív élmény az adó 1%, a válaszadók 91 százaléka még sosem bánta meg, hogy valamelyik alapítványnak felajánlotta az összeget.

A férfiakat jobban érdekli, hogy mire ment el az 1%

A kérdőív alapján a válaszadók 66 százaléka visszajelzést vár az 1% felhasználásáról. A felmérésben részt vevők csaknem kétharmadának számít az, hogy visszajelzést kapjon arról, hogy a felajánlott összegével pontosan mivel tudta segíteni a szervezetet. A többség (72%) azért ajánlotta/ajánlja fel adója 1 százalékát, mert úgy érzi, hogy ezzel segíteni tud másokon.

Bár az eredmények összességében nem mutattak nagy eltéréseket nemre és korra vonatkozóan, érdekes, hogy a válaszadók közül a 36 év feletti férfiak 24 százaléka utánanéz, hogy az általa kiválasztott szervezet mit vásárolt a felajánlott pénzből. A fiatalabb korosztályról ez nem mondható el, a 18-35 éves férfiak 15 százaléka követi nyomon, hogy mire használták fel a felajánlását. A nők körében mind az idősebb, mind a fiatalabb korosztály kevésbé érdeklődik az iránt, hogy mire költik adója felajánlott 1 százalékát a kedvezményezettek.

Többet ér az 1%, bár kevesebben adják

A felmérés szerint a válaszadók 35 százaléka minden évben ugyanannak a civil szervezetnek segít adója 1 százalékával, 25% általában egy-egy terület vagy téma kapcsán választ szervezetet. A válaszadók 29 százalékánál változó, hogy kinek adja az összeget, 11% pedig minden évben szándékosan másnak ajánlja fel.

Ez az eredmény amúgy egybevág más korábbi szja 1% témában készült felmérések következtetéseivel. A Magyar Fundraising Akadémia (MFA) nagymintás, reprezentatív szja 1% motivációs kutatásai is rendre kimutatták a felajánlók lojalitását. A kitartó támogatás nagy érték, hiszen az eSZJA rendszer 2017-es bevezetése óta azzal, hogy a NAV készíti el a bevallástervezetet, az adófizetőknek már nem kell foglalkozniuk az adóbevallással, utóbbi fejlemény pedig az 1% felajánlási hajlandóság csökkenését eredményezte az elmúlt években. Az MFA elemzési adatai az eSZJA debütálása óta 400 000 felajánló elvesztését mutatták ki, amit gyakorlatilag elfed az a tény, hogy a civilekhez jutó 1% felajánlások értéke ennek ellenére mégis nőni tudott az adóköteles jövedelmek jelentős emelkedése miatt. A felajánlók elvesztése valójában mégis több milliárdos kiesést jelent az 1 százalékra jogosult jótékonysági szervezetek finanszírozásában.

Nem számít a reklám

A válaszadók 72 százaléka az egészségügyben tevékenykedő civil szervezetnek ajánlja fel az 1 százalékot, 14% az állatvédelemmel, 6% pedig az oktatással kapcsolatos szervezetnek adja az összeget. A válaszadók továbbá sporttal, kultúrával, környezetvédelemmel, gyerekekkel és vallással kapcsolatos civil szervezeteknek nyújtanak segítséget az összeggel, és persze lehet átfedés is, hiszen vannak egészségüggyel foglalkozó gyermek alapítványok is.

A felajánlással kapcsolatos hirdetések, reklámok és cikkek saját bevallásuk szerint nem befolyásolják a kitöltők nagy részét (75%), ez pedig elgondolkodásra késztetheti a szervezetek egy részét.

Május 20 maradt a személyi jövedelemadó bevallás határideje

Bár a koronavírus-válság miatt számos adózási határidőt kitoltak, a május 20-i szja-bevallási határidő nem változott. Előtte bő egy héttel már csaknem 2,8 milliószor léptek be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) eSZJA felületére az ügyfelek, hogy megnézzék személyi jövedelemadó bevallási tervezetüket, közülük 700 ezren változtatás nélkül, több mint 286 ezren némi módosítással jóvá is hagyták a dokumentumot.

Az adóhatóság keddi közleményében emlékeztetett, hogy a NAV által készített, személyre szabott dokumentum pillanatok alatt elérhető a hivatal weboldaláról is azonosítás (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás) után. A többségnek nincs dolga a tervezettel, mert a NAV minden jövedelmi adatot megkapott a munkáltatóktól.

Több mint 530 ezren a közelmúltban kapták kézhez postán a tervezetet, amelyet csak azoknak kell korrigálni, akik abban eltérést találnak saját nyilvántartásukhoz képest.

A több mint ötmillió adózó közül azoknak kell mindenképpen kiegészíteniük az szja-bevallási tervezetet, akiknek olyan jövedelmük volt tavaly, amiről a NAV-nál nincs adat. Ilyen az őstermelői jövedelem, vagy például a lakáskiadásból, lakáseladásból származó jövedelem. Ugyancsak ki kell egészíteniük a tervezetüket az áfafizetésre kötelezett magánszemélyeknek és az egyéni vállalkozóknak.

A május 20-i bevallási határidőig még bárkinek lehetősége van arra, hogy az elektronikus megoldás helyett akár papíralapon küldje be bevallását, és rendelkezzen adója 1+1 százalékáról.

Ha bárkinek kérdése lenne a tervezetekkel kapcsolatban, általános tájékoztatás előzetes regisztráció nélkül is kérhető a NAV Infóvonalán, az ingyenesen hívható 1819-es telefonszámon – hívta fel a figyelmet az adóhatóság.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

Ajánlott videó

Olvasói sztorik