Hosszú időn keresztül nyomasztják majd még a német fogyasztókat a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások során szerzett tapasztalatok a nürnbergi GfK piackutató intézet felmérése szerint.
A GfK kutatóti a „Covid-19 Consumer Pulse” című felmérés alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a jövőben a fogyasztók tudatosabban fogják meghozni vásárlási döntéseiket.
Nehéz gazdasági környezet és szűkös elkölthető jövedelem lesz az új norma
– fogalmazott Petra Süptitz, a GfK szakértője, hozzátéve, hogy „a kereskedőknek és a gyártóknak is erre kell majd berendezkedniük”.
A válaszadók harmada számít arra, hogy a jövőben kevesebb elkölthető jövedelem áll majd rendelkezésére olyan tartós fogyasztási cikkek vásárlására, mint bútor, autó vagy tévékészülék. A járványügyi korlátozások a fogyasztók vásárlási szokásain is nyomot hagytak. Április folyamán például a németek 70 százaléka legalább egy alkalommal vásárolt interneten.
A vásárlói magatartás több fázisban módosult a korlátozások alatt a GfK megfigyelése szerint. Az első, pánik szakaszban a vásárlók olyan cikkeket szereztek be, amelyekre azonnali szükségük volt, például számítógép monitort és más hasonló felszereléseket otthoni munkavégzéshez. Az ezt követő berendezkedési fázisban a környezetüket otthonosabbá tevő cikkeket, például játékkonzolokat szereztek be. A harmadik fázis, amikor az ismét megnyíló üzletek látogatására rendezkednek be, még csak most kezdődik – írja a GfK vásárlói magatartást elemző felmérése.
A kereskedők előtt új lehetőségeket nyitott meg a válság a GfK szakértői szerint. Nagyobb szerephez juttathatták például a mobil alkalmazásokat és a különböző média platformokat az ügyfelekkel fenntartott kapcsolatok ápolásában.
(MTI)
Kiemelt kép: Stuttgart, 2020. április 6. A stuttgarti nemzetközi repülõtér bezárt fõ utascsarnoka a koronavírus-járvány idején, 2020. április 6-án. MTI/EPA/Ronald Wittek