Gazdaság

Szívhatnak a nagycsaládosok az állami támogatással vásárolt autóval

Rémálom lett a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, mondta olvasónk, aki felhívta a figyelmünket arra, mivel szembesülhetnek az autószalonokban a reménybeli vevők.

Nagycsaládos autóvásárlási kedvezmény

A kormány családvédelmi akciótervének részeként 2019. július 1-jétől igényelhető a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. A három- vagy több gyermekes családok legalább 7 üléses új személygépkocsi vásárlásához  a vételár 50 százalékának megfelelő, de maximum 2,5 millió forint támogatást igényelhetnek.

Az átlagos vásárló eladja a meglévő autóját, hozzácsapja összekuporgatott megtakarítását, esetleg hitelt is vesz fel, hogy meg tudja venni a maximum 2,5 millió forintos állami támogatással a nagycsaládosok számára kiválasztható hétszemélyes autót.

A támogatásokat kezelő Magyar Államkincstár tájékoztatója szerint a folyamat úgy néz ki, hogy

  • először birtokba adja a kereskedő az autót,
  • aztán megküldi a kincstárnak a szerződést öt napon belül,
  • hogy aztán a kincstár 15 napon belül utalja a kereskedőnek az állami támogatást.

A gyakorlatban azonban úgy tűnik, ez nem működik ilyen flottul, több olvasónk panasza és számos Facebook-bejegyzés is erre utal. Előfordul, hogy a kereskedő addig nem hajlandó birtokba adni a járművet, amíg a kincstár nem utalja át a támogatás összegét, vagy a vevő nem perkálja le a 2,5 millió forintot, amit visszakap, ha megérkezik a kincstártól az utalás. Így aztán

a vevőnek se autója, se extra pénze, és az olvasói panaszok szerint erről még csak nem is tájékoztatják előre.

Az egyik Facebook-bejegyzésben például a Pappas Autóra érkezett panasz, hogy nem adja ki az autót, amíg nem érkezik meg az állami támogatás, illetve hogy a vevő csak akkor veheti birtokba a járművet, ha megelőlegezi a 2,5 forintos támogatást is. A kereskedő viszont azt állítja, hogy még a forgalomba helyezési folyamat kezdetekor beküldik az államkincstárnak a dokumentációt, így amire a kincstár által vállalt fizetési határidő lejár, forgalomba helyezik a gépjárműt. Tapasztalataik alapján a nagyszámú kérelem miatt jelentős a kincstári dolgozók leterheltsége, és jelenleg nem tudják tartani a vállalt határidőt.

A megoldás az lenne, ha a a kereskedők a vállalt határidőre megkapnák a pénzt, ezzel együtt a Pappas azt írta érdeklődésünkre, hogy törekszenek a gördülékeny ügyintézésre. Az utóbbi időben több esetben is találtak megoldást hasonló helyzetekre, és állításuk szerint egyszer sem volt az autó átadásának feltétele, hogy megérkezzen a kincstártól a 2,5 millió forint, illetve az ügyfélnek sem írtak elő letétfizetési kötelezettséget. Azért nem, mert jogkövetően kívánnak eljárni, tették hozzá.

Ezek szerint amit az olvasók leírtak, nem jogkövető. A kincstár és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) lapunknak adott válaszából viszont az derült ki, hogy a kereskedők visszatarthatják az autót, azaz előfordul amit az olvasók tapasztaltak, hogy amíg nincs utalás, addig nincs autó. Kereskedőberkekben úgy tudják, a helyzet rendezésére a kincstár és a kereskedők szövetsége között egyeztetések zajlanak.

A márkakereskedők szövetsége megerősítette, hogy előfordulnak esetek, amikor az autószalon csak a pénz beérkezése után adja át az autót. Ennek oka legtöbbször az, hogy a kereskedés hamarabb tudná átadni a gépkocsit, mint ahogy a kincstártól megkapja az igazolást arról, hogy a vevő csak nála adta le a határozatot. Minden olyan esetben, ahol elakadás van, a kincstár és a GÉMOSZ igyekszik segíteni, hogy a kiválasztott gépkocsi mielőbb a vásárló használatába kerüljön – válaszolta a szövetség a megkeresésünkre.

Ebből úgy tűnik,

mintha a kereskedőre lenne bízva, hogy mikor adja ki az autót.

Mint kérdésünkre kiderült, a program indulásakor akadtak problémák amiatt, hogy a támogatás megítéléséről szóló határozat nem tartalmazta a kiválasztott márkakereskedő adatait, és így lehetőség volt akár több helyre is leadni a határozatot. Ezt korrigálták, és a kincstár most már visszaigazolja a márkakereskedésnek, hogy ő a jogosult az ügylet kezelésére, ő fogja az ügylet zárását követően megkapni az állami támogatást. Ez az adminisztráció időigényes, így fordulhat elő, hogy a gépkocsi hamarabb átadható, mint ahogy az igazolás beérkezik. Miután jelentős összegről van szó, a kereskedés akkor jár el kellő gondossággal, ha megvárja a visszaigazolást, vagyis a GÉMOSZ szerint rendben van, ha a vevőnek kell várnia.

A kincstár válasza szerint a kérelmek elbírálása után a lehető legrövidebb időn belül meghozzák azt a határozatot, amely alapján a támogatást ténylegesen igénybe lehet venni. A gépkocsi birtokba vételét követő öt munkanapon belül az adásvételi vagy lízingszerződést az arra jogosult személynek, a kereskedőnek vagy egy általuk meghatalmazott személynek meg kell küldenie a kincstárhoz. A támogatás folyósítása csak ezt követően történhet meg. A kincstár sem tagadta, előfordulhat, hogy – bár a családok rendelkeznek a határozattal – az adott kereskedő addig nem adja át az autót, amíg ők nem utalják át a vásárláshoz szükséges támogatást. Vagyis a kincstár szerint is a kereskedő döntése, kiadja-e az autót vagy sem.

A kincstár azonban úgy tudja, általános tapasztalat, hogy a kereskedők előzetesen tájékoztatják az autóvásárlást tervező családokat arról, hogy ha késik utalás, akkor addig nem kapják meg az autót, amíg az állami támogatás meg nem érkezik. Ennek ellenére javasolják, hogy mindenki egyeztessen a szerződés aláírása előtt a kereskedővel – ami ellentmondás, hiszen ha valóban általános lenne a tájékoztatás, akkor erre nem lenne szükség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik