Gazdaság

Legalább kétmilliós megbízás kell ahhoz, hogy 100 kilométert utazzon egy szaki

Hol vannak a földrajzi mobilitás korlátai az építőiparban? Mennyit hajlandó utazni egy szakember a munkáért? Milyen feltételekkel? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Mapei Kft. kétszáz építőipari szakember megkérdezésével készült felmérése.

Azt derítették ki, hogy

  • az építőipari szakemberek 85 százaléka a lakóhelyétől számított 100 kilométeren belül vállal munkát.
  • Az átlag ennél kevesebb, 76 kilométer.
  • Ennél messzebb átlagosan kétmillió forint értékű megrendelésért lennének hajlandóak munkát vállalni a szakemberek.

A válaszadók 45 százaléka lenne hajlandó hosszabb időt, akár egy hetet távol lenni a családjától egy megbízás teljesítéséért. Ez 1,65 millió forint értékű megrendelés felett érné meg nekik. 21 százalék semmilyen feltétellel nem töltene hosszabb időt távol, 34 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Mobilisabbak, akik már dolgoztak külföldön

A megkérdezett szakemberek fele dolgozott már külföldön építőiparban, átlagosan 26 hónapot. Akik külföldi munkatapasztalattal rendelkeznek, mintegy 50 százalékkal messzebb vállalnak munkát, de 50 százalékkal többet is kérnek a munkájukért, mint akik nem dolgoztak külföldön.

Még nagyobb a különbség, ha hosszabb időt kell távol lenni a családtól. Aki nem volt külföldön, átlag egymillió forint értékű megbízásért vállalná, hogy egy hetet távol tölt a családjától, míg aki már dolgozott külföldön, 2,5 millió forintért vállalná a távollétet.

A külföldi munkavállalási tapasztalattal rendelkezők 12 százaléka tervezi, hogy a jövőben külföldön vállal munkát, további 21 százalék elképzelhetőnek tartja. Aki viszont nem dolgozott még külföldön, az nem is akar. Mindössze 1 százalékuk volt biztos abban, hogy vállalna munkát külföldön, 17 százalékuk bizonytalan a kérdésben.

A felmérést végző cég ügyvezetője, Markovich Béla szerint a mobilitásnak ára van. Az utazás, a családtól való távollét jelentős fizikai, szellemi és anyagi terheket ró a szakemberekre, és a tapasztalatok szerint ezt nem szívesen fizeti meg a hazai piac. Amíg ez nem változik, addig a mobilitás nem enyhít a szakemberhiányon.

Kiemelt kép: Illusztráció, munkások dolgoznak a füzéri vár felújításán 2019. november 22-én. MTI/Vajda János

Ajánlott videó

Olvasói sztorik