Annyira eldurvult már a helyzet, hogy a MÁV-nál már haváriaközpotot hoztak létre, hogy legalább értesüljenek az utasok a vonatkésésekről, és a cég vezérigazgatója, Homolya Róbert is elismerte, jogosak az utastájékoztatást ért kritikák. Olvasónk ritkán utazik vonattal, nemrégiben próbálta ki először a MÁV-appot, és rögtön belefutott egy vonatkésésbe a Budapest Nyugati pu. – Monor vonalon. 10.50-re ért ki az állomásra, és mint kiderült, a 10.49-es vonat akkor még sehol nem volt. A késés kivételesen jól jött neki, gondolta, vesz jegyet az appból. Csakhogy erre a vonatra már nem tudott, mert legkésőbb addig lehet, amikor menetrend szerint el kell indulnia a vonatnak.
Jobb híján vett egy jegyet a következőre. A jegyen szerepelt, melyik vonatra szól, hogy 4 óra hosszat érvényes, de nem a vásárlás időpontjától számítva, hanem a következő vonat indulásától számítva.
A MÁV megkeresésünkre megerősítette,
A menetrend szerinti indulási időpont pedig egyben a megváltott menetjegy érvényességének kezdeti időpontja (kivétel automatás vásárlás/átvétel).Ez azért van így, mert a MÁV szerint ha megengedett lenne a menetrend szerinti indulási idő utáni jegyvásárlás, akkor előfordulhatna, hogy az utas csak akkor váltana jegyet, amikor már látja, hogy közeledik a kalauz. Azaz nem a ténylegesen megtett távolságra fizetne, hanem csak arra a szakaszra, amikor biztosan ellenőrzik.
A MÁV azt állítja, hogy az alkalmazást fejlesztik és a felhasználói visszajelzéseket is figyelembe veszik, tervezik, hogy ne csak a menetrend szerinti időpontokig, hanem a tényleges indulási időpontig – legyen az akár a menetrend szerinti időpontnál később – lehessen jegyet venni az önkiszolgáló rendszerekből.
Megbüntethetik, akinek későbbi vonatra van csak jegye
Jelenleg ha felugrunk a késő vonatra, úgy, hogy nem arra szól a jegyünk, két eset fordulhat elő.
- Ha a késő vonat előbb indul, mint a következő, amire jegyet vettünk akkor még nem érvényes a jegyünk.
- Ha a következő vonat is késik, és csak az után jön, amikor már a másiknak is el kellett volna indulnia, akkor elvileg már érvényes a jegyünk.
A MÁV megkeresésünkre azt írta, amennyiben fizikailag létező, kinyomtatott, pénztárban vagy automatából váltott menetjegyről van szó, azt belső szabályozás alapján érvényesnek fogadják el a késett vonaton. Az elektronikus úton bemutatható menetjegyeknél viszont nem lehet eltekinteni a pótdíjazástól, ugyanis
Nagy a szigor, pedig a MÁV rendszere is hibázik néha, például amikor „vissza a jövőbe” típusú jegyet adott ki az automata:
A kalauztól is függ
Vonattal bejáró egyik kollégánk szerint mivel a jegyen rajta van a vásárlás időpontja, van olyan kalauz, aki elfogadja a késő vonaton, de előfordult már az is, hogy megbüntették, mondván még nem érvényes a jegye.
A Tékozló homáron is olvashatunk hasonló esetről – az utas azt sem tudta, hogy a késő vonatra szállt fel, a kalauz azonban megbüntette, mert még nem volt érvényes a jegye.
Vagyis a MÁV
- online nem biztosít lehetőséget arra, hogy késő vonatra jegyet vegyünk.
Miközben a késések az elővárosi közlekedésben szinte mindennaposak.
- És ha vettünk jegyet a következő vonatra, de egy korábbi későre szállunk fel, megbüntethetnek ugyanúgy, mintha egyáltalán nem lenne jegyünk.
Este, amikor már ritkábban, mondjuk csak óránként járnak a vonatok, kifejezetten kitolásnak tűnik megvárni a következő vonatot, ha a késő indulna hamarabb.
Ami nem igazságos, hogy ha valaki éppen hogy eléri a vonatot, és már rajta ül, akkor nem tudja becsületesen, a felszállás helyétől megvenni a jegyét, utólag. Kicsit rizikózva, eggyel későbbi állomástól azonban igen – ennyit csalva tehát megúszhatja büntetés nélkül, ha csak később jön a jegyellenőr.
A MÁV a kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében javasolja, hogy olvassuk el az appos regisztráció során/után a felhasználási feltételeket, amiket kötelező elfogadni. A GYIK-ban is sok részletkérdésre adnak választ.
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba