A posta újítást vezet be, mostantól a csomagokhoz hasonlóan nyomon követhetőek az ajánlott levelek is, azaz a 16 jegyű azonosító ismeretében megnézhetjük, hogy éppen hol tart a kézbesítés. A projekt annyira előrehaladott, hogy erről már szórólapokat is kiküldtek. Olvasónk legalábbis a IX. kerületben, Külső-Ferencvárosban kapott ilyet a postaládájába a múlt hét csütörtökön.
A szórólapon szerepel, hogy országosan bevezetik az elektronikus kézbesítési rendszert. Ez azt jelenti, hogy megszűnik a papíralapú adminisztráció az ajánlott levelek átvételekor, helyette a kézbesítőnél PDA-n, a postán pedig digitális aláírópadon szignálhatunk majd. E-személyivel is beazonosítható lesz a levél átvevője. A postaládákba dobott értesítők is részben mobil nyomtatón készülnek.
Annyit írtak még a PR-anyag alján, hogy a bevezetés szakaszosan történik, és előfordulhat, hogy átmenetileg még a korábban megszokott módon vehetjük át az ajánlott levelet.
4,3 milliárd forintos fejlesztés
Honlapján azt is írja a posta, hogy az összes postai könyvelt levélküldemény (belföldi és bejövő nemzetközi ajánlott, tértivevényes levelek és hivatalos iratok) követhető lesz minden ügyfél számára a feladástól az átvételig.
Lesz egy új levéltermékük is, a regisztrált közönséges küldemény, amely feladásának feltétele az elektronikus feladójegyzék (elektronikusan előreküldött adatok) használata. Ennek kézbesítése ugyan nem személyes átvételhez kötött, de amikor a kézbesítő a postaládába helyezi a levelet, elektronikus eszközön rögzíteni fogja a kézbesítési eseményt, amelynek alapján az ilyen típusú küldemények feladói részére kézbesítési statisztikákat tudnak rendelkezésre bocsátani.
A fejlesztés az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásával valósul meg, 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból. A Magyar Posta saját forrásából további, nagyságrendileg 1,9 milliárd forintot fordít a projekt megvalósítására. Tervezett befejezési dátum: 2018. június 30.
Tavaly az MTI-ben azt közölték, hogy a kialakított informatikai rendszert november második felétől tesztelik, hét kézbesítő posta bevonásával – Budapest (Csepel), Ercsi, Gyöngyös, Miskolc, Monor, Sopron, Nagykáta településeken – kezdik meg az ajánlott levelek és egy bevezetés előtt álló új szolgáltatás, az azonosított levél teljes feladási, feldolgozási és kézbesítési folyamatainak próbaüzemét az új elektronikus kézbesítési rendszer használatával. A projekt országos kiterjesztését akkor 2019 első felére jelezték.
Az újítás mindenképpen forradalmi, hiszen mint korábban írtuk, előfordultak problémák az ajánlott leveleknél:
Frissítés: a Magyar Posta cikkünk megjelenése után a következő kiegészítést kérte:
Valójában már 2019. januárja óta elérhető a nyomonkövetési szolgáltatás a posta weboldalán és mobilapplikációjában, vagyis könyvelt levél esetén a küldeményazonosítóval már most is tájékozódhatunk annak útjáról.