Gazdaság
Oil. (Photo by Neal Wilson/Construction Photography/Avalon/Getty Images)

Nem kritizálni kellene a harmincasokat, hanem jobban megbecsülni

Átlagosan kétévente váltanak munkahelyet, nem kifejezetten lojálisak, viszont elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y-generáció, akiket nem sok pozitív bírálat ért az elmúlt évek során. A generáció tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók és nem kifejezetten megbízhatóak. De vajon tényleg ennyire nehéz eset az Y-generáció?
Korábban a témában:

Az Y-generáció tagjai több mint 20 éve aktív résztvevői a munkaerőpiacnak, legfiatalabb tagjaik is már legalább hat éve dolgoznak: ők azok az emberek, akik nem a digitális, információ központú világba születtek, hanem együtt nőttek fel azzal. A baby boomerek és a korai X-generáció gyermekei (utóbbiakat még arra neveltek, hogy munkahelyet egy életre válasszanak), akik arra biztatták utódaikat, hogy bármi lehet belőlük és sosem késő váltani. Ennek fényében az Y-generáció tagjai tehát már nem feltétlenül a biztonságot és a rutinszerűséget tartják szem előtt a munkahely választás során, inkább közösséget keresnek, ahol garantált a személyes növekedésük, ahol lehetőségük van kompetenciáikat fejleszteni.

Ennek tudható be a gyakoribb és könnyebb váltás munkahelyeik közt: ha nem kapják meg a számukra fontos fejlődés lehetőségét, akkor nem sokat hezitálnak- valószínűleg ezért ragadt rájuk a job-hopper gúnynév. Azonban érdemes mégis odafigyelni rájuk, ugyanis az Y- és Z-generáció tagjai elképesztő gyorsasággal és könnyen tanulnak, fogékonyak az újdonságokra, könnyen adaptálják a változásokat és nem utolsó sorban simulékonyak, rugalmasak. Ezen felül nem riadnak vissza a külföldi munkavégzéstől vagy az ingázástól, a nyelveket pedig gyorsan sajátítják el, ezzel nem kis előnyt szerezve idősebb társaikkal szemben.

A mi generációnkat – a közvélekedéssel szemben – egyáltalán nem nehéz motiválni: szeretjük az igényes munkakörnyezetet, nagyra értékeljük a jó csapatot és a támogató környezetet, jól fogadjuk a kihívásokat és lelkesedünk az újdonságokért. Nem riadunk vissza az utazástól, motivál bennünket a jótékonykodás, valamint az, ha munkánkkal hozzátehetünk a világhoz. Korántsem olyan nehéz együttműködni egy Y-generációs munkatárssal, az egész csupán a hatékony kommunikáció függvénye.

– állítja Virág Viktor a MADS Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja, aki nemrég elnyerte a Fivosz Év Fiatal Vállalkozója díját.

A MADS Csoport két évtizede foglalkozik munkaerőközvetítéssel, a teljes életkori spektrumot lefedik a 16 évesektől a nyugdíjas korúakig, így jó rálátással rendelkeznek a különféle generációk elvárásaira, viselkedésére és megítélésére munkafronton.

Sokkal jobban meg kellene becsülni a fiatal generációkat, nem tesz jót nekik, hogy folyamatosan a kritikákkal szembesülnek

– hívja fel a figyelmet Lator Sándor, a MADS igazgatósági tagja, aki egyébként X-generációs vezető.

Ha valaki állandóan azt hallja, hogy megbízhatatlan és felelőtlen, akkor idővel azonosul ezzel a képpel, pedig az Y-generáció olyan lendülettel és tanulni-, tapasztalni akarással rendelkezik, mint előtte senki. És ne feledjük el, hogy ma még munkavállalóként emlegetjük őket, de nemsokára az Y-generáció tagjai lesznek a fő üzleti döntéshozók. Hiba elidegeníteni őket csak azért, mert nem értjük meg a motivációjukat és az igényeiket.

Az Y-generáció elfogadásának erősítése érdekében a MADS 2019-ben kampány indít „Igazságot az Y-generációnak!” címmel. A kampányban – amelynek fő felületei a közösségi média csatornák lesznek – pozitív példák megosztásával szeretnék megváltoztatni a fiatal generációkról kialakult negatív képet és közelebb kívánják hozni egymáshoz a munkaerőpiac különböző életkorú csoportjait.

Kiemelt kép: Neal Wilson/Construction Photography/Avalon/Getty Images

Ajánlott videó mutasd mind

Refuelling with unleaded petrol at a petrol station in Bad Homburg vor der Hˆhe, photographed in January 1985.

Nyolcvan éven át mérgeztek minket tudatosan

A benzin ólmozása egyszerű alkohollal kiváltható lett volna, ám literenként egy centért, és az iparág feletti kontrollért cserébe az „olajipar” a már akkor is méregként ismert ólmot választotta.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.