Gazdaság
Gyõr, 2018. július 24.
Dolgozó egy motor-összeszerelõ robotnál az Audi Hungaria Zrt. új, elektromos motorokat gyártó gyõri üzemcsarnokában az avatás napján, 2018. július 24-én.
MTI Fotó: Krizsán Csaba

Havi 1,2 milliót vihetne haza egy magyar audis melós, ha úgy fizetnék, mint a németeket

Korábban a témában:

A magyar Audinál 2017-ben 444 ezer forint volt a bruttó átlagkereset, ami  nem hangzik rosszul. Tavaly az Audi Zrt. 13 612 dolgozójának átlagbére 50 százalékkal haladta meg az országos átlagot. Sokan nem értették, hogy mégis miért követelnek a szakszervezetek és a munkavállalók 18 százalékos béremelést. De mint a G7 cikkéből kiderül, ez a kérés nem túlzó. A német anyacég ugyanis egyáltalán nem volt bőkezű a magyar béreknél, hanem nagyon is alulfizeti a magyar dolgozókat, akik így – a cég nyereségén túl – a németek magasabb fizetéséért is kénytelenek megdolgozni.

A cikkben részletes számításokkal támasztják alá, hogy

ha az Audi a munkások által előállított hozzáadott értékből ugyanakkora részt fizetne ki a magyar, mint a német dolgozóknak, akkor a magyar melósoknak legalább havi 1,2 millió forintot kellene hazavinniük.

Íme, néhány viszonítási pont, amelyet a cikkben megemlítenek, mielőtt eljutnak ehhez a számhoz:

  • Németországban az országos átlagbér 216 százalékát fizeti meg az Audi a dolgozóinak – ez alapján bruttó 526 ezer forintot kellene keresniük a magyar munkásoknak.
  • Az Audi vállalatokat összehasonlítva az látszik, hogy a magyar munkavállalók a német kollégáik által megkeresett összegek 22 százalékát kapták csupán 2017-ben.

A termelékenységet és a fizetéseket nézve az derült ki, hogy

  • a német munkavállalók a megtermelt hozzáadott érték 2,5-3-szor nagyobb részét kapják meg fizetésként, mint a magyarok, illetve hogy
  • ugyan a magyar munkavállalók 45-35 százalékkal kevesebb hozzáadott értéket termeltek a németországiaknál, a bérük azonban ennél jóval többel, 78 százalékkal volt alacsonyabb.

Ráadásul a fenti számítások mind olyan pénzügyi beszámolókra épülnek, amelyek adatai nagyban függnek a magyar leányvállalat és a német anyavállalat közti belső elszámolóáraktól, rögzítik a cikkben.

Kiemelt kép: Dolgozó egy motor-összeszerelő robotnál az Audi Hungaria Zrt. új, elektromos motorokat gyártó győri üzemcsarnokában az avatás napján, 2018. július 24-én. MTI / Krizsán Csaba

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.