Gazdaság

Veszélybe kerülhet az autóipari munkahelyek fele

Több tízezer autóipari munkahely eshet az elektromobilitás áldozatául Németországban a Fraunhofer IAO gazdaságkutató intézet kedden publikált, az autóipari vállalatok szakmai képviselete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) és az IG Metall gépipari szakszervezet megbízásából készült tanulmánya szerint.

A Fraunhofer IAO (Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation) stuttgarti kutatóintézet tanulmányában a hajtáslánc- és motorgyártó ágazatban Németországban jelenleg meglévő 210 ezerből 2030-ig 75 ezer munkahely megszűnését vetíti előre, amennyiben az elektromos autók részesedése 40 százalékosra bővül az újautó-értékesítésen belül. A kutatás szerint ha pedig a részarány 90 százalékra emelkedik, akkor viszont már a munkahelyeknek a fele válna feleslegessé.

Az elektromos autók hajtáslánca alig kétszáz részegységből áll, szemben a jelenlegi technológiához szükséges mintegy ezerkétszáz részegységgel. Az elektromos autók terjedése azonban nemcsak a hajtáslánc-gyártó ágazatot, hanem más fémipari és gépipari ágazatokat is hátrányosan érintene a foglalkoztatás alakulása szempontjából. A német autóipar egyébként az elmúlt években átlagosan 840 ezer alkalmazottat foglalkoztatott.

Nincs ok pánikra?

A tanulmány megállapításai azonban Jörg Hofmann az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint „nem adnak okot pánikra”, hiszen időben jelzik az ágazat előtt álló kihívásokat.

A politikának célzott intézkedésekkel kell létrehoznia a strukturális átalakulás keretfeltételeit, az autóiparnak pedig tömeges átképzési programmal kell gondoskodnia arról, hogy alkalmazottai ne essenek a strukturális átalakulás áldozatául,

fogalmazott.

A Bosch autóipari beszállító cég üzemi tanácsának elnöke, Hartwig Geisel rámutatott, hogy egyes régiókban tudatos megelőző intézkedések nélkül komoly foglalkoztatási gondok léphetnek fel. Példaként a hamburgi és bambergi üzemeket hozta fel, ahol a 13 ezer alkalmazott szinte kizárólag belsőégésű motorok alkatrészeinek előállításával foglalkozik. A térség ipari bázisának megóvása érdekében feltétlenül új technológiákat kell betelepíteni, figyelmeztetett.

A technológiai váltás elsősorban a benzinmotorokra szakosodott kisebb autóipari beszállítókat veszélyezteti leginkább,

ez Oliver Riedel véleménye, aki a Fraunhofer IAO kutatásvezetője. Az IG Metall szakszervezetnek ezért feltett szándéka foglalkoztatási tervet készíteni minden egyes autóipari vállalat számára.

Az elektromobilitás kulcsfontosságú eleme az akkumulátor, amelynek gyártását jelenleg szinte kizárólag dél-koreai és kínai vállalatok végzik. Bernd Osterloh, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a következő akkumulátorgeneráció már feltétlenül Európában készüljön. A lítium-ion akkumulátor technológiába invesztálni ezért szerinte elhibázott lépés lenne.

Kiemelt kép: MTI / Nyikos Péter

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik