A korai nyári időjárás az autósok számára egyértelmű jelzés arra, hogy téli abroncsaikat nyárira cseréljék. Persze csak azoknak, akik rendelkeznek az évszaknak megfelelő gumival, ami a hazai autósok háromnegyedére igaz – derült ki a friss felmérésből.
A megkérdezettek 72 százaléka rendelkezik téli és nyári abronccsal, 4 százalékuk pedig a minden időjárási körülmények közt használható négy évszakos gumival – ez a tábor egyébként évről évre bővül. Nagyjából minden 4. autós azonban nem rendelkezik az évszaknak megfelelő abronccsal – számolt be a kutatás eredményéről a cég ügyvezetője, Nagy Tibor.
A csere egyébként jó apropóként szolgál az éppen levetett abroncs alaposabb ellenőrzésére is. Ilyenkor derülhet fény az olyan rendellenes kopásmintákra is, amit az elállítódott futómű, a hibás lengéscsillapító vagy éppen a gyári értéktől eltérő guminyomás okozhat.
A tesztek és az ár számít leginkább
Ebben az időszakban nagyjából 1 millió új nyári gumi talál gazdára, a hazai autósok többsége ugyanakkor nem igazán nevezhető márkahűnek. A kutatás szerint legalábbis
- a kiválasztásnál a legfontosabb szempont a nemzetközi teszteken elért eredmény, ezt követi
- az abroncs ára, majd
- a márka, míg negyedikként
- az EU-matrica jelölései.
Az EU-matrica háttérbe szorulása érthető, hiszen az itt megadott értékek olyan meghatározó jellemzőkről nem adnak felvilágosítást, mint például a vízelvezető képesség egyenes futás, illetve kanyarodás esetén – magyarázta Nagy Tibor.
A szakemberek szerint szerencsés trend, hogy évről évre csökken a használt gumit vásárlók aránya.
- A megkérdezettek kétharmada még soha nem vásárolt, és a jövőben sem fog használt abroncsot venni.
- Minden harmadik autósnak azonban volt már tapasztalata használt gumival, ám összességében ezek nem túl kedvezőek. Közülük nagyjából minden második nyilatkozott úgy, hogy nagyon megbánta, mert végül többe került, ráadásul nem is volt biztonságos.
A Magyarországon kapható olcsó használt gumik nagy többsége külföldön már újrafeldolgozásra ítélt abroncsok importjából származik, vagyis alapvetően már selejt. Használt gumi fronton az egyetlen járható út, ha magánszemélytől vásárolunk, de érdemes nagyon odafigyelni, és persze
A legjobban akkor járunk, ha inkább az olcsó árkategóriában keresünk új, 0 km-es abroncsot – fejtette ki Nagy Tibor.Kiemelt kép: MTI / Sóki Tamás