A gazdaságtörténelem kegyetlenül gyorsan felejt. Lehet bárki kora legnagyobb, leggazdagabb vállalkozója, ha nevéből nem csinál márkát, hamar elfeledik még akkor is, ha hagyatéka évszázadokig megmarad. Demján Sándorra, az elmúlt fél évszázad kétséget kizáróan emblematikus magyar üzletemberére is ez a sors vár, hacsak nem őrzi majd nevét a hatalmas vagyonára alapuló alapítvány vagy múzeum.
Demján gazdasági életművé kőben, acélban, betonban, téglában áll. Nemcsak ezért maradandó, hanem azért is, mert igazából ebben volt sikeres. Az üzletközpontok embere volt a szocializmusban és a kapitalizmusban is – a Skálától a Pólus Centeren át a WestEndig.
Élete során vállalkozott ő sok mindenre, de a kereskedelmi ingatlanokkal ért el igazi sikereket. Üzleti mindenevő volt ugyan, hiszen az orosz lottótól kezdve az erőművön és a borászaton át az internetes bizniszig szinte mindenbe belekóstolt, de időről időre kiderült, hogy az ingatlanfejlesztés az, ahol nemcsak megérzi, hogy mibe érdemes fektetni, hanem meg is tudja csinálni azt.
Őstehetség volt az üzletben, a szó szoros értelemben abban, hiszen a szocializmus áfész-világában nagyon fiatalon előre tört, és 30 évesen már a szövetkezeti közös vállalat, a Skála-Coop vezetését bízták rá. A Skála-Coop a maga korában kereskedelmi módszereivel, reklámjával, ingatlanfejlesztésével még mai szemmel nézve is nagyon innovatív volt a létező szocializmus keretei között. Demján nem talált fel semmit, de elérte, hogy alkalmazhasson piacszerű megoldásokat a nem létező piacon. Ő lett a magyar kereskedelem fenegyereke, stílszerűen Skála-kópéja. Itt lett belőle A DEMJÁN, itt és a Magyar Hitelbank élén töltött négy alatt vált nagyban gondolkodó vezetővé, itt alakította ki azt a csapatot, üzleti-baráti kört és kapcsolatrendszert, ami aztán a rendszerváltás hajnalán alkalmassá tette őt arra, hogy a kínálkozó lehetőségeket már rögtön nagypályás üzletemberként lovagolja meg.
Született üzleti tehetsége mellett ez a szerencsés gazdaságtörténeti helyzet tette őt szinte azonnal nagyvállalkozóvá. A rendszerváltás után ő nem tégláról téglára építette fel a birodalmát, nem a garázsbizniszből nőtte ki magát milliárdossá, hanem már azonnal nagy üzletekben gondolkodott. Ő addigra már letett annyit az asztalra, hogy magyar származású amerikai milliárdosok vele közösen fektessék be pénzüket Magyarországon és aztán a környező országokban is.
A Skála-korszak utáni leglátványosabb és leginnovatívabb üzleti korszaka a 90-es évekre tehető. Ekkor is azt találta meg, mire lesz igény rövidesen: minőségi irodákra és üzletközpontokra. Itt sem kellett neki felfedezni a lyukat a csőben, egyszerűen meg kellett honosítani azt, ami máshol már működött. Befektetőtársaival megvolt ehhez a pénze, tapasztalata, helyismerete és kapcsolatrendszere. Így épült meg az első luxus irodaház, a Bank Center a Szabadság téren, és az amerikai mallok kereskedelmi szisztémáját meghonosító Pólus Center Budapest szélén. Aztán pedig jöttek a társaik sorban. Ezek között a legfontosabbá a Nyugati pályaudvar mellett felhúzott Westend City Center vált, mert ezzel alakította ki Demján és befektetőtársai cége, a TriGránit azt a modellt, amit aztán Szlovákiába és Lengyelországba is sikerrel exportált. A szimpla városszéli plazák helyett olyan integrált közlekedési-kereskedelmi ingatlanfejlesztéseket valósított meg, amivel pályaudvarok, közlekedési csomópontok, leromlott területek revitalizálására kínált megoldást.
A Magyarországon kipróbált modellt külföldön tökéletesítette, így a lengyel vagy szlovák fejlesztései nagyobb hatást gyakoroltak a városképre, mint a budapestiek. A WestEnd-beruházás valójában mindeddig befejezetlen maradt, és a városképi szempontból igazán fontos része már Demján halála után valósulhat meg. A hajdan a világkiállításra szánt területen, a Petőfi és Lágymányosi híd között létrejött épületek nem sokban emlékeztetnek Demján egykor beharangozott terveire, hiszen végül egy modern, de városképi szempontból unalmas irodanegyed valósult meg itt. Ezek végében áll ugyanakkor az az épület, amely a mézeskalácsház Nemzeti Színház szomszédságában leginkább alkalmas a Demján-emlékmű szerepére. Az állammal kötött speciális és sokat támadott beruházásként létrejött Művészetek Palotája mellett még az etyeki Korda Sándor Filmstúdió az, amely hosszú időn át megőrizheti Demján Sándor üzleti tevékenységének emlékét, még ha a nevét el is felejti addigra az utókor.
Tóth Levente
Kiemelt kép: Koszticsák Szilárd / MTI