Gazdaság

Rossz hír az M1-esen közlekedőknek

Augusztusig állandó munkavégzésre lehet számítani az M1-en: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a következő hónapokban mintegy 4,5 milliárd forintból gondoskodik az autópálya fővároshoz közeli szakaszainak állapotjavításáról. A fejlesztési tárca intézkedéseket tesz a tartós megoldás, a sztráda 2×3 sávos bővítése előkészületeinek felgyorsítása érdekében.

Az M1-es az ország egyik legrégebbi autópályája, Budapesthez közeli szakaszai negyven éve, azóta elavult technológiával készültek el. A sztráda igénybevétele az elmúlt években az általános forgalomnövekedést meghaladó ütemben nőtt. Bő két évtized alatt az M1-et naponta használó járművek száma megnégyszereződött, egyes térségekben a 80 ezret is eléri.

Győr-Budapest: 163 nagy kátyú az M1-esen
Ennyit számolt össze egy autós, aki ezt bicskanyitogatónak tartja. 

A gyorsforgalmi út több helyen is az elméleti kapacitáshatár feletti forgalmat vezet le, ráadásul az itt megforduló járművek fele teherautó vagy kamion. A burkolat és a pályaszerkezet állapotának romlását az időjárási viszonyok (szélsőséges hőmérsékletingadozások, sok csapadék, fagyok) felgyorsították.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt hónapokban is folyamatosan végzett kátyúzási munkákat a pályán,

március első felében pedig elkezdte és augusztusig tervezetten, ütemezetten folytatja a lokális és nagyfelületű javításokat a Budapest és Tatabánya közötti szakaszon.

A közútkezelő saját szakemberei és munkagépei országos átcsoportosításával, külső vállalkozások bevonásával dolgozik a sávlezárások, forgalomkorlátozások fokozatos megszüntetésén.

A már zajló beavatkozásokon túl nagyobb volumenű beruházás is elindul a következő hetekben az M1-es autópályán az országos Komplex útfelújítási program részeként, a tervezett 4 milliárd forint költségvetési forrásból. A közútkezelő megbízásából a Hegyeshalom felé vezető oldalon egy 2,5 kilométeres szakaszon Biatorbágy térségében, és egy 11,75 kilométeres szakaszon a Herceghalom-Bicske vonalon végeznek majd sávfelújítási munkákat a kivitelezők. A tavaszi-nyári javításokra szánt teljes forrásmennyiség így megközelíti a 4,5 milliárd forintot.

A kialakult pályaállapotokra tartós megoldást a főváros és Győr között tervezett 2×3 sávos bővítés jelent majd. A több mint 90 kilométer hosszon tervezett beruházás előkészítése kormánydöntés alapján zajlik. A szaktárca a tervezési folyamatok felgyorsítását rendelte el, a cél az, hogy a kivitelezés megkezdéséhez szükséges engedélyes tervek akár már két éven belül rendelkezésre álljanak.

Kiemelt kép: MTI Fotó/Krizsán Csaba

Ajánlott videó

Olvasói sztorik