Gazdaság
Debrecen, 2015. június 17.
Magyarország legnagyobb, Leó névre keresztelt szuperszámítógépe a Debreceni Egyetem Kassai úti campusán az átadás napján, 2015. június 17-én. A másfél milliárd forintba kerülő beruházás elkészültéhez az egyetem 100 millió forinttal járult hozzá.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Cégkapu: ha lejár a türelmi idő, büntetnek

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2018. 01. 25. 12:55

Korábban a témában:

A januártól kötelező cégkapu használatánál, mint megírtuk, akadnak negatív tapasztalatok, a Belügyminisztérium azonban megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a szolgáltatás teljesíti a vele szemben támasztott elvárásokat. A 1818 kormányzati ügyfélvonal szakértőihez érkező jelzésekből legalábbis nem szűrtek le a gördülékeny vállalati működést akadályozó problémát.

A gazdálkodó szervezetek alapvetően pozitívan értékelték az elektronikus ügyintézés új formáját, és olyan bejelentés nem érkezett, amely a rendeltetésszerű használatot kérdőjelezné meg.

Amennyiben a felhasználók hibát tapasztalnak, azt a 1818 felé jelezhetik a rendellenesség időpontja és a kapott hibajelzés pontos megjelölésével, valamint képernyőképek megküldésével. A Kormányzati Ügyfélvonal elérhetőségei:

  • Telefon: 1818 Külföldről: +36 (1) 550-1858
  • E-mail: ekozig@1818.hu

Van egyébként egy ügyfél-elégedettségi kérdőív az oldalon, ahonnan várják az értékeléseket.

A 24.hu úgy tudja, itt több tucat könyvelő csúnyán lepontozta a szolgáltatást. 

Már 93 százalék regisztrált

Egy hónapja még a regisztrációra kötelezett gazdálkodó szervezetek fele nem volt benne a rendszerben.

Januártól kötelező a cégkapu, jöhet a büntetés?
Megszűnik a papír alapú ügyintézés. A cégek fele azonban még nem is regisztrált az új, elektronikus rendszerbe.
– Mostanra hány gazdálkodó szervezet regisztrált már a cégkapun?

Azóta azonban változott a helyzet.

A 2018. január 23-i állapot szerint 405 ezer sikeres, jóváhagyott cégkapuregisztráció történt.

A kötelezetti körből a cégnyilvántartás 2018. január 18-án 489 554 vállalkozást tartott nyilván. Ezek mind olyan gazdálkodó szervezetek, amelyek nem állnak csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt, így a cégkapu-szolgáltatást igénybe kell vegyék hivatalos levelezésük során.

A BM megvizsgálta azokat a gazdálkodó és egyéb szervezeteket is, akik nyilvántartásaik alapján az elmúlt egy évben aktívak voltak, de legalábbis valamilyen a közigazgatási ügyet intéztek (beszámoló benyújtása, adóbevallás stb.), ennek alapján a gazdaságilag aktív entitások számához viszonyítva a regisztráció 93 százalék fölötti.

Nem csak a NAV kapott felmentést

A 2018. január 1-től a jogszabály szerint minden elektronikus ügyintézési szolgáltatás nyújtására kötelezett szervezetnek biztosítania kell a cégkapun keresztül a hozzá érkező elektronikus üzenetek fogadását. Kivéve a NAV-ot. De mint kiderült vannak más kivételek is.

Amely szervezetek valamilyen objektív körülmény miatt nem tudtak megfelelni a törvényi kötelezettségnek, azoknak az átmeneti időszakra a kormány december 29-én kelt rendelete adott felmentést. A felmentettek között szerepel a Magyar Államkincstár is, de csak a nyugdíjügyekkel összefüggésben. Mindez azért érdekes, mert egy hete írtunk róla, hogy gond van a táppénzigénylésekkel, és úgy tudjuk, azóta sem zökkenőmentes az ügyintézés.

Budapest, 2014. október 17.
Egészségügyi vizsgálaton vesz részt egy fiatal önkéntes a Feltöltés 2014 hadkiegészítési rendszergyakorlat interaktív szakmai (sorozó) napján a Magyar Honvédség Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokságán (MH HKNYP) 2014. október 17-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
„Súlyos zavarok lesznek a táppénzek kifizetésénél”
Az adószakértő tapasztalatai szerint nemigen használható az új rendszer.

A BM azt is írta, hogy a rendeletben foglaltakon túl lehetnek további kivételek: az egyes ügycsoportokban a vonatkozó ágazati szabályok is felmentést adhatnak a kötelezettség alól.

Továbbra sem szankcionálnak

Amit nem árt tudni: a jogszabály szerint, ha a gazdálkodó szervezet–ügyfél hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja, és ezzel párhuzamosan kezdeményezheti a gazdálkodó szervezettel szemben törvényességi felügyeleti eljárást vagy hatósági ellenőrzést.

A törvény lehetőséget ad arra, hogy akik a szolgáltatásra nem regisztráltak, azoknál az elektronikus ügyintézést biztosító szervezet megvizsgálja, valójában létező és aktív szereplő-e, illetve a nyilvántartási adatok helyesek-e. Ha úgy találja, hogy a szervezet nem működik, kezdeményezheti a nyilvántartások helyesbítését vagy az adatok törlését.

A Belügyminisztérium álláspontja az, hogy az átmeneti időszakban ne legyenek szankciók. De hogy meddig, azt nem részletezték. Viszont ha a gazdálkodó szervezet szándékosan elmulasztja a regisztrációt, kötelezettségét kirívóan vagy súlyos következményeket okozva nem teljesíti, akkor megindítják ellene az eljárást.

Javasolják, hogy azok a gazdálkodó szervezetek, amelyek cégkapuregisztrációs-kötelezettségüknek a türelmi idő lejártáig nem tettek eleget, azt haladéktalanul tegyék meg itt.

Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Czeglédi Zsolt

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.