Gazdaság nyugdíj

30 kilométernyi nyugdíjirat porosodik a polcokon

24.hu
24.hu

2017. 12. 07. 14:36

Korábban a témában:

Gyorsabb lehet mindenféle nyugdíjügyintézés, de ehhez előbb digitalizálni kell több tízmillió iratot. Az első lépések már megtörténtek, november végén jelent meg az a közbeszerzési eredményhirdetés, amelyet még az önálló, azóta a Magyar Államkincstárba (MÁK) beolvadt Országos Nyugdíjfolyósítási Főigazgatóság (ONYF) indított. A feladat 80 millió darab (+ 25 százalék opcionális lehetőség) különböző méretű kétoldalas iratlap beszkennelése, metaadatolása és elhelyezése a megfelelő tárhelyre. Vagyis a digitalizálás. Ezt fogja elvégezni a nyertes, a Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. nettó 688 millió forintért.

A 80 millió irat a már nyugellátásban részesülő mintegy 2,7 millió ügyfél teljes nyugdíjas életútja alatt keletkező papírokat, illetve a folyósításhoz kapcsolódó iratanyagokat tartalmazza. Az iratok között találhatóak a folyósítás pénzügyi folyamataival kapcsolatos eredeti dokumentumok is – tudtuk meg a MÁK Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól.

Ezek a dokumentumok jelenleg az irattári polcokon 30 kilométert foglalnak el.

Évente több mint egymillió iratot kell megmozgatni

Az eredeti ügyiratok őrzését és visszakereshetőségét hosszú ideig, gyakran 30-40 éven keresztül kell biztosítani, de a napi ügyintézéshez, a nyugdíjak folyósításával kapcsolatos ügyintézéshez is szükség van ezekre az iratokra. A napi ügyek intézése nem kizárólag az ellátás folyósításával, a nyugdíjas bejelentéseivel, adatváltozásokkal és az egyéb hatósági ügyek intézésével függ össze, a folyósító szerv végzi a letiltásokkal kapcsolatos tevékenységeket is.

Ehhez éves szinten több mint 1 millió, naponta pedig 4000-5000 ügyiratot kell irattárakból az ügyintézők számára biztosítani, vagy ezekből más szervezet számára adatot szolgáltatni, akár másolati példányban – elektronikusan, vagy papíron – megküldeni, majd ismét az irattárban elhelyezni. Ilyen tömegű dokumentum hivatalon belüli mozgatása jelentős időt és munkaerő-ráfordítást igényel. Az iratok digitalizálása után a súlyos anyagmozgatás nélkül is lehetővé válik az elektronikus formában elérhető dokumentumok felhasználása.

Az elektronikus másolatok készítésére azért van szükség, hogy biztosított legyen a nyugdíj-folyósítási szolgáltatásokhoz a decentralizált hozzáférés és ügyintézés – magyarázta a MÁK. Ez azt jelenti, hogy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság szervezetén kívül, az ország különböző részein működő nyugdíj-megállapító szerveknél is intézhetők lesznek olyan ügyek, amelyekhez az eredeti folyósítási iratok megtekintése szükséges. Így csökkenhet a szervezetek közötti megkeresések száma és az ügyintézési idő is. Az elektronikus ügyintézés és az iratok elektronikus formájú felhasználása összességében költségcsökkentő, erőforrás-kímélő és gyorsabb ügyintézést eredményez – összegezték a várható hozadékot.

A friss adatokat már digitalizálva viszik fel

Rákérdeztünk, mi a helyzet azokkal az iratokkal, amelyek az úgynevezett nyugdíjbiztosítási adategyeztetési eljárásban keletkeznek. Vagyis akkor, amikor előre korcsoportonként bekéri, leegyezteti a nyugdíjfolyósító a majdani nyugdíjazáshoz szükséges iratokat.

Nyugdíj – ha jót akar, ezt ne bliccelje el!
Hogy miért fontos az adategyeztetés? Mert ettől függhet majd az időskori ellátásunk! Főleg akkor legyünk résen, ha benne van a pakliban, hogy a munkáltató esetleg nem jelentett be minket.

Bár egyes, a szolgálati időt vagy kereseti adatokat tartalmazó papíralapú iratok az ügyfelek birtokában vannak, ennél az ügyintézésnél ilyen jellegű projekt indítására nincs szükség – válaszolták. Az adategyeztetési ügyekben ugyanis az ügyfelek által papíralapon személyesen benyújtott vagy postai úton érkező dokumentumokat azonnal szkennelik és becsatolják az elektronikus ügyiratba. Ezeket a dokumentumokat tehát a hatósági eljárás során rögtön digitalizálják, így más nyugdíj-biztosítási eljárásokban is felhasználhatóak a későbbiekben.

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

A video grab from footage broadcast by the UK Parliament's Parliamentary Recording Unit (PRU) shows Britain's Prime Minister Theresa May as she speaks in the House of Commons in London on January 15, 2019, before MPs vote on the government's Brexit deal. - Parliament is to finally vote today on whether to support or vote against the agreement struck between Prime Minister Theresa May's government and the European Union. (Photo by HO / PRU / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT " AFP PHOTO / PRU " - NO USE FOR ENTERTAINMENT, SATIRICAL, MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.